Verslag van 147 naar 300+

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Gerard, wil je misschien een scherpe detailfoto maken van de schakels en hoe de pinnen geklonken zijn? Volgens mijn collega (mister werktuigbouw himself) moet het echt wel kunnen, zelfs als je het zelf wilt doen :idea:
Dat verhaal van de geharde pinnen vond hij wat vreemd, want gehard pinnen kan je namelijk niet klinken.
Misschien kom ik wel iets verder voor je....
Graag echt scherpe foto's he :wink: Dus niet te dichtbij nemen, want dan worden ze weer onscherp. Eerder iets te ver af en dan inzoomen in de foto heeft meestal een beter resultaat bv....
Even het macro knopje indrukken of functie aanzetten!
Zit op bijna ieder foto toestel en je moet je best doen om dan er nog een wazige boel van te maken! Of je moet dichter dan 3 cm er vanaf zitten :roll:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Rallye
Actief lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:18
Locatie: Oosterhout

Bericht door Rallye »

Maik schreef:Dat verhaal van de geharde pinnen vond hij wat vreemd, want gehard pinnen kan je namelijk niet klinken.
Klinkt logisch. Verder is het toch zo dat het 'harde' deel van de kettingschakel de roller is die weer om de pen zelf zit?! De pen zelf kan dus weer wat zachter (lees: minder bros) zijn zodat de kop kan worden vervormd (klinken).

Afbeelding
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb de beruchte ketting nu in mijn bezit, of eigenlijk, mijn collega heeft hem nu, en wordt verder geanalyseerd :wink:
Het blijkt dat deze ketting dus geen rollers heeft :idea: Dat kan heel goed omdat deze ketting altijd overvloedig in het olie baad (als het goed is) :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Gerard, heb jij trouwens nog gezocht op het www naar hoe de yanken het doen? Daar is deze mod dacht ik heel vaak toegepast?
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

De enige Ecotec "balancer delete" die ik in de US zo uitgevoerd heb gezien (dus zonder tandwielen en korte ketting) was blijkbaar een GM motorsport raceblok... Die van pagina 3 dus:
Afbeelding

In de US forums lees ik óf over montage van neutrale balancer assen (= GM motorsport item), óf een delete kit met ingekorte tandwiel-asstompen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Exmantaa schreef:De enige Ecotec "balancer delete" die ik in de US zo uitgevoerd heb gezien (dus zonder tandwielen en korte ketting) was blijkbaar een GM motorsport raceblok... Die van pagina 3 dus:
Valt me nu trouwens pas op...

Klein puntje van zorg met de ketting-geleider die hier gebouwd is tov. de GM motorsport foto..

Als ik deze vergelijk:

Afbeelding

Met de 'GM' versie:

Afbeelding

Dan valt me op dat de 'Speedsterclub' versie aan de rechts-onder 'punt' de ketting een stukje on een hoekje 'duwt', waar de GM versie de ketting in een meer natuurlijke bocht 'geleid'. Sowieso is de GM variant een stuk langer/platter.

Ik heb geen idee hoe taai dit materiaal is, maar wellicht dat de ketting in de eerste variant gaat invreten in de geleider wegens de puntbelasting aan het einde.

Misschien iets om even in de gaten te houden..


Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Oh.. En is in plaats van het (laten) inkorten of modificeren van de ketting het niet handiger/makkelijker om te kijken of er in de motorfiets hoek niet een bedrijf gewoon een heel nieuwe ketting op maat kan maken?

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Van 147 naar

Bericht door S. Gonzales »

Helemaal mee eens Arno (dat gedeelte van de geleider RO). Volgens mij was er al eerder door iemand een opmerking over gemaakt (geleider en ketting gaan volgens mij op deze manier gegarandeerd problemen opleveren. Nog een late (sorry) tip m.b.t. de ketting. Schoot mij te binnen na de opmerking van Arno over de tweewieler hoek. De distributiekettingen van motoren worden soms "eindloos" geleverd, maar ook vaak met een speciale klinkschakel zodat het motorblok niet helemaal uit elkaar hoeft om de distributieketting te vervangen. (dus Arno deed de voorzet en ik kop hem in, zoiets :) Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Arno schreef:Oh.. En is in plaats van het (laten) inkorten of modificeren van de ketting het niet handiger/makkelijker om te kijken of er in de motorfiets hoek niet een bedrijf gewoon een heel nieuwe ketting op maat kan maken?
Op de motor worden (hoofdzakelijk) O-ring / X-ring kettingen gebruikt en die kunnen er niet tegen om in een bad hete olie te lopen.
Dus vanuit die hoek zou ik niet teveel verwachten.
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Nou, ik heb werkelijk iedereen die maar wat met een beetje ketting kan gevraagd maar niemand durft het aan om een ketting te maken.
Ik dacht gewoon een nieuwe schakel ergens te kopen en opnieuw te klinken, maar het mag helaas niet zo zijn. Alle hoop is nu bij Maik.
Dus voel vooral geen druk op je schouders :P :lol:

De spanner kan nog worden versteld in het rechter gat, net als de orginele spanners. De montage was nu nog tijdelijk voor de foto.
Hierdoor kan de knik nog worden verwijderd.
De spanner is massief dus kan heel goed gewoon inslijten, de speling die ontstaat wordt opgevangen door de andere spanner.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik ben weer iets verder gekomen, Gerard, zie pb :)
Motorfietsketting is toch wel iets anders dan deze jongen. Als je die van de speedster in je handen hebt weet je wel waarom, maar de schakels zijn sowieso heel klein...
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Topicje gevonden waarin de bewuste GM kit (guides + short chain) wordt genoemd, incl. bestelnummer:
http://www.cobaltss.net/forums/showthread.php?t=106411

:wink:
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Zo weer wakker

Bericht door Treertje »

Goede morgen iedereen.
Was weer tijdje geleden, maar ben weer wakker.
Wegens enorme drukte enz enz bla bla bla een tijdje niet in de garage geweest.
Was ik op zoek naar de kerstboom kwam ik nog een mooi projectje tegen op zolder.
Dacht, toch wel zonde zo een mooi SC blokje dus alles maar opgepakt ingeladen en naar Amsterdam gereden.

Auto staat dus nu bij van der Kooi Lotus en gaat dit varkentje voor me wassen.
Zal een weekje of twee gaan duuren, heeft ook belooft een paar foto's te maken voor het archief.
Laat meteen maar de Radiateur vervangen en de Opelbalk eruit halen.

Alles wat overblijft zal ik te koop zetten, dus liefhebbers (iedereen dus) laat ff wat weten als je iets wilt hebben.
Bijlagen
Afb017 (Small).jpg
Afb017 (Small).jpg (60.79 KiB) 2405 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ah, mooi dat hier toch een goed einde aan komt. :D

Benieuwd naar het resultaat, want met al je mods zou je hoger moeten uitkomen dan mijn 250 SC pk-tjes. :wink:

Even je mods teruggezocht:
- bewerkte kop (stuggere veren?)
- andere inlaatnokkenas
- Wiseco 8,9's + rods
- Balance shafts delete (hoe is dit nu met die korte ketting gelukt?)
- Kleinere SC poelie (3.0"? 2,9"? )
- Uitlaatsysteem??
- Grote chargekoeler of nog die kleine? 'Dual pass" mod? Aquamist injectie?

Met goede chargekoeling en uitlaatsysteem moet dit toch echt over de 300pk gaan opleveren, maar ben erg benieuwd hoe vd Kooi dit met de Ecu wil gaan (laten) oplossen...

Edit: Zie net dat je dit gemodificeerde blok te koop hebt staan, dus je Speedster krijgt waarschijnlijk nu gewoon een standaard Stage 2 Sc pakket. Toch jammer... :?
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Zo weer wakker

Bericht door Co'tje »

Treertje schreef:Goede morgen iedereen.
Was weer tijdje geleden, maar ben weer wakker.
Wegens enorme drukte enz enz bla bla bla een tijdje niet in de garage geweest.
Was ik op zoek naar de kerstboom kwam ik nog een mooi projectje tegen op zolder.
Dacht, toch wel zonde zo een mooi SC blokje dus alles maar opgepakt ingeladen en naar Amsterdam gereden.

Auto staat dus nu bij van der Kooi Lotus en gaat dit varkentje voor me wassen.
Zal een weekje of twee gaan duuren, heeft ook belooft een paar foto's te maken voor het archief.
Laat meteen maar de Radiateur vervangen en de Opelbalk eruit halen.

Alles wat overblijft zal ik te koop zetten, dus liefhebbers (iedereen dus) laat ff wat weten als je iets wilt hebben.
Gisteren heb ik het blok opgehaald bij Treertje. Ik ben onwijs blij dat ik het project tot een goed eind mag gaan brengen. Het voorbereidende werk is in ieder geval fantastisch.

Doel is om de boel eind mei rijdend te hebben. Daar zal ik mijn handen aan vol hebben. De zoektocht naar onderdelen begint vanavond :)

@Treertje: ik hoop dat jou speedster met SC volgende week wordt afgeleverd en dat je daar veel veilge kilometers van kan genieten. En onwijs bedankt dat je de boel aan me over hebt gedragen.
Plaats reactie