Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef: De reactie van de vlinderklep op gaspedaalstand veranderen is een truc die veel tuners toepassen. Ik dacht dat Beek dat ook doet. Bij gasgeven laten ze de vlinderklep veel sneller openen dan eigenlijk bij de gaspedaalstandsverandering (mooi woord voor galgje) hoort. Hierdoor lijkt de auto veel feller te zijn, terwijl er eigenlijk alleen maar reeds volgas wordt gegeven. Uiteindelijk is de auto daardoor niet sneller dan wanneer je zelf ook volgas zou geven bij niet gewijzigde ECU. Andere aanpassingen moeten voor werkelijk meer vermogen zorgen.
Het probleem is dat er geen directe koppeling is tussen het gaspedaal en de stand van de gasklep. Hier zit het motormanagement tussen. Jij kan vragen om vol gas en uiteindelijk zal het motormangement dat ook wel doen. Maar... Hij kan dit bijvoorbeeld heel rustig opbouwen, om bijvoorbeeld de emissies optimaal te houden. Met als gevolg dat je bij de 2.2 een vrij suf reagerende motor krijgt. Het zou geweldig zijn als je een reactie kan krijgen zoals bij de 1.8 in de elise s2. Het levert geen PK extra op, maar het gevoel wat de motor geeft past zoveel beter bij een sportauto.

Maar ik krijg het idee dat dit dus niet een variabele is die in een losse map zit. Het lijkt erop dat dit in de code van de software zit, dus dan kan het eigenlijk niet gewijzgid worden...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb wel het idee dat het reageren op het gas wat beter is, maar echt groot is het verschil niet. Ik ga er wat beter op letten vanaf nu.
Donderdagavond ga ik nog even met die VM-77 man een lichter vliegwiel halen bij Beek (voor de VM dus :wink: ), ik zal dan gelijk nog wat vragen afvuren over de meting en over de aanpassingen :) .

mzzl
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Hoi Mark,

Een te agressieve pedalmap komt de doseerbaarheid niet ten goede. Het rustig toeren wat nu met de speedster erg makkelijk gaat kost dan wat meer moeite.
Ik kan me haast niet voorstellen dat als ze de mapping van de onteking ed wel kunnen wijzigen ze die van de pedaal karakteristiek niet kunnen wijzigen.
Helaas is het niet zo eenvoudig omdat er naast de pedalmap nog een heleboel andere functies de reactie van de gasklep en de ontsteking 'vertragen' zoals jerk en shuffle functies en zoals je al zei de emmisie functies. Bijv bij snel gasklep dicht gooien is vaak het mengsel even wat arm en kan er niet goed ontstoken worden, met als gevolg een 'ploppend' geluid in de uitlaat en dit vind de cat ook niet zo leuk. Dat veroorzaakt het effect dat het lijkt of het gas heel even blijft hangen als je gas lift. Maar ja Opel heeft met Euro 4 willen homologeren......

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi Maarten,
Maarten schreef: Een te agressieve pedalmap komt de doseerbaarheid niet ten goede. Het rustig toeren wat nu met de speedster erg makkelijk gaat kost dan wat meer moeite.
Ik kan me haast niet voorstellen dat als ze de mapping van de onteking ed wel kunnen wijzigen ze die van de pedaal karakteristiek niet kunnen wijzigen.
Het normaal rijden valt heel erg mee. Ik heb meerdere malen in de Elise van Arno gereden. Je hebt er met "cruisen" geen last van ofzo, zo extreem is het niet. Het gedrag past gewoon meer bij een sportauto. Vergeleken daarmee is de response van de motor in de Speedster meer voor een caravantrekker. Maarja, dat is natuurlijk ook eigenlijk de doelgroep van de motor :(

Je zou zeggen dat ergens in de 512KB wel ruimte moet zijn voor een throttlemap. Maar tot nu toe heb ik niemand gevonden die hem kan wijzigen.
Meesten zeggen dat het vliegwiel lichter moet worden gemaakt. Maarja, das een beetje een work-around vind ik..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb vanavond nog even specifiek gelet op de respons van het gaspedaal en het valt mij toch op dat die toch wel beter is geworden. Het zou misschien tussen de oortjes kunnen zitten maar idd bij tussengas lijkt het of het makkelijker is om de toeren te "synchroniseren" :) . Van 1000 tot 3000 tpm gaat lekker vlot. Ik zal de volgende keer aan Beek vragen of zij op dit punt ook bewust dingen verandert hebben. Ik moet wel zeggen dat het op dit punttoch nog wel beter zou kunnen (het liefst formule 1 steil 8) ). Ik denk dat een eventueel later te installeren lichter vliegwiel en verdere aanpassingen aan de motor dit zowiezo wel zullen verbeteren.

Mark, ik heb nog even goed naar jouw vermogens-krommen gekeken en ik vind daar ook iets raars in. Het lijkt alsof het vermogen en het koppel niet bij elkaar kloppen :?:
Jij weet waarschijnlijk ook wel dat er een eenvoudig formuletje is om koppel naar vermogen om te rekenen en omgekeerd.
Ik ga ervan uit dat het koppel uit de grafiek ook het koppel "aan de wielen" is, eigenlijk het koppel aan de krukas maar dan zonder verliezen.

Als ik nou kijk naar bijvoorbeeld het koppel bij 5000tpm: 175Nm
Het vermogen wat bij dit toerental zou moeten horen is (175Nm x 5000tpm) / 9554 = 91.58kW, dit geeft dus 91.58 x 1.36 = 124.56pk....

hmmmm.... heb ik toch ergens een foutje in mijn spreadsheet gemaakt :lol: , hier klopt het nu wel...
Laat maar, ik ga nog even verder met knutselen in mijn spreadsheet, ik ben bezig om jouw krommes er ook in te zetten en ik zal het vermogen en koppel aan de wielen als basis nemen. Ik zal het berekeningetje nog even laten staan zodat anderen er ook nog wat van kunnen leren :wink: .

mzzl
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Oke, ik ben klaar met knutselen, hier de resultaten.

Wat kan je zien:
- Mijn speedster, vermogen en koppel aan de wielen, voor en na de remap.
- Mark zijn vermogensmeting toen zijn speedster nog helemaal standaard was, gemeten bij Tovami Testcentre.

De karakteristieken komen erg aardig overeen, alleen de absolute hoogtes van de getalletjes liggen alleen iets uitelkaar. Dat kan aan een aantal dingen liggen, bv, verschillen in vermogensbank, de ene motor is "meer losgereden" dan de ander, weersomstandigheden bij het meten, enz.

Toch is het ook interessant om te zien dat het weergegeven koppel uit de grafiek van Mark ("koppel wiel Mark grafiek") niet helemaal overeenkomt met het theoretische koppel wat je kan berekenen met het weergegeven vermogen ("koppel wiel Mark berekend"), er zitten toch wat (kleine) verschillen tussen.

Het is natuurlijk leuk om zoveel mogelijk van dit soort grafiekjes bij elkaar te verzamelen! :)

Genoeg stof voor discussie weer :wink:

gr.
Maikel
Bijlagen
speedster kromme 2.GIF
speedster kromme 2.GIF (21.8 KiB) 2113 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Toch is het ook interessant om te zien dat het weergegeven koppel uit de grafiek van Mark ("koppel wiel Mark grafiek") niet helemaal overeenkomt met het theoretische koppel wat je kan berekenen met het weergegeven vermogen ("koppel wiel Mark berekend"), er zitten toch wat (kleine) verschillen tussen.
Hmm, das opzich wel interessant. Met mijn eigen meetingen krijg ik namelijk alleen vermogen en snelheid terug. Het koppel reken ik zelf terug volgens de bekende formule. Dus dit zou juist wel moeten kloppen. Van de rollenbank heb ik helaas geen databestand, maar van m'n eigen meetingen wel. Als je daar een keer een file van wilt hebben, dan kan je de waardes echt absoluut zien zonder ze terug te moeten halen uit een grafiek.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Ik heb vanavond nog even specifiek gelet op de respons van het gaspedaal en het valt mij toch op dat die toch wel beter is geworden. Het zou misschien tussen de oortjes kunnen zitten maar idd bij tussengas lijkt het of het makkelijker is om de toeren te "synchroniseren"
Misschien keertje vergelijken met mijn auto in standaard trim.
Maik schreef: Als ik nou kijk naar bijvoorbeeld het koppel bij 5000tpm: 175Nm
Het vermogen wat bij dit toerental zou moeten horen is (175Nm x 5000tpm) / 9554 = 91.58kW, dit geeft dus 91.58 x 1.36 = 124.56pk....
Berekening lijkt me in orde. Ik kom op hetzelfde uit:

2 * pi * (rpm / 60 seconden) * koppel

2 * 3.14 * ( 5000 / 60) * 175 = 91582Watt

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

markv schreef: Berekening lijkt me in orde. Ik kom op hetzelfde uit:

2 * pi * (rpm / 60 seconden) * koppel

2 * 3.14 * ( 5000 / 60) * 175 = 91582Watt

Mark
Inderdaad, daar komt dus ook die "beroemde" omrekeningsfactor vandaan: 9554 (eigenlijk 9549, maar Beek gebruikt de afgeronde pi, 3.14).

1000 * 1 / ( 2 * 3.14 / 60) = 9554

Dus:
(koppel x toerental) / 9554 = vermogen
en
(vermogen x 9554) / toerental = koppel

koppel in Nm
toerental in tpm
vermogen in kW

Dus als je een koppelkromme hebt, kan je zelf de bijbehorende vermogenskromme ervoor uitrekenen en andersom ook.


Laten we inderdaad eens een keer de auto's vergelijken, dat wordt zo langzamerhand een erg drukke dag, 17 april :wink:

groet,
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:
markv schreef: Berekening lijkt me in orde. Ik kom op hetzelfde uit:

2 * pi * (rpm / 60 seconden) * koppel

2 * 3.14 * ( 5000 / 60) * 175 = 91582Watt

Mark
Inderdaad, daar komt dus ook die "beroemde" omrekeningsfactor vandaan: 9554 (eigenlijk 9549, maar Beek gebruikt de afgeronde pi, 3.14).

1000 * 1 / ( 2 * 3.14 / 60) = 9554

Dus:
(koppel x toerental) / 9554 = vermogen
en
(vermogen x 9554) / toerental = koppel

koppel in Nm
toerental in tpm
vermogen in kW

Dus als je een koppelkromme hebt, kan je zelf de bijbehorende vermogenskromme ervoor uitrekenen en andersom ook.


Laten we inderdaad eens een keer de auto's vergelijken, dat wordt zo langzamerhand een erg drukke dag, 17 april :wink:

groet,
Maikel
Hi maik

Hoe bereken je dan die van mij? 185 kw bij 7200 rpm 410 nm eind
overbrenging 3.63

jans
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Laten we inderdaad eens een keer de auto's vergelijken, dat wordt zo langzamerhand een erg drukke dag, 17 april :wink:
Als die van mij dan tenminste nog origineel genoeg is :P

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

jans schreef: Hi maik

Hoe bereken je dan die van mij? 185 kw bij 7200 rpm 410 nm eind
overbrenging 3.63

jans
Ja, je moet niet appels met peren gaan vergelijken he. Die 410Nm is je maximum koppel, waarschijnlijk niet bij 7200 rpm, maar eerder bij 4000 rpm ofzo?
Je moet dus het koppel weten bij 7200 rpm, om ook daar dan het vermogen te kunnen berekenen.
Maargoed, je koppel bij 7200 rpm kunnen we nu dus gewoon uitrekenen met de formule:

(185 x 9554) / 7200 = 245 Nm

Jouw koppel bij 7200 rpm zou dus 245 Nm moeten zijn.

Stel dat dat maximum koppel van 410 Nm bij 4000 rpm vrijkomt, dan heeft je motor dus

(410 x 4000) / 9554 = 172 kW (= 233 pk) bij 4000 rpm.

Let dus op dat je altijd de waardes van 1 toerental vergelijkt!

gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:
jans schreef: Hi maik

Hoe bereken je dan die van mij? 185 kw bij 7200 rpm 410 nm eind
overbrenging 3.63

jans
Ja, je moet niet appels met peren gaan vergelijken he. Die 410Nm is je maximum koppel, waarschijnlijk niet bij 7200 rpm, maar eerder bij 4000 rpm ofzo?
Je moet dus het koppel weten bij 7200 rpm, om ook daar dan het vermogen te kunnen berekenen.
Maargoed, je koppel bij 7200 rpm kunnen we nu dus gewoon uitrekenen met de formule:

(185 x 9554) / 7200 = 245 Nm

Jouw koppel bij 7200 rpm zou dus 245 Nm moeten zijn.

Stel dat dat maximum koppel van 410 Nm bij 4000 rpm vrijkomt, dan heeft je motor dus

(410 x 4000) / 9554 = 172 kW (= 233 pk) bij 4000 rpm.

Let dus op dat je altijd de waardes van 1 toerental vergelijkt!

gr.
Maikel

Oke, zal wel.heb me hier nog niet zo met bezig gehouden.
Volgens opgave van Vmax,410 nm bij 3000 toeren en 185 kw bij 5600 toeren.
En 195 pk bij 7000 rpm en 193 nm bij 7000 rpm

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Aha, dus het zit nóg anders in elkaar :wink:

nou, daar gaan we weer:

410 Nm bij 3000 rpm = 410 * 3000 / 9554 = 129 pk (bij 3000 rpm dus)
185 kW bij 5600 rpm = 185 * 9554 / 5600 = 316 Nm (bij 5600 rpm)
195 pk (= 143.4 kW) bij 7000 rpm = 143.4 * 9554 / 7000 = 196 Nm (bij 7000 rpm).
Was het niet andersom Jans? 193 pk en 195 Nm? Dan klopt het nog beter...

M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Aha, dus het zit nóg anders in elkaar :wink:

nou, daar gaan we weer:

410 Nm bij 3000 rpm = 410 * 3000 / 9554 = 129 pk (bij 3000 rpm dus)
185 kW bij 5600 rpm = 185 * 9554 / 5600 = 316 Nm (bij 5600 rpm)
195 pk (= 143.4 kW) bij 7000 rpm = 143.4 * 9554 / 7000 = 196 Nm (bij 7000 rpm).
Was het niet andersom Jans? 193 pk en 195 Nm? Dan klopt het nog beter...

M.
Sjonge- jonge als je nog niet aan de mediceinen zit ,danzit ik er nu wel aan :shock: Snap het natuurlijk weer niet.Maar één ding is me niet helemaal duidelijk n.l. als je 410 nm hebt bij 3000 rpm,kom je op 129 pk.
En heb je 410 nm bij 4000 rpm kom je op 233pk :?: Moet dit niet andersom zijn??Want ik heb liever 410nm bij3000 rpm dan bij 4000 rpm.
Nog iets heel anders,ik wil het geluid van mijn Milltek uitlaat wel laten
horen.Maar hoe doe ik dat in mijn eentje??Omdat er zo veel vraag is naar
uitlaat geluiden.(onder het rijden natuurlijk)

jans
Plaats reactie