Elektrische supercharger rijp voor massaproductie
Geplaatst: 02 apr 2008 18:27
Turbo’s worden aangedreven door de uitlaatgassen van de auto, maar superchargers (ook wel compressor genoemd) worden aangedreven door de motor zelf. Terwijl de supercharger juist bedoeld is om de motor extra vermogen te geven, kost het tegelijkertijd energie om de supercharger aan te drijven. Gelukkig levert het meer op dan het kost, want anders zou het gebruik een beetje onzinnig zijn. Als het goed is vertel ik je niets nieuws. Dan zul je dus ook snappen dat het wellicht nog efficiënter kan zijn wanneer je voor de aandrijving van de supercharger niet de motor zelf, maar een elektrische accu kunt gebruiken.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die dat al een keer hadden bedacht, waaronder het Britse bedrijf Controlled Power Technologies (CPT). Zij hebben een technologie ontwikkeld met de chique naam “Variable Torque Enhancement System (VTES)”, waarbij de supercharger wordt aangedreven door accu’s met als heilig doel: meer vermogen en minder verbruik. De techniek is rijp voor massaproductie en CPT probeert autofabrikanten nu zover te krijgen om de techniek te adopteren voor toepassing in zowel benzineauto’s als diesels.
Testen hebben aangetoond dat een 1,2 liter motor met een elektrische supercharger kan presteren als een 2,0 liter motor, met daarbij een verbetering van 40 procent in de acceleratietijd in vergelijking tot een niet geblazen motor van dezelfde omvang. CPT heeft een deal gesloten met het bedrijf “Switched Reluctance Drives Limited” voor de productie van kant-en-klare units voor toepassing in productie-auto’s. Het is nog niet duidelijk of en hoe snel autofabrikanten de technologie zullen toepassen, maar gezien de uitstootproblematiek, komt CPT op het juiste moment en maakt men een goede kans.
Met mijn beperkte technische aanleg, zit ik nog wel met één vraag: Hoe worden de accu’s opgeladen die de supercharger aandrijven. Als de motor dat uiteindelijk moet doen, dan lijkt het me een beetje lood om oud ijzer.
www.autoblog.nl
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die dat al een keer hadden bedacht, waaronder het Britse bedrijf Controlled Power Technologies (CPT). Zij hebben een technologie ontwikkeld met de chique naam “Variable Torque Enhancement System (VTES)”, waarbij de supercharger wordt aangedreven door accu’s met als heilig doel: meer vermogen en minder verbruik. De techniek is rijp voor massaproductie en CPT probeert autofabrikanten nu zover te krijgen om de techniek te adopteren voor toepassing in zowel benzineauto’s als diesels.
Testen hebben aangetoond dat een 1,2 liter motor met een elektrische supercharger kan presteren als een 2,0 liter motor, met daarbij een verbetering van 40 procent in de acceleratietijd in vergelijking tot een niet geblazen motor van dezelfde omvang. CPT heeft een deal gesloten met het bedrijf “Switched Reluctance Drives Limited” voor de productie van kant-en-klare units voor toepassing in productie-auto’s. Het is nog niet duidelijk of en hoe snel autofabrikanten de technologie zullen toepassen, maar gezien de uitstootproblematiek, komt CPT op het juiste moment en maakt men een goede kans.
Met mijn beperkte technische aanleg, zit ik nog wel met één vraag: Hoe worden de accu’s opgeladen die de supercharger aandrijven. Als de motor dat uiteindelijk moet doen, dan lijkt het me een beetje lood om oud ijzer.
www.autoblog.nl