2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

125K slijtage kan gerust wat minder compressie (= koppel) opleveren dan een vers blok.
Maar bij een rollenbank moet je niet zo naar de absolute power getallen staren. Curve verloop en de AFR is veel belangrijker. :wink:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Mij is wel eens verteld dat dat qua max. PK's niet veel uit zou moeten maken bij een eventueel wat meer versleten motor, maar dat dat dan alleen in een wat hoger toerenbereik komt te liggen (door de verminderde compressie).

Ik mag echter hopen dat deze motor bij 125.000 km nog verre van versleten is.. Ik heb zelf een Opel motor (C20XE) met throttlebodies tot 245.000 km gereden met veel trappen en sprinten en zag daar nog geen vermogensverlies.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Precies, die vermogensverliesverhalen door slijtage bij 100kkm plus motoren geloof ik inmiddels geen barst meer van. Mijn Leon heeft ondertussen een gezonde kilometerstand van 208kkm en die van jaydee had net voor inruilen 272kkm op het klokje. Beide Leons liepen op de A31 in Dld nog netjes over de 240km/h (de mijne) en net tegen de 240km/h (die van jaydee). En dat is nog net zo hard als bij 60kkm op de klok. Het kleine verschil in topsnelheid tussen de Leons is er overigens altijd geweest.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:@xmantaa; vergeet de koppel niet; tegen de 300 :shock:
Een lotus 211 GT4 heeft er 247 :wink:
Nogmaals bedankt voor het ritje :thumbup:

Mijn meting viel wat tegen; 171 pk, en 201 koppel.
Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)

Jammer dat ik er niet bij was voor een meting om echt vergelijk aan te tonen om te kijken waar mijn Speedy staat.

Aan de testbank ligt het niet denk ik als ik zo kijk naar de andere waardes die gemeten zijn....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Nee, de gemeten vermogens klopten daar aardig.
Ter vergelijk; een standaard opel Astra/kadett met C20XE blok werd op 150pk gemeten. (Fabrieksopgave C20XE = 150pk)
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Volgende keer maar eens meten op de bank waar Mark Verboom gaat, die haalt met een 2.4 en 2Bular een winst van 37 Pk en 23 Nm koppel, zonder remap. :roll:

Afbeelding
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Was dit wel een rollenbankuitdraai? Mark kom er maar in ;)
S4 Avant
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)
Tijdens de meting had de maha man een pingel gehoord.
Onze z22se heeft een pingelsensor, die de ecu verteld dat een van de cilinders zou pingelen, en past de ontsteking op die cilinder daarop aan.
Dat geeft vermogensverlies. Onderzoek loopt nog. Wordt vervolgt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

@smiley, met een obd en de software (ook van speerke volgens mij) moet je die informatie zo kunnen zien.
Ik heb een stekker en een notebookje om het uit te lezen, dus je kan langskomen.
Schiet mij nu ook te binnen, de ontstekingsmodule zou het probleem kunnen zijn? Bij spider was met de obd software ook te lezen dat de knocksensor problemen gaf. Na de nieuwe ontstekingsmodule geen problemen meer en veel meer power.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Plaatje erbij:
Afbeelding

De SC komt er normaal direct al in, maar zoals je ziet aan de AFR is het gas hier pas bij zo'n 3000rpm vol ingetrapt...

:wink:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
Dennizz schreef:Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)
Tijdens de meting had de maha man een pingel gehoord.
Onze z22se heeft een pingelsensor, die de ecu verteld dat een van de cilinders zou pingelen, en past de ontsteking op die cilinder daarop aan.
Dat geeft vermogensverlies. Onderzoek loopt nog. Wordt vervolgt.

Heb je dit nog kunnen (laten) uitlezen middels een log? Met daarbij een eventuele aanpassing van je de map? (Iets rijker, ontsteking aanpassen?)

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik heb inmiddels een andere map geladen deze week, waarin de pingel iets minder is, maar nog wel aanwezig.
Om toch op 95 te kunnen rijden, met hopelijk zonder pingel, heeft peter nog een andere afstelling gestuurd. (nog latere ontsteking)

Ik moet dit weekend mijn 98 tank leegrijden, 95 erin, nieuwe map laden en dan nog eens loggen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ok,

Het uitlezen van de "pingel" (knock) is dus gelukt en blijkbaar inderdaad aanwezig.
Hou ons op de hoogte van je vorderingen. :wink:
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Wordt de ontsteking altijd vervroegt tijdens een remap bij Peter?

Of was dit alleen bij jouw het geval om wat extra's pk te genereren?

Morgen is er weer een Wimedo, maar daar ga je nu niet heen zeker? Je kan dan wel mooi je tank leegrijden :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:Wordt de ontsteking altijd vervroegt tijdens een remap bij Peter?
Moet je aan peter vragen. Geen idee.
Of was dit alleen bij jouw het geval om wat extra's pk te genereren?
Volgens mij krijgen alle remaps hetzelfde princiepe, maar om zeker te zijn; peter vragen.

Morgen is er weer een Wimedo, maar daar ga je nu niet heen zeker? Je kan dan wel mooi je tank leegrijden :wink:
Ik ben er niet bij. Volgens jaar bij mooier weer wel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie