Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Er zit dus blijkbaar wat verschil tussen Exige/Elise subframe + wishbones en de speedster versie. Dat Exige frame op de foto hebben ze daar even geplaatst om te kijken of het zou passen? (Not dus..)Herman schreef: Achterwielophanging:
a) Laten zoals het is, wielen lopen aan tegen het bodywork
b) Body verlengen door stuk uit te zagen engroter stuk terug in te plaatsen. Zeer kostbaar omdat ook de motorkap verlengd moet worden en alles gespoten.
c) Elise subframe, maar dan loopt aandrijfas dwars door versnellingsbak
d) Aangepaste wisbones, moeten toch wat breder ivm breder bodywork.
Gekozen voor optie (d) , duurt 4 weken
"Aangepaste wishbones"... Betekent dit dat ze je huidige gaan modificeren? Wel benieuwd hoe dat dan gaat uitpakken qua wielgeometrie...
Maar je achterwielen wil je, neem ik aan, graag in het midden van je wielkast hebben. Kom je dan niet op hetzelfde probleem als bij het exige subframe + wishbones? Dat je aandrijfassen dus niet meer gaan passen?? (Motor stukje naar voren verplaatsen?? )
En ook andere/langere wishbones voor?
Pics please...
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ik neem aan dat Herman bedoelt dat de originele aandrijfassen met het Exige subframe te lang zijn en dus in de versnellingsbak geschoven worden.Exmantaa schreef: Er zit dus blijkbaar wat verschil tussen Exige/Elise subframe + wishbones en de speedster versie. Dat Exige frame op de foto hebben ze daar even geplaatst om te kijken of het zou passen? (Not dus..)
Op zich zou een setje (custom) aandrijfassen dat probleem kunnen oplossen.
Alleen deze GT3 clams hebben (zeer) veel bredere achter wielkuipen als een gewone Exige. Idee is dat deze iets van 9 of 10J achter-velgen draaien en dat raak je niet kwijt onder een gewone Exige clam.
Dan kan je dus meteen langere wishbones maken die passen op het Exige subframe, maar wellicht met de originele aandrijfassen werken (of alsnog custom assen)
Voordeel met langere wishbones is vooral dat de geo bij in- en uitveren door de kleinere hoeken die de wishbones maken stabieler blijft, maar voor de velgen kan je dan ook (brede) wielen met een 'reguliere' offset gebruiken. (anders zou je met zeer lage of negatieve offsets moeten gaan werken)
Dat vinden die wiel-lagers ook weer prettig en houdt de zaak langer heel.
Helemaal met het vermogen wat Herman er doorheen duwt is het van belang dat de aandrijfassen en homokineten zoveel mogelijk in 1 rechte lijn liggen (zo min mogelijk wrijving == hitte) en dat de wiellagers goed 'vlak' belast worden.
Dit soort dingen nu 1 keer goed bouwen gaat een heeeele berg ellende schelen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Ik ging er eigenlijk al vanuit dat er bij die langere wishbones ook gelijk andere aandrijfassen hoorden... Anders gaat dat natuurlijk niet werken.Arno schreef: Ik neem aan dat Herman bedoelt dat de originele aandrijfassen met het Exige subframe te lang zijn en dus in de versnellingsbak geschoven worden.
Ben alleen benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem was bij gebruik van een Exige subframe.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Die impressie kreeg ik, omdat bij een speedster de aandrijfassen naar inderdaad wat achteren weglopen. Die 2,8 cm past blijkbaar in combinatie met langere aandrijfassen (grotere spoorbreedte) waarschijnlijk nét doordat de aandrijfas hoek dan wat minder veranderd..Herman schreef: Ja, bijna goed. Probleem dat de wielbasis van de Elise/Exige 2,8cm korter is dan bij de Speedster.
....
Echter, de ruimte tussen aandrijfas en versnellingsbak laat dat niet toe
....
Wat we nu gaan doen is een Speedster subframe gebruiken met langere (GT3-lengte) wishbones waar de wiellagers op de goede plaats zitten en waarbij langere aandrijfassen net langs de versnellingsbak passen. Dan passen de assen, maar de schokbrekers nog niet. Daarom word er nog een aanpassing gedaan aan de wishbones zodat ook de schokbrekers passen.
(Eigenlijk had je met beide frame versies dus hetzelfde (aandrijfas) ruimte probleem, maar omdat alles toch custom made wordt kan je dan net zo goed je eigen subframe gebruiken...)
Maar zal daar best krap worden allemaal. Toch niet stiekum je motorsteunen even een cm-tje naar voren verplaatsen???
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Weet niet hoeveel ruimte een Turbo nog heeft aan de voorkant, maar ca. 1,5cm verzetten moet niet echt moeilijk zijn. Kwestie vam "even" het gat in de bovenste motorsteunen op een andere plek zetten en dan de sleufgaten voor en achter nog wat groter. Klaar...Herman schreef:Dat zou beslist helpenExmantaa schreef: Maar zal daar best krap worden allemaal. Toch niet stiekum je motorsteunen even een cm-tje naar voren verplaatsen???
Ook weer prettig voor de gewichtsverdeling...
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
En een paar plaatjes
Deleted
- Bijlagen
-
- 012 new parts front.jpg (109.58 KiB) 2497 keer bekeken
-
- 013 nose job small.jpg (125.85 KiB) 2497 keer bekeken