Pagina 1 van 3
Elise S2 hubs
Geplaatst: 15 jul 2008 19:03
door Hanm
Ben flink aan het rondloeren naar andere velgen voor m'n Speedster, met als belangrijkste doel om naar 16 inch voor, 17 inch achter te gaan. Maar wil het dan graag in 1 keer goed doen, vooral ook t.a.v. onafgeveerd gewicht.
Nu lees ik hier en daar over Elise S2 hubs (o.a. op thorney motorsport website), zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben of er bewust niet voor gekozen hebben?
En hoe zit het met remschijven voor de S2, zijn die sowieso in de juiste maat i.c.m. de originele speedster calipers? bijvoorbeeld ook qua offset?
Of kan ik het maar beter bij de originele hubs en dito remschijven houden en snel een setje Team Dynamics Pro Race 1.2's bestellen?
Geplaatst: 15 jul 2008 19:27
door ohjeetje..
Heb bewust niet gekozen voor S2 naven. De grootste winst zit in 16/17 met sowieso een flinke gewichtsvermindering voor de TD's. Die extra halve kilo voor de Opelnaven zal ik echt niet merken

. Nog daargelaten, dat je andere remschijven moet kopen. Het kostenplaatje is dat voor mij niet waard.
Groeten,
Nico
Geplaatst: 16 jul 2008 0:31
door alain
Ik rij met 16" 17" TD wielen met A48 semi slicks (origenele wielnaven)
Werkt prima !!
Geplaatst: 16 jul 2008 0:33
door alain
Herman heeft nog Magn wielen in de aanbieding !!
Geplaatst: 16 jul 2008 5:34
door markv
Misschien dat Arno het kan bevestigen, maar ik dacht niet dat er nou echt veel verschil zit in gewicht van de naven. Waar wel veel verschil in zit zijn de remschijven (waar je dus idd nieuwe van nodig hebt). Die zijn een stuk lichter op de Elise.
Mark
Geplaatst: 16 jul 2008 6:11
door Arno
De naven op beide auto's zijn vrijwel identiek.
Die van de Speedster komen van de (V6) vectra (en andere gerelateerde zoals SAAB's) met een 5-gats steek.
De S2 Elise gebruikt ze van de Astra-G met een 4-gats steek.
Qua constructie zijn ze identiek en daarom ook uitwisselbaar.
Zoals Mark al opmerkte zit het voordeel qua gewicht vooral in de remschijven.
De orignele Speedster schijven zijn dus ook van een Vectra/SAAB en kenmerken zich door een smalle ventilatie opening tussen de twee helften van de schijf en een zeer dik metaal oppervlak van de schijf. (totale dikte nieuw 25mm)
De Elise schijven (en de optionele cross-drilled schijven van de Speedster turbo) hebben daarentegen juist een zeer grote ventilatie-opening en minder dikke oppervlaktes. (totale dikte nieuw 26mm)
Dit scheelt ongeveer een kilo of 2 per schijf.
Voordeel van de speedster schijven is dat ze bij de gemiddelde auto-onderdelen boer of Ebay voor 3 tientjes per schijf te krijgen zijn. De Elise schijven betaal je aftermarket al gauw een 75 a 100 EUR per schijf voor.
Da's natuurlijk nog steeds ver onder de dealer prijzen van beide merken
Dat verschil komt dus omdat de Speedster schijven 'gewone' Vectra schijven zijn en in honderdduizenden gemaakt worden. De Elise schijven zijn vrij 'uniek' voor het autotje (er is geen Astra-G met 4-gats en 288mm schijven), dus veel lagere produktie aantallen.
Bye, Arno.
Geplaatst: 16 jul 2008 6:28
door Hanm
Thanks!!
Super, zo'n forum als dit

Geplaatst: 16 jul 2008 6:59
door Maik
Maar als die grote gewichtsbesparing (in totaal dus meer dan 2kg per wiel) je aanspreekt, kan je ook nog een andere route nemen: de speedsternaven houden en een setje goede aftermarket remschijven met aluminium hart kopen. Mark heeft een tijdje geleden een groepsaankoop geregeld van die dingen, en ik heb er ook een setje van afgenomen. Daar bespaar je ook meer dan 2kg per wiel mee, EN je hebt dan gratis een betere remschijf
Even snel rekenen:
S2 hubs: 120euro
S2 schijven: 4 x 85euro = 460euro
Goede alu belled discs: ongeveer 900euro.... hmmm, dat kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat

Geplaatst: 16 jul 2008 8:34
door allen
alain schreef:Herman heeft nog Magn wielen in de aanbieding !!
Volgens Plans zijn ze gereserveerd, niet door mij overigens.

Geplaatst: 16 jul 2008 9:12
door Arno
Maik schreef:
Even snel rekenen:
S2 hubs: 120euro
S2 schijven: 4 x 85euro = 460euro
Vergeet niet...
Hubs heb je er dan ook 4 van nodig..
Ik vind ze voor plm. €100 incl de snelheids-sensor per stuk, dus ook ongeveer €400
Standaard, maar aftermarket schijven ook plm. €400
Dus totaal een 800 euri voor een ombouw naar S2 hubs.
Oh.. en dan natuurlijk meteen een set nieuwe velgen..
Bye, Arno.
Geplaatst: 16 jul 2008 9:35
door Hanm
Interessant allemaal, dit lezende neig ik inderdaad naar een traject met de standaard naven. Stap 1 zijn dan the TD1.2 velgen (als ik het allemaal goed begrepen heb haal ik daar t.o.v. mijn huidige ATS DTC ongeveer 1 kg per wiel aan besparing).
Stap 2 is dan wel weer een lastige, de 2-delige remschijven lijken me zeker wat, maar als we dan toch grof geld gaan uitgeven, dan kan er wellicht ook nog even doorgespaard worden voor een 4-zuiger kit van AP/Thorney en de lichtgewicht klauwen achter van AP/eliseparts...... moeilijkmoeilijkmoeilijk allemaal.... eerst stap 1 dan maar

Geplaatst: 16 jul 2008 11:55
door ohjeetje..
De Td's (tenminste de mijne) wegen iets zwaarder dan Thorney opgeeft (zelf nagewogen met electronische weegschaal): 16x7J weegt 7,5 kg (Thorney: 7,3 kg) en 17x7J weegt 8,3 kg (Thorney: net onder de 8 kg).
Groeten,
Nico
Geplaatst: 16 jul 2008 12:51
door Maik
Han, let wel op dat de 2 delige remschijven die ik heb waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn (in ieder geval de alu hub daarvan, de schijven zelf zijn wel nog volop te krijgen want die zijn hetzelfde als die voor de 2 delige set voor de speedster).
Deze set is het:
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=374
Je ziet bv op de site van Thorney ook een 2 delige set, maar die levert maar 1kg gewichtsbesparing op per wiel...
En over een complete big brake kit... tsja, tot hoeveel pk ben je van plan je speedster op te fokken eventueel? Als je 400pk in je speedster hebt liggen zeg ik, ja doen, maar tot een pk'tje of 200? Ik heb op nog geen enkel circuit last gehad van verminderde remwerking met mijn "budget" 2delige remschijven, en genoeg remkracht leveren ze zat (met 190km/u zonder moeite in het ABS te krijgen met warme banden

).
Een BBK levert natuurlijk wel weer gewichtsbesparing op (tenminste, als je niet TE grote remschijven gaat gebruiken die het lichtere gewicht van de klauwen weer teniet doet...).
Geplaatst: 16 jul 2008 13:34
door Exmantaa
Zat zelf ook al eens te kijken naar een 4x100 ombouw van de hubs, omdat daar gewoon veel meer keus is qua leuke lichte velgen. Wil zelf namelijk ook naar een 16-17" set-up toe, met een zo laag mogelijk (voor mijn budget dan) onafgeveerd gewicht. Erg handig om nu te weten dat de Lotus hubs gewoon de 4x100 Astra varianten zijn.
Maik; ik neem aan dat je hiermee gewoon bedoelt dat de Speedster 5 x 112 Alu Bells voor deze lichte lotus schijven misschien niet meer voorradig zijn??
Geplaatst: 16 jul 2008 13:56
door Maik
ohjeetje.. schreef:De Td's (tenminste de mijne) wegen iets zwaarder dan Thorney opgeeft (zelf nagewogen met electronische weegschaal): 16x7J weegt 7,5 kg (Thorney: 7,3 kg) en 17x7J weegt 8,3 kg (Thorney: net onder de 8 kg).
Groeten,
Nico
Ik heb nog even mijn oude topic over mijn ATS-en opgesnord. Dit heb ik gewogen met de digitale tefal

:
Als het goed is heb ik nu ET27, eigenlijk is ET30-32 beter, maar volgens mij is er nog wel een mm of 3 vanaf te draaien. Ik heb nu eindelijk eens zelf kunnen opmeten hoeveel vlees ik over hou (Stef en Stephan: L= 10mm voor deze velgen die ik hier nu heb ).
Ik heb ze net even gewogen:
Voorvelg: 7.1kg
Achtervelg: 8.5kg
hmmm, volgens mij is het niet helemaal 1.5kg lichter dan de standaard DTC's, maar lichter zijn ze wel. Ik ga het nog even goed uitzoeken .
8.5kg voor een 17"x9" velg vind ik niet verkeerd
De ATS
RACING voorvelg is dus wat lichter, maar wordt dan weer gecompenseerd door een zwaardere band waarschijnlijk, de achtervelg is om het even...