"Elise-shop remblokken"

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef:Zomaar een gekke, maar mogelijke theorie:
Een RS15 remt wellicht beter op het circuit en sloopt misschien de schijven op de straat.
Dat is vrij normaal voor meer 'circuit' georienteerde blokken. Wat ik altijd begrepen heb is dit...

Als je ze goed op werk-temperatuur hebt dan gaat het materiaal van de remblokken een chemische verbinding aan met de schijf als je remt en het weer verbreken van die (chemische) verbinding kost een hoeveelheid energie waarmee je dus remt. Dit laat ook een taai 'laagje' op de schijf achter waar je dus op remt.

Hierbij zal het remblokje als eerste slijten, maar de schijf niet zo erg.

Echter, als ze (te) koud zijn/blijven zoals op straat, dan zit er in de compound ook een zeer stroeve component (meestal keramische deeltjes) die puur op frictie de zaak gaan afremmen. Deze deeltjes zijn zeer hard en 'vreten' in op het staal van de schijf, dus slijt die nu harder.

Het is dan ook niet zo vreemd om te lezen dat mensen die de auto bijna alleen op het circuit gebruiken bijvoorbeeld 3 of 4 setjes blokken (of meer) er doorheen draaien voordat de schijven aan de beurt zijn, terwijl een auto met vooral straat-gebruik bij deze blokken al bij het eerste setje door z'n schijven heen kan zijn.

Tja.. Alles is een compromis.. Wil je meer remvertraging als de originele blokken, dan moet het ergens vandaan komen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

André R schreef:Het viel me op dat op de blokken die er van voor af kwamen "AP Racing" stond en op die van achter "Brembo". Maar dat zijn dan gewoon de standaard blokken neem ik aan? (Ferrodo?)
Yup. Standaard blokken. Zijn niet van Ferodo, maar zijn van Textar (waar AP dan een AP of Brembo logo op plakt)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat verhaal over slijtage, ik had begrepen van Mark dat het bij de gesinterde blokken van Carbone Lorraine weer net iets anders is. Omdat het dus gesinterde blokken zijn waar al het leven uit gebakken is tijdens het produktieproces, zouden deze geen chemische verbinding aangaan, maar altijd gewoon puur op frictie werken. Dus: gematigde slijtage van de blokken (althans bij mij), en redelijk heftige slijtage van de schijven... maarja, het remt wel ongeëvenaard :lol:
Omdat deze blokken gesinterd zijn, kunnen ze ook idioot hoge temperaturen aan. Waar de Pagid RS-14/15 blokken ermee kappen bij ongeveer 800graden (wat al erg hoog is vergeleken met de standaard blokken), blijven de CL blokken nog lekker doorgaan tot 1600graden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Waar de Pagid RS-14/15 blokken ermee kappen bij ongeveer 800graden (wat al erg hoog is vergeleken met de standaard blokken), blijven de CL blokken nog lekker doorgaan tot 1600graden.
Tegen die tijd heb je alleen waarschijnlijk al wel een probleem met je remvloeistof en de afdicht-rubbers van de klauwen ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat dan weer wel 8)
Mijn vorige blokken konden ook al heel wat abuse hebben (SBS pro track blokken) en die konden maar iets van 700 graden aan, maw, 800 graden halen die CL blokken van mij waarschijnlijk niet eens in werkelijkheid :wink:
Maar het geeft wel aan dat die blokken erg stabiel zijn en zich weinig van hitte aantrekken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Stelletje technieknerds! Ik wilde aangegeven waarom RS 15 misschien toch goedkoper kon zijn ondanks dat ze beter zouden kunnen remmen. Ik had het over omstandigheden en grondstofkosten... :oops: :lol:

Wat wat die CL blokken betreft, die heeft Maik niet nodig. Te goede remmen en je gaat met 65 ipv 115 door Bianchi heen. :wink:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Heb de ESR800 elise-shop.com remblokken gekocht.
Ben benieuwd of het beter remt dan de green-stuff blokken die er al onder zaten :lol: Na al die spookverhalen durf ik er niet de bergen meer mee in, laat staan het circuit mee op..... :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Die blokken zullen al een 200% verbetering zijn tov van die gruwel-stuff... Ze zullen je vast bevallen! Wel even je bevindingen posten natuurlijk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

hoi

toch nog even een vraag(bij mij steken de turbo schijven en omp remblokken) remt zeer goed maar

als de speedy bijna stilstaat of bij zeer traag rijden altijd een grommend
geluid
ik denk dat de blokken nog niet volledig zijn ingelopen op de schijven
of denk ik verkeerd :?:


iemand raad

grt stefan & monia
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Laat mij raden . . . . zitten er gaatjes in je schijven? :roll:

Je zou ze kunnen horen, maar je snelheid moet dan praktisch nul zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

hoi

ja klopt het zijn de orginele turbo schijven maar met de orginele blokken van opel maken ze geen kabaal :?:




ik dacht remblokken eens opschuren(de omp zaten ongeveer 300 km op men vorige schijven)


grt stefan
FastToy
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2010 8:38

Bericht door FastToy »

Ik heb sinds gisteren op m'n Speedster rondom nieuwe remblokken van Carbonne Lorraine gestoken...

Ze zijn écht super ! Bijten en bijten ! :lol:

Maar is het normaal, dat telkens ik rem ik een 'geklakkker geluid hoor'? Precies of die blokken bewegen of zitten niet goed vast...
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

ik rij nu cl RC5+ rondom
met semislicks 205 en 235 toyo R1R
super op het circuit :D
ben aan het denken van RC6 voor te zetten en RC5+ achter
goed idee?
Plaats reactie