Pagid, de RS4-2, RS14 en RS5

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Pagid, de RS4-2, RS14 en RS5

Bericht door SteV6 »

Ik ben even in de remblokjes gedoken om te kijken wat er op dit moment te koop is.

Via de diverse online shops is makkelijk te komen aan Pagid RS4-2 en RS14 blokken voor de Speedster. Als ik echter de informatie van Pagid zelf lees zou het RS5 blok wel eens zeer interessant kunnen zijn voor op de Speedster ...

RS4-2
RS 4-2 (blue) Carbon Based
Few brake friction compounds are as highly
regarded as PAGID RS4-2 (known by many as
'PAGID Blue'). Originally developed in the late
1980's RS4-2 remains our biggest selling and most
versatile friction compound.
Technically, RS4-2 is a carbon based compound
with a medium friction level. It has an excellent
low temperature response, remains very stable
over a wide temperature range, and can withstand
constant temperatures up to 600°C.
RS4-2 is a very user-friendly compound with
excellent modulation and 'feel'. Drivers report excellent pedal-feel that gives confidence in
extreme braking situations. With its optimum blend of performance characteristics RS4-2 is
widely used across many forms of Motorsport from single seaters (Formula 3), through sports
car racing (Britcar), to Group N rallying on gravel and wet tarmac surfaces.
Increasingly, it is the preferred choice of brake friction for competitors in both historic rallying
and circuit racing. Subject to the requirement of Regulation EC90* it is also widely fitted as an
upgrade material for road cars.
Lower Disc Wear Another significant advantage of RS4-2, in comparison to many competitor
products, is its relatively low wear rate on the brake discs. Inferior pads may appear to work
well for a short period, but the wear rate of the pads and the brake discs can be very high.
Over the course of a season the PAGID RS4-2 product will often show not only a performance
advantage but may also save you £££'s when the replacement cost of pads and discs is
calculated. PAGID RS4-2 is available in over 100 different pad shapes covering most of the
popular racing calipers and many high performance road car applications.
Friction Levels
Cold 0.40
At 100°C 0.42
At 300°C 0.43
Max (@ 550°C) 0.46
Constant working temperature: 350 – 600°C
Max temperature for short period only: 650°C
RS14
RS-14 (black) Ceramic Based
RS14 is our most popular ceramic based
friction material. Compared to RS4-2 this
compound offers a good increase in initial bite
and average torque, it has very good
modulation characteristics and offers good
control against wheel lock at all temperatures.
While showing a reduction in pad wear,
particularly at high temperatures it is still very
easy in terms of disc wear and shows a
reduction in surface stress fractures. RS14
will also tolerate much higher working disc
temperatures than RS4-2 extending further
the fade resistance.
RS14 is also used as an OEM material and
supplied as an up-graded track day pad by Lotus Motorsport department. It has been shown to
exhibit the most suitable level of braking force, control and modulation on popular track day
cars such as Lotus Elise and Caterham. Offering consistent levels of performance and a much
longer life than more inferior competitors products, without excessive disc wear while offering
the driver supreme confidence.
Outside the track day environment RS14 has also shown success in short to medium distance
circuit racing as well as gravel and tarmac rallying. RS14 offer very low heat conductivity
which allows less thermal transfer from disc through pad, thus resulting in lower caliper and
brake fluid temperatures which can have a critical effect on ultimate brake performance.
RS14 has seen good levels of success at many levels of Motorsport, from front applications on
front wheel drive touring cars, front and rear applications on 2 and 4 wheel drive rally cars, as
well as front and rear applications on GT and sports racing cars.
Friction Level
Cold 0.44
At 100°C 0.47
At 300°C 0.49
Max at (@ 600°C) 0.54
Constant working temperature 400 – 700°C
Max temperature for short period only: 800°C
RS5
RS5 (Blue) Ceramic Based
New for 2006 RS5 is the latest
development from the engineers
at PAGID, the initial design
criteria was for a material
specific for F3. However initial
feedback shows that this
compound is a great all rounder.
RS5 is a ceramic based friction
material with a medium level of
friction and smooth strong initial bite
giving instant response. RS5 offers
the most consistent level of friction of
all PAGID compounds, making it
much easier to brake very hard and
still having complete control over the
braking event. This allows the ability to brake very late into the corner with confidence, we
have seen 10 meters later than our major competitor’s product with no issue of wheel lock.
While still in prototype stage in mid 2005 test sets were issued to a major F3 team, with no
prior testing the pads were installed into 2 cars, one of these cars qualified on pole for both
races and took lights to flag victories.
This compound displays exceptional control, a higher average friction level than RS4-2 and an
increased operating temperature and increased pad life at higher temperatures.
Currently only available in a limited number of pad shapes, but this will increase in the near
future.
Friction Level
Cold 0.43
At 100°C 0.45
At 300°C 0.46
Max at (@ 550°C) 0.48
Constant working temperature: 350 – 700°C
Max temperature for short period only: 800°C
bron: http://www.racepads.co.uk/downloads/ebo ... 07_cbp.pdf

Wie kan me trouwens het verschil tussen carbon en ceramic based pads uitleggen, met name in combinatie met de soort remschijf?

En natuurlijk commentaar / advies! Ik ben eigenlijk geen circuitrijder, maar soms kan het op de openbare weg lekker vlot gaan :wink:

Zo langzamerhand heb ik wel genoeg van (het gebrek aan) de huidige stopkracht van mijn Speedster. Ter info, mijn Leon staat binnen 36 meter stil vanaf 100km/h, mijn Speedster heeft daar minimaal (!) 41 meter voor nodig.

Bijgevoegd heb ik nog even wat data uit de PerformanceBox. Vanaf 170km/h staat mijn Leon na 107 meter stil, de Speedster rijdt dan nog ruim 78 km/h :shock: en staat pas na 134 meter stil :? .

SteV6
Bijlagen
Grafiek met speed against time
Grafiek met speed against time
remweg170.jpg (67 KiB) 5737 keer bekeken
Grafiek met speed against distance
Grafiek met speed against distance
remweg170-1.jpg (57.28 KiB) 5733 keer bekeken
S4 Avant
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb nu DS2500 blokken voor en standaard achter. En op de manier waarop ik mijn Speedster hier in Nederland gebruik, worden die Ferodo -blokjes niet warm genoeg. Vorig jaar in de Alpen had ik tijdens de afdalingen voor het eerst het gevoel dat de remmen het lekker deden.

Meestal merk ik dat er voor mijn gevoel een behoorlijk gebrek aan remkracht is. En dat lichtjes bijremmen in een bocht in mijn Speedster een veel gevaarlijker bezigheid is dan bv die van Piet, waar ik een stukje in mocht rijden. De achterkant wordt bij mij zo zweverig dat de kans op een slip of spin reëel is :shock:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Steve, had jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Ben net ff met de kleine broer een rondje gaan rijden en laten rijden. Voor de lol een paar keer een noodstop gemaakt. Van een noodstop was geenszins sprake want ik zat eeuwen te wachten tot ik stil stond. Heb de voetzolen blauw gestampt. Goed geschrokken op een lege weg. Van de dramatische resultaten. Wil zelf een setje blokken hebben die wel remmen en het liefst niet piepen. Ik neem aan dat de schijven wel gewoon voldoen?

Gebruik op de 3 serie m3 klauwen voor met standaard schijven en dito blokken. Het verschil met de Speedster remmerij (groots ap racing en brembo blabla) is dan nog een verschil van dag en nacht. Ik krijg de passagier in de bmw gewoon los van z'n stoel en sta desgewenst letterlijk in no time stil.
Het meest verontrustende is dat ik met de bmw vroeger op trommeltjes achter en standaard schijven voor en een setje ds2500 beduidend sneller stil kon staan dan de speedster. :?

Dit is toch wel iets dat op kortere termijn aangepast moet worden. Niet bepaald een veilig gevoel zo.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

allen schreef:Steve, had jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Ben net ff met de kleine broer een rondje gaan rijden en laten rijden. Voor de lol een paar keer een noodstop gemaakt. Van een noodstop was geenszins sprake want ik zat eeuwen te wachten tot ik stil stond. Heb de voetzolen blauw gestampt. Goed geschrokken op een lege weg. Van de dramatische resultaten. Wil zelf een setje blokken hebben die wel remmen en het liefst niet piepen. Ik neem aan dat de schijven wel gewoon voldoen?

Gebruik op de 3 serie m3 klauwen voor met standaard schijven en dito blokken. Het verschil met de Speedster remmerij (groots ap racing en brembo blabla) is dan nog een verschil van dag en nacht. Ik krijg de passagier in de bmw gewoon los van z'n stoel en sta desgewenst letterlijk in no time stil.
Het meest verontrustende is dat ik met de bmw vroeger op trommeltjes achter en standaard schijven voor en een setje ds2500 beduidend sneller stil kon staan dan de speedster. :?

Dit is toch wel iets dat op kortere termijn aangepast moet worden. Niet bepaald een veilig gevoel zo.
Als je hem niet eens in het abs kon krijgen heb je een serieus probleem.
Dat gaat namelijk normaal heel gemakkelijk en is een oorzaak dat de remmen bagger zijn.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

:shock: Ik moet erg hard stampen wil ik wat lichtjes het abs voelen. Dat gaat in m'n andere wagens eigenlijk al met een vrij lichte pedaaldruk. Bedoel je nu gewoon m'n schijven en blokken of het systeem zelf :?:
Ik heb zelf geen referentie wat goed en/of slecht is bij een Speedster behalve dat ik wat las dat ze standaard (blokken althans) niet echt voldeden. Vandaar de test vandaag. M'n mening erover is inmiddels bekend. :lol:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Nee, ik ben er nog lang niet uit! En om even jouw gevoel in harde cijfers om te zetten:

100-0 in de Speedster is normaal rond de 41, 42 meter. Het beste resultaat ooit dat ik met de PerformanceBox in mijn Speedster heb gemeten is "slechts" 38.9 meter :shock:
160-0 met de Speedster duurt 118.7 meter.

Ter vergelijk, mijn standaard 1485kg zware Leon, staat vanaf 100 in 35.9 meter stil en vanaf de 160 in 95.4 meter stil.

Piets Pagid RS4-2 voelt al een stuk beter dan mijn DS2500 (afrader). Maar op papier lijkt de RS5 nog beter te zijn dan de RS4-2. Ik heb nog nooit gevoeld wat een Speedster doet met piepende en rammelende Carbon Loraine blokjes (Maik, dit is een sollicitatie ;) )

Zowel hier als op DF heb ik geen feedback gekregen op mijn vraag over de RS5 blokken :cry: Blijkbaar toch te exotisch ofzo.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik weet niet wat het verschil in prijs is tussen de RS14 en de RS5, maar als je geen risico wilt lopen en maximum rempower wilt hebben dan moet je gewoon de RS14 nemen. Dat blokje heeft zich bewezen op de speedster en dat voelt gewoon goed. Ik heb ze zelf ook weleens mogen voelen in een speedster. Ten opzichte van de standaardblokjes echt een 100% verbetering.
De CL blokjes zijn naar mijn mening nog beter (nog lineairder, en ze zullen NOOIT gaan faden), maar daar zitten wat nadelen aan die de RS14 niet heeft (RS14 past in 1 keer en rammelen niet als het goed is), een nadeel van de RS14 tov de CL's is dat ze vrij pittig in prijs zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Klink ik nu als een poetser als ik op zoek ben naar blokken die het goed doen, maar niet teveel herrie maken en m'n lak niet opvreten? :roll:
Zo dick maar eens mailen wat hij kan aanbieden...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik was erg onder de indruk van die cl blokjes bij Mark. Die bijten dus echt.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Net ff een mailtje van dick gehad. Die RC6 worden afgeraden voor de openbare weg. En dit is toch echt wel m'n 'speel-daily'. Er is mij nu Pagid aangeraden. Gelijk maar even gevraagd of hij iets meer weet over de RS5.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Wie is dick?
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Oh sorry.. Dick Hoekendijk. www.movit-nederland.nl
Ik ken hem persoonlijk van parketvloeren. :shock: :lol:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Allen, daarom raadde ik je ook de RS14's aan :wink:
Voor de openbare weg lijken de CL's inderdaad wat teveel van het goede, maar eigenlijk alleen door de genoemde minpunten.
Dick schijnt te zeggen dat de CL's niet geschikt zijn voor de openbare weg, omdat het frictiemateriaal weleens af zou kunnen brokkelen. Nou ken ik nog 2 andere mensen die ook de CL's hebben en die hebben na veel meer km's dan ik ermee gemaakt heb daar nog steeds geen last van. Maar die pakken ook wel geregeld een circuitdagje.
Maar Arno en Mark kunnen daar misschien zelf nog hun allerlaatste visie over geven :wink:
Maar doe je alleen openbare weg kilometers, dan zou ik zelf ook voor de Pagids gaan denk ik. RS5 of RS14, that's the question :wink: . Ik denk zelf dat ze allebei wel het gewenste effekt hebben....
Afbeelding
Plaats reactie