Pagina 1 van 7
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 9:53
door stefan
AIRBOX
HOI WIJ HEBBEN SINDS VORIGE WEEK EEN SPEEDSTER
GRAAG HADDEN WE DE SOUND EEN BEETJE AANGEPAST
WIE HEEFT ER ERVARING MET EEN GOEDE AIRBOX
WANT WE WILLENDE UITLAAT ORGINEEL HOUDEN
OOK EEN VRAAGJE OVER CHIPTUNING
WAT IS HET RESULTAAT
MVG STEFAN
Geplaatst: 30 jun 2008 10:14
door Edjes
hoi, wat een GROTE letters...
welkom hier.
misschien even voorstellen, kennis maken met je speedster?
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 10:28
door stefan
ja das waar
ik en computers (dat gaat niet samen )
men vrouwke heeft de speedster gekocht
nr 3280 rode kleur en ik was terecht gekomen op jullie site
en er staan zeer intressante vragen en oplossingen op
dus doe zo voort
groeten stefan
we zijn uit het kleine belgenlandje(grobbendonk)
grt
Geplaatst: 30 jun 2008 11:10
door allen
Chiptunen zonder de complete in- en uitlaatlijn en/of een andere nokkenas is imho weggegooid geld. Zoek maar onder 2.4 inlaatspruitstuk hier. Heb ik niet gedaan, maar schijnt een wereldmod te zijn (voor het geld dan).
Ik heb van 't weekend voor het eerst een Speedster met standaard einddemper gehoord. Jammer dat ze hier geen slaapmutssmilies hebben.
De kleur van de auto is overigens werelds.

Geplaatst: 30 jun 2008 11:54
door 12Esc
ik heb de 2.4 inlaat geplaatst en tegelijk de luchtinlaat/filter vervangen door een aluminium pijp en een apexi open filter. Die combinatie levert een veel beter geluid op voor niet al te veel geld.
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 12:06
door stefan
beste
allesinds bedankt maar ik wil zeker de motor nietopengooien
daarom hadden we gedacht aan een goede airbox (alu of carbon)
in combinatie met de chiptuning
laat het nu max.20pk schelen daar ben ik al zeer te vrede mee
en dan is meteen ook de platte sound eraf
grt stefan
Geplaatst: 30 jun 2008 13:09
door speedster
Welkom, ik heb een 2.4 inlaat met een open luchtfilter en een ander uitlaat systeem met een EDS chip. Volgende wat er eerdaags aan ga komen zijn ander nokkenassen. Een ander lid van dit forum heeft een tijdje geleden gereden met mijn Speedster en die kon wel verschil merken met de Speedsters. Wat de chip betreft wil ik zeggen dat je nog geduld moet hebben, want er is iemand die de chip kan kopiëren en kan uitlezen en zo een goeie chip kan maken. Deze persoon heb al verschillende chips gekopieerd en uit geplozen.

Geplaatst: 30 jun 2008 13:09
door allen
De luchtinlaat zit 'voor' de motor.
20Pk ga je niet redden met alleen een chip. Bespaar je het geld gewoon. Tunen doe je imho goed of helemaal niet.
Geplaatst: 30 jun 2008 13:11
door allen
@Peter: hou ons of iig mij

even op de hoogte. Ik heb een voorliefde voor atmosferische tuning. Hoeveel graden nokkenas overweeg je?
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 13:20
door stefan
alvast bedankt peter
je mag me zeker op de hoogte houden
zolang de blok maar niet open moet en geen andere uitlaat
zijn we er zeker voor te vinden
dat luchtinlaatspruitstuk 2.4 is dat van een andere opel motor
of uit de tuning handel?
mvg stefan
Geplaatst: 30 jun 2008 13:22
door speedster
duratie duratie max. lift lift in BDP
259 / 259° 222 / 222° 10.75 / 10.75mm 1.20 / 1.20mm
Ik ga voor de max. Zie de site voor nokkenassen
http://www.catcams.be/
Geplaatst: 30 jun 2008 14:10
door allen
Stefan, bij motorisch staat het topic bovenaan. lees een stukje, scheelt uitleg

:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2294
@Peter: dat lijkt me nog aardig rijdbaar. Catcams heeft mooi spul. Pas een set custom made nokkenas (een of andere specificatie van een Golf nok gekopieerd voor een bmw) gezien van hun voor een projectwagen. Was echt perfect afgewerkt.
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 14:36
door stefan
hoi allen
alweer wat wijzer geworden se
dus als ik het goed begrijp kan ik niks misdoen met de chiptuning en de airbox
de firma dmt van oostmalle heeft al een wagen van ons gedaan
en was en ben er nog steeds zeer tevreden over
aan gezien we tevreden zouden zijn met ongeveer 20pk winst
(combinatie airbox en chippen) zal dat wel lukken zeker
jullie spreken ook telkens van de precatalisator(geeft dat een probleem
met de keuring)?
nogmaals dank stefan
Geplaatst: 30 jun 2008 15:03
door markv
Let op dat het standaard luchtfilter en de aanzuigbuis bij een standaard motor (eigenlijk zeker met standaard inlaatspruitstuk) geen winst op gaat leveren. Deze is ruim genoeg. Wellicht dat het zou kunnen schelen met het nieuwe spruitstuk, nooit getest.
Voor chiptunen zijn er zeer veel leveranciers die maar wat aanklooien. Bij mijn eigen motor zijn er dingen in gezet die niet kloppen. Gelukkig heb ik er nooit last van gehad, maar voor hetzelfde geld had het problemen opgeleverd.
De EDS remap waar Peter over praat lijkt wel te werken, maar wel indirect. Ze hebben redelijk grote aanpassingen gedaan aan de onsteking (waardoor je ook 98 minimaal moet tanken). Indirect gevolg hiervan lijkt te zijn dat de computer gaat compenseren door meer brandstof in te spuiten (== meer vermogen).
Groeten,
Mark
AIRBOX EN CHIPTUNING
Geplaatst: 30 jun 2008 15:11
door stefan
dag mark
dus conclusie
precat verwijderen airbox van goede kwaliteit monteren en chippen
(en ongeveer de gewenste 20pk zou moeten lukken)
nu nog een goed merk van airbox gaan zoeken
grt stefan