2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Het blijkt dat de ingebouwde vermogensmeting met ObdTuner een te optimistisch beeld geeft. Inmiddels heb ik wat feedback gehad van iemand die een aantal vermogensmetingen heeft laten doen op een vermogenstestbank. Uit deze metingen blijkt dat de gemeten vermogens met ObdTuner ongeveer 8% te hoog liggen.

In het specifieke geval van Smiley is er zeer waarschijnlijk sprake geweest van pingelen tijdens de meting waarna de ECU heeft ingegrepen en het vermogen lager is uitgevallen.

Ik ga binnenkort een meting laten doen op mijn eigen Speedster op een bank die rechtstreeks aan de wielnaven meet, tot die tijd lijkt het realistisch om de door mij gemeten vermogens (en koppel) te verlagen met 8%.

Er zal binnenkort een nieuwe versie van ObdTuner beschikbaar komen met een gecorrigeerde vermogensmeting zodat de cijfers overeenkomen met een run op een vermogensbank.
Less Is More
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Om gewoon eerlijk te zijn: toch jammer dat er niet meteen een echte meting is gedaan.
Helaas, waren mijn vermoedens juist en werd het in der loop van de remaps steeds meer bevestigd dat de pk's niet juist waren.

Een grote vraag van mij is nog steeds hoeveel pk je zou hebben met alle aanpassingen zonder remap. Vervolgens de pk's meten met enkel het toerental begrenser op te schuiven. Vervolgens de remap uitvoeren en dan kijken wat werkelijk de winst is.

Verschil bij Smily tussen de bank en de software is 10%, iets meer dan de ongeveer 8% maar "vrijwel" gelijk.
Was het pingelen al tijdens de uitvoering van de remap dat daarom de 192 pk "tegenviel"? Of kunnen sommige niet zo'n 16 pk eraf halen maar misschien wel meer dan 20 pk om op een realistisch beeld uit te komen...

170 pk kunnen namelijk meer tuningsbedrijven claimen op een testbank voor weinig centjes zonder volledige uitlaatlijn.

Ik blijf dit aandachtig volgen en het zou ideaal zijn als er meer auto's op een bank gaan of iig dezelfde bank op dezelfde dag om echt conclusies te trekken. Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar de beste manier om veel pk's voor relatief weinig geld te winnen....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Don.Hasi
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 feb 2008 12:14

Bericht door Don.Hasi »

Hello,

I have measured also my car on a rollingroad.

My car has now:
modified stock airbox
70cm Intaketube
2.4TB
2.4Intakemanifold
Komotec complete exhaustline with 4-1Header, 200cellscat, backbox

Overall it is a plus of 9 DIN-PS over the last modificationrun with the old special Exhaustmanifold-Mapping and of course without the 2.4 TB. Comparing to the last great modification before it is a gain about 11PS.

The maximum powergain is not the whole truth. I have in certain revareas about 30PS and 30NM more :thumbup: and this is, what my back tells me when I am driving on legal roads. Great Job! :thumbsup:

I will try to upload the powerfigures... stay tuned :D

Until then... a very great BEDANKT, Peter :woship: It was a great pleasure to meet you. Thank you for your time and go on, even FASTER :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Don.Hasi
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 feb 2008 12:14

Bericht door Don.Hasi »

the graph

Afbeelding

the values
Afbeelding

before the mapping (red one is the last one)
Afbeelding

all rr-sheets together
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:170 pk kunnen namelijk meer tuningsbedrijven claimen op een testbank voor weinig centjes zonder volledige uitlaatlijn.
Niet echt:
http://www.courtenaysport.co.uk/vx220-2 ... fo_19.html
Met alleen aanzuiging veranderen en geen remap is het wat Don al zegt rond de 10pk. (dat was al een tijdje een gegeven feit)
Met de remaps van tms en cms werdt dat naar +/- 165 max gebracht.
Met uitlaatlijn richting de 170. (zie ook cms link eerder)

Ik geloof dat al onze 200pk speedsters een volledige 2.5" (2" = standaard) uitlaatlijn met sportcats hebben.
Alles met 2" komt in de buurt van die 190 (wat nu ongeveer 176 is)
Nu die 200 gecorrigeerd is naar 185 (daar heeft cms heel wat meer werk voor nodig, dan alleen plastic vervangen), kun je concluderen dat peters mapping inderdaad ambiteus was ingesteld, maar nog altijd beter is geoptimaliseerd dan die van de huidige tuners.

Mijn pingel is nu weg na de laaste versie van mijn mapping.
Zou eigenlijk opnieuw op de bank moeten, om te kijken of ik mijn 5 pk terug heb, maar ik geloof het wel.

Ik ben klaar met NA tuning, en ga sparen voor een supercharger.
Dennizz schreef:Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar de beste manier om veel pk's voor relatief weinig geld te winnen
Flesje NOS inbouwen :wink:

Maar effe serieus; zonder remap van wie dan ook, is alleen de 2.4 inlaat modificatie geen beste zet voor je koppel onderin.
De sprintcijfers lieten dat ook zien.
Je speedster loopt pas lekker boven de 4.000 toeren, en dan is het feest al snel afgelopen, omdat je iets boven de 6k schakeld. Je krijgt dus amper de kans om van je modificatie te genieten.
Als ik jou was zou ik rondbellen bij klasen, cms en tms wat alleen de remap kost voor jouw combo (en cms geeft al 300 pond aan alleen voor d emapping). Ze kunnen de limiter allemaal op 7k zetten, en als het allemaal weer lekker in balans is, zul je zien dat je een heel andere auto hebt. (Bij CMS kun je ook ze ecu laten opsturen, en heb je hem binnen een paar dagen terug.)
Ik zou er met kim een leuke zomertrip van maken als ik jou was :wink:

Hier nog wat dyno's ter lering en vermaak:
http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... -Sport.htm
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Smiley schreef:Als ik jou was zou ik rondbellen bij klasen, cms en tms wat alleen de remap kost voor jouw combo (en cms geeft al 300 pond aan alleen voor d emapping). Ze kunnen de limiter allemaal op 7k zetten, en als het allemaal weer lekker in balans is, zul je zien dat je een heel andere auto hebt. (Bij CMS kun je ook ze ecu laten opsturen, en heb je hem binnen een paar dagen terug.)
Bij V-max, waar Herman gaat voor z'n remap heb je een standaard 2.2 remap voor 199 euro, toerentalbegrenzer kan gekozen worden.
ECU kan opgestuurd worden, of ter plaatse via OBD geremapt worden.
Vermogenmeting voor-na is ook mogelijk evenals een remap op maat.

http://www.vmax-performance.de/shop/pro ... uning.html
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Dennizz schreef:[knip]
Een grote vraag van mij is nog steeds hoeveel pk je zou hebben met alle aanpassingen zonder remap. Vervolgens de pk's meten met enkel het toerental begrenser op te schuiven. Vervolgens de remap uitvoeren en dan kijken wat werkelijk de winst is.
[/knip]
Misschien wel net zoveel... Maar er is ook duidelijk aangetoond (volgens mij ergens in dit topic) dat de motor te arm loopt met gemodificeerde in- en uitlaat zonder remap. De remap brengt niet het vermogen, maar stelt de ECU in staat om over het hele toerenbereik voldoende brandstof in te spuiten.
Dit is heel wat anders dan een chip op een turbo waarbij 'gewoon' de gevraagde turbodruk wordt opgeschroefd...
Jägertee
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

(Top)vermogen zegt niet alles en vooral het koppelverloop en mooi oppakken voel je met rijden. En de OBD software van Peter kan natuurlijk geen vermogen bij een "redelijk/goed afgestelde motor" toveren, maar het is hiermee wel mogelijk om de mapping precies goed te krijgen voor wat grotere hardware mods.

De 2,2 ecu is redelijk star (alleen gasklepstand + MAP en bijgestuurd via de Lambdasonde) en bij een beetje hardware modificatie klopt de basismapping gewoon niet meer en loop je uit het fuel trim bereik. (Merk dat aan mijn SC software welke ook niet helemaal correct is.)
En de kennis van bv Courtenay of Vmax over de 2,2 ecu is volgens mij nog steeds zeer beperkt. (Mogelijk dat DbIlas iets meer kan?)
Maar de OBD heeft nog steeds een flink prijskaartje i.v.m. de ander tuner opties...
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Exmantaa schreef:[knip] de OBD software van Peter kan natuurlijk geen vermogen bij een "redelijk/goed afgestelde motor" toveren, maar het is hiermee wel mogelijk om de mapping precies goed te krijgen voor wat grotere hardware mods. [/knip]
Dit is precies wat ik hierboven bedoel!
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Maar de OBD heeft nog steeds een flink prijskaartje i.v.m. de ander tuner opties...
Yup. Je moet voor jezelf goed uitmaken of in 1 x alles upgrade wat je maar wilt, en dan 1 x een remap nodig hebt (non peter), of dat je graag die zelf beschrijfbare ecu met client software wilt, zodat je zelf met elke hardware configuratie wijziging een nieuwe map kunt maken, waardoor het een verdelde emerald wordt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
Exmantaa schreef:Maar de OBD heeft nog steeds een flink prijskaartje i.v.m. de ander tuner opties...
Yup. Je moet voor jezelf goed uitmaken of in 1 x alles upgrade wat je maar wilt, en dan 1 x een remap nodig hebt (non peter), of dat je graag die zelf beschrijfbare ecu met client software wilt, zodat je zelf met elke hardware configuratie wijziging een nieuwe map kunt maken, waardoor het een verdelde emerald wordt.
Precies, alleen zul je voor het betere "selftune" werk wel uitgebreide diagnoses en logs moeten kunnen maken en interpreteren. De Fuel AFR kan redelijk simpel met een wideband erbij, echter de onsteking juist krijgen is toch wat lastiger. Weet niet of er al zoiets inzit, maar het zou mooi zijn als er tabel was waarbij je een eventuele "knock retard' per loadcel kunt aflezen, om vervolgens in dat bereik de ontsteking wat aan te passen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Precies, alleen zul je voor het betere "selftune" werk wel uitgebreide diagnoses en logs moeten kunnen maken en interpreteren. De Fuel AFR kan redelijk simpel met een wideband erbij, echter de onsteking juist krijgen is toch wat lastiger. Weet niet of er al zoiets inzit, maar het zou mooi zijn als er tabel was waarbij je een eventuele "knock retard' per loadcel kunt aflezen, om vervolgens in dat bereik de ontsteking wat aan te passen.
Dat is bij mij gebeurd. Mijn run logs zijn ingelezen, en peter heeft er andere ontstekingstijden ingezet om mijn klop weg te krijgen.
Als ik de interpretatie kennis had gehad, had ik de hele procedure zelf uit kunnen voeren met de client software.

Eigenlijk is de software krachtiger, dan dat de leek er mee om kan gaan :bag:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
2-20
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:56

Bericht door 2-20 »

I've got a question about the power measurement.
What figures do you use for the tire circumference ?

Ive R888 in 225/45/17
If i look at the Toyo specs they give a diameter of 25 inches
so 25 x 25.4 x 3.1415926 =1994 mm

However, in the same specs you can find the number of tire revolutions per mile = 832
1609344 / 832 = 1934 mm
This one seems more appropriate as it takes into account tire deformation but i've seen an other figure on the OBDtuner manual (1986.93)... but don't know for which tire

What value do you recommend to use ?

Thank you
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

The easiest way to measure the tire circumference is to set a marker on the floor and on the tire exactly above the marker on the floor (a piece of tape will do). Push the car for exactly one revolution until the marker on the tire is in the same position as before, place a second marker on the floor. After that, simply measure the distance between the two markers on the floor.
Less Is More
Plaats reactie