Pagina 1 van 2
Bandenspanning!
Geplaatst: 07 jul 2008 18:31
door Robin
Ik heb hier de laatste tijd op het forum nog al veel verschillen gezien tussen de hoeveelheid bar dat iedereen op zijn banden heeft. Het is misschien eens interessant om een duidelijke lijst te maken wat nu algemeen gezien de ideale bandenspanning is.
Ik veronderstel dat je dat nog mag onderverdelen onder de verschillende velg en band types. En dan nog eens een subcategorie voor circuitgebruik en de speedsters met wat meer power als standaard althans ik ga er toch van uit dat je dan toch meer of minder bar wilt. Om nog maar te zwijgen van persoonlijke voorkeuren qua bandenspanning
Dus bv: straatgebruik
- speedster 2.2 originele 5-spaak met bridgestone potenza's voor ?? bar...achter ?? bar
- speedster turbo originele Y-spaak met bridgestone potenza's voor ?? bar...achter ?? bar
- speedster 2.2/turbo ats-dtc voor ?? bar...achter ?? bar
circuitgebruik
-speedster 2.2 .....enz
Zal wel te ingewikkeld worden zeker

Geplaatst: 07 jul 2008 18:56
door Piet
Ik denk dat je dat beter op banden breedte en banden merk kunt doen.
bandenspanning
Geplaatst: 07 jul 2008 21:43
door Pipo
Hangt ook af van je persoonlijke rijstijl en smaak, niet?
Ik rij momenteel met volgende settings (enkel straatgebruik):
Achteraan de originele 225 Bridgestone, met druk 1,7 kg
Vooraan een 205/45 G-Force Profiler (op 7.5" velg), met druk 1,6 kg
Deze setting bevalt me nog het best. Het rijdt redelijk comfortabel, en bij droog weer plak je aan de weg.
(Oops, gecorrigeerd na meting

)
Geplaatst: 08 jul 2008 6:55
door Maik
Straat setup:
voor Toyo T1R 205/45 R17: 1.5bar
achter Toyo T1R 245/40 R17 1.6bar
Circuit setup:
over het algemeen:
voor: 1.5bar
achter 1.5bar
Geplaatst: 08 jul 2008 7:11
door Piet
Straat setup:
voor Bridgestone RE050A 205/45 R17: 1.5bar
achter Bridgestone RE050A 235?/45 R17 1.6bar
Circuit setup: Zie Straat
Geplaatst: 08 jul 2008 8:19
door Gerard
Straat
voor Bridgestone RE50A 215/40R17 1,6
achter Bridgestone RE50A 235/40R17 1,6
Circuit voor 1,5 achter 1,6
Geplaatst: 08 jul 2008 8:32
door SteV6
Straat:
Voor:
Bridgestone RE040 205/45R17: 1.55 bar (koud gemeten)
Achter:
Bridgestone RE050 245/40R17: 1.60 bar (koud gemeten)
(Alhoewel het achteraf niet de beste bandenkeuze is gebleken. Volgende keer RE050A rondom)
SteV6
Geplaatst: 08 jul 2008 14:08
door alain
Maik schreef:Circuit setup:
over het algemeen:
voor: 1.5bar
achter 1.5bar
Is dat koud of warm gemeten MAik ?
Ik rij met 1.7 1.8 op circuit warm gemeten.
Misschien moet ik volgende keer toch met iets minder proberen.
Als de banden afgekoeld zijn zakt de druk tot 1.3 bar !![/quote]
Geplaatst: 08 jul 2008 15:54
door Maik
Koud gemeten, dat is over het algemeen "de standaard".
Die 1.3 van jou is dus wel lekker zacht

maar zal schijnbaar goed werken dus met je semi-slicks....
Laatst op een heel nat Zandvoort had ik 1.4bar rondom staan... maar grip kwam er nog steeds niet

. Ik had gewoon naar 1.3 ofzo moeten gaan EN mijn demping aan moeten passen (had ik geen zin in toen

), dan was het een stuk beter gegaan denk ik. Ik reed een snelste rondetijd van 2min43s

, terwijl ik laatst op droog toch redelijk makkelijk op een 2min11s kwam...
Geplaatst: 08 jul 2008 16:43
door Piet
Misschien moet je op cursus.

Geplaatst: 13 sep 2008 8:15
door M-speed
ik zit is zo te kijk maar jullie hebben bizar weinig bar in de banden
ik heb 175-40-17 voor met 2.2 bar
en achter 225-40-17 met 2.5 bar
als er minder bar inzit krijg je dan meer grip??
en gaat tie dan niet zwabberen over de banden?/
Geplaatst: 13 sep 2008 12:01
door linne150
M-speed schreef:ik zit is zo te kijk maar jullie hebben bizar weinig bar in de banden
ik heb 175-40-17 voor met 2.2 bar
en achter 225-40-17 met 2.5 bar
als er minder bar inzit krijg je dan meer grip??
en gaat tie dan niet zwabberen over de banden?/
2.5 Achter

sorry hoor daar is niet mee te rijden.Is eenmaal per abuis door banden(specialist?)erin geblazen en de eerste rotonde in de spin.Hoger dan 1.7-1.8 moet je niet komen.Als je een beetje doorrijd

Geplaatst: 13 sep 2008 14:11
door M-speed
nou ik zal is kijk om hem lager te zetten maar vind het niet slecht rijden
heb alleen last van de voorzijde dat tie glijd als ik hard door een bocht ga
Geplaatst: 13 sep 2008 15:00
door Piet
Zet hem in ieder geval op de fabriek voorgeschreven waardes van 1.8 en 1.9. Kijk maar in je instructieboekje ergens achterin.
Geplaatst: 13 sep 2008 16:07
door Speedfreak
bij mij is het op dagelijks gebruik 0.1 lager dan voorgeschreven (1.7 / 1.

. Op het circuit 1.4 / 1.5. Gaat prima!