Dat is vrij normaal voor meer 'circuit' georienteerde blokken. Wat ik altijd begrepen heb is dit...allen schreef:Zomaar een gekke, maar mogelijke theorie:
Een RS15 remt wellicht beter op het circuit en sloopt misschien de schijven op de straat.
Als je ze goed op werk-temperatuur hebt dan gaat het materiaal van de remblokken een chemische verbinding aan met de schijf als je remt en het weer verbreken van die (chemische) verbinding kost een hoeveelheid energie waarmee je dus remt. Dit laat ook een taai 'laagje' op de schijf achter waar je dus op remt.
Hierbij zal het remblokje als eerste slijten, maar de schijf niet zo erg.
Echter, als ze (te) koud zijn/blijven zoals op straat, dan zit er in de compound ook een zeer stroeve component (meestal keramische deeltjes) die puur op frictie de zaak gaan afremmen. Deze deeltjes zijn zeer hard en 'vreten' in op het staal van de schijf, dus slijt die nu harder.
Het is dan ook niet zo vreemd om te lezen dat mensen die de auto bijna alleen op het circuit gebruiken bijvoorbeeld 3 of 4 setjes blokken (of meer) er doorheen draaien voordat de schijven aan de beurt zijn, terwijl een auto met vooral straat-gebruik bij deze blokken al bij het eerste setje door z'n schijven heen kan zijn.
Tja.. Alles is een compromis.. Wil je meer remvertraging als de originele blokken, dan moet het ergens vandaan komen..
Bye, Arno.