stuurtrillingen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
metallic
Actief lid

stuurtrillingen

Bericht door metallic »

even een vraagje
ik ben zeer tevreden met de speedster alleen het trillen en het zoekerige
van de voorwielen valt me erg tegen.

nu heb ik vernomen dat de speedy nieuw dit probleem zelfs al heefd? :(
ik heb de auto verlaagt en voorzien van spoorverbreders 15mm per wiel deze zijn afkomstig van tunningtrent uit duitsland alu lichtgewicht.
heb de auto laten uitlijnen en rondom laten balanceren ook op de auto
kortom alles wat mogenlijk was. tot 120 geen probleem daarboven heel onrustig en trillen.met één hand rijden is dan een ramp.
boven de 260km geen trilling meer. :lol:
het zijn geen spoorverbreders die vast zitten middels boutjes op de naaf
dit zou het probleem kunnen zijn?omdat dan toch nog de speling van de ruimte van de boutgaten zou kunnen gaan werken? de auto heefd nog maar net 4000km gelopen dus van stuur(kogel)speling is geen sprake
iemand bekend met dit probleem? :?
overweeg in de toekomst bredere achterwielen ook voor te plaatsen
is het zoekerige dan minder?

groet nico
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Van het trillen had ik vroeger met de standaard velgen ook wel een beetje last van maar niet zo erg als jij beschrijft.
Maar ik durf dan ook niet zo hard te rijden met 1 hand. :wink:
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Re: stuurtrillingen

Bericht door Arno »

metallic schreef: ik heb de auto verlaagt en voorzien van spoorverbreders 15mm per wiel
Voor-velg(en) zijn niet krom? (enthousiast stoeprand-parkeren oid.)

Wat is je sporing voor en achter op dit moment? Camber voor/achter? Caster? Uitgelijnd op de juiste manier? (met 75kg ballast in iedere stoel)

De velgen worden nog wel (strak) gecentreerd op het midden-gat op dit moment?

Ik heb dit wel eens meegemaakt bij een auto waar verbreders op zaten waardoor de midden-centrering niet meer werkte en de wielbouten voor de 'centrering' moesten zorgen, maar daar helemaal niet voor zijn.. (en dat werkte dus ook niet)

De naaf-oppervlakken van zowel de auto, de verbreders en de velgen goed schoon? Geen zandkorrels etc. ertussen?

Haal als test de verbreders er eens onderuit.. Probleem ook weg?

Klinkt niet als een wiel-onbalans. Dat merkt je vaak over een beperkt snelheids gebied (bijv 110 tot 140) en dan is het weer weg.

Bye, Arno
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
metallic
Actief lid

Bericht door metallic »

bedankt alvast voor de reacties
ik ben gelijk bandenspanning gaan checken deze bleek inderdaad 2,2bar te zijn.dus dit zou te hoog zijn heb ze nu op 1,8 gezet .morgen evenkijken of dit verschil maakt.
zonder spoorverbreders is het trillen inderdaad wat minder.maar het zoekerige niet.
ik zal de wielen morgen eens demonteren en kijken of ik iets kan vinden aan of tussen de spoorverbreders.de auto is van 2001 (3400km) en en heefd inderdaad veel stilgestaan zoalsje aan de kilometerstand kunt zien dus vierkante banden zou natuurlijk kunnen.

nico

p.s bij 260 is het trillen weg maar bij 320 komt het weer terug :D :D
alain
Mega lid

Bericht door alain »

Heb je nog steeds trillingen ?

Ik heb ook veel trillingen tussen 140 en 180 km/h

Ik weet niet wat het is ?
Heb het met verschillende velgen en heb onlangs mijn remschijven vervangen en heb nog steeds.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Velg krom :?: :idea:
Kan al gebeuren met een vlinke kuil met ats velgen.
alain
Mega lid

Bericht door alain »

Dan zijn al mijn velgen krom?
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik had wel gezien dat je dat had uitgesloten maar er zijn altijd andere die ook zoiets hebben. Bij het balanceren van je velg kom je daar natuurlijk wel snel achter of ze krom zijn.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Re: stuurtrillingen

Bericht door Dominique »

metallic schreef:even een vraagje
ik ben zeer tevreden met de speedster alleen het trillen en het zoekerige
van de voorwielen valt me erg tegen.
Het zoekerige is wel te verklaren. Wanneer je het loopvlak van je band verder van het 'scharnier' van je wiel ophanging brengt, middels wielverbreders of kleiner e-waarde bij andere velgen monteren, wordt deze idd gevoeliger op het stuur. (kracht maal arm o.i.d.)
In principe wordt hij helemaal gevoeliger voor alle onregelmatigheden in je wiel. Hij zal eerder gaan trillen bij onbalans. Let dus ff op met Koreaanse banden, die worden over het algemeen met grotere toleranties op de markt gebracht. :wink:
Afbeelding
metallic
Actief lid

Bericht door metallic »

hoi alain
betreft je stuurtrillingen
nee ik ben eindelijk van mijn stuurtrillingen af. maar pas sinds 2 weken en ik heb hem al 7 maanden.nu pas rijd de speedy zoals hij rijden moet.
het zoekerige metname bij lage snelheid is normaal omdat de banden en velgen nu breder zijn.maar het trillen zat bij mij echt in de wielen zelf.
laat de wielen los balanceren bij voorkeur alle 4 en laat daarna de wielen op de auto balanceren.daar zat het uiteindelijk toch in bij mij.nu is het wel zo dat mijn auto maar 4000km had gelopen op dat moment dus van speling op stuurhuis en ophanging was uitgesloten.als jou auto veel heefd gelopen zou het mogenlijk ook daar in kunnen zitten.maar ga er maar van uit dat het in je (voor)wielen zit. succses gr nico (metallic)
Plaats reactie