2.2 ECU gekraakt
Geplaatst: 26 jul 2008 18:51
Gezien het grote aantal vragen over het aanpassen van deze ECU wil ik hierbij een tipje van de sluier oplichten.
Ik ben ongeveer 8 maanden geleden begonnen aan dit project.
MarkV heeft hieraan veel bijgedragen door het verzamelen en beschikbaar stellen van mapfiles, ook heeft hij een ECU beschikbaar gesteld. Waarvoor dank.
Vervolgens ben ik in de afgelopen periode bezig geweest met het reverse engineren van de software om een goed beeld te krijgen van de werking van deze ECU.
Om een lang verhaal kort te maken:
- De bandbreedte van het standaard diagnosekanaal is met een factor 90 verhoogd; belangrijk voor het doen van testmetingen en afregelen van de ECU.
- De toerentalbegrenzer kan worden verhoogd.
- De ontstekingsmapping kan worden aangepast op belasting en op temperatuur van de koelvloeistof en inlaatlucht.
- De brandstofmapping kan worden aangepast voor zowel closed als open loop.
De wijzigingen worden niet teruggeregeld en wat erg belangrijk is: het correctiemechanisme heb ik hiervoor niet uitgeschakeld. Dus de ECU kan zichzelf nog altijd aanpassen aan veranderende omstandigheden.
Bij mijn eigen Speedster (standaard motor met alleen 2.4 inlaatspruitstuk) heb ik de toerental-begrenzer op 7.000 rpm afgesteld en de brandstofmapping aangepast aan de nieuwe karakteristiek van de motor. Het resultaat is merkbaar meer vermogen maar vooral de rijdbaarheid is verbeterd.
Onderstaande stappen staan nog op de planning:
- Tabellen groter maken zodat de toerentalstappen gelijk kunnen blijven aan de originele stappen. Op dit moment zijn de toerentalstappen 10% groter geworden omdat ik de tabellen over een groter toerental gebied heb verdeeld (0-7000 rpm)
- ECU geschikt maken voor gebruik met 2.4 gasklep.
- Inschakeltemperatuur van de koelventilator verlagen.
- EGR klep uitschakelen.
- Etc.
Ik ben ongeveer 8 maanden geleden begonnen aan dit project.
MarkV heeft hieraan veel bijgedragen door het verzamelen en beschikbaar stellen van mapfiles, ook heeft hij een ECU beschikbaar gesteld. Waarvoor dank.
Vervolgens ben ik in de afgelopen periode bezig geweest met het reverse engineren van de software om een goed beeld te krijgen van de werking van deze ECU.
Om een lang verhaal kort te maken:
- De bandbreedte van het standaard diagnosekanaal is met een factor 90 verhoogd; belangrijk voor het doen van testmetingen en afregelen van de ECU.
- De toerentalbegrenzer kan worden verhoogd.
- De ontstekingsmapping kan worden aangepast op belasting en op temperatuur van de koelvloeistof en inlaatlucht.
- De brandstofmapping kan worden aangepast voor zowel closed als open loop.
De wijzigingen worden niet teruggeregeld en wat erg belangrijk is: het correctiemechanisme heb ik hiervoor niet uitgeschakeld. Dus de ECU kan zichzelf nog altijd aanpassen aan veranderende omstandigheden.
Bij mijn eigen Speedster (standaard motor met alleen 2.4 inlaatspruitstuk) heb ik de toerental-begrenzer op 7.000 rpm afgesteld en de brandstofmapping aangepast aan de nieuwe karakteristiek van de motor. Het resultaat is merkbaar meer vermogen maar vooral de rijdbaarheid is verbeterd.
Onderstaande stappen staan nog op de planning:
- Tabellen groter maken zodat de toerentalstappen gelijk kunnen blijven aan de originele stappen. Op dit moment zijn de toerentalstappen 10% groter geworden omdat ik de tabellen over een groter toerental gebied heb verdeeld (0-7000 rpm)
- ECU geschikt maken voor gebruik met 2.4 gasklep.
- Inschakeltemperatuur van de koelventilator verlagen.
- EGR klep uitschakelen.
- Etc.