Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Tsja, het blijft voor sommige mensen lastige materie, vermogen en koppel, terwijl het heel veel met elkaar te maken heeft.

IK zou het liefst 410Nm hebben bij 3000 rpm EN bij 4000 rpm EN bij 5000 rpm, etc. tot 8000 rpm aan toe!
Je wilt gewoon zoveel mogelijk koppel hebben bij elk toerental.
Heb je teveel koppel bij alleen maar lage toeren, dan voelt de motor weer zo doods in het hogere koppel gebied.

Koppel is leuk als je van lui rijden houdt, veel TOPvermogen is gewoon een must en dat betekent dat je bovenin de toeren veel koppel moet houden. Dat heb jij laatst ook gemerkt in die 300+pk speedster waar je laatst in hebt proefgereden. Ook al heb je echt onderin wat minder koppel, de kick komt gewoon van het vele vermogen (en dus ook koppel) bovenin.

Nog steeds lastig te begrijpen nu? :lol:

En wat betreft het opnemen van je geluid. Ik neem aan dat je een geluidsfragment van buiten de auto op wilt nemen? Is er niet een behulpzame zoon/dochter/vrouw/Stephan die daar bij wilt helpen?

gr.
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Gisteren nog even bij Beek geweest.
Ik heb samen met een vriend een lichter vliegwiel gekocht daar voor de VM, en die heb ik later die avond ook nog even aan zijn blok gesleuteld, fluitje van een cent!

Ik heb nog wat aan hun remap-man kunnen vragen, maar niet alles, er was weinig tijd :? .

Hij heeft niets aan de throttle response gedaan, maar dat ik voel dat de motor sneller reageert kan wel kloppen. Dat komt door de remap dus. Hij zei wel de throttle respons van deze motor te kunnen aanpassen. Dat de gasklep dus wat heftiger reageert op bewegingen van het gaspedaal. Ik denk dat ik bij de volgende remap maar even ga vragen om ook wat gaskleptuning :) .

Stationair draait de motor nu op een heel ander programma (ja, voor stationaire toerentallen is een "stationair-draai-programma" voor :wink: )

Verder nog de voorontsteking: Die stond standaard op 16graden, erg laat voor een atmosferische motor. Hij staat nu op 23 graden, maar dat is echt de grens volgens de tuner voor deze motor. Hij zit nu al dicht tegen de pingelgrens aan. Verder gaan heeft geen zin, de pingelsensor zou er toch voor zorgen dat de ontsteking weer teruggedraaid wordt als er een "pingeltje" gemeten zou worden... Je kan hem alleen vroeger zetten door de pingelsensor te foppen maar dan ben je je motor aan het slopen, vond hij geen goed idee dus :wink: .

Ik ga nu eerst wat tanken oprijden, daarna mijn bevindingen doorspelen, daarna kijken wat de volgende stap wordt....

Ohja, de prijs voor het chiptunen van een speedster bij Beek gaat E525,- excl. BTW worden, dat is E625,- incl.

Groeten,
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Gisteren nog even bij Beek geweest.
Ik heb samen met een vriend een lichter vliegwiel gekocht daar voor de VM, en die heb ik later die avond ook nog even aan zijn blok gesleuteld, fluitje van een cent!

Ik heb nog wat aan hun remap-man kunnen vragen, maar niet alles, er was weinig tijd :? .

Hij heeft niets aan de throttle response gedaan, maar dat ik voel dat de motor sneller reageert kan wel kloppen. Dat komt door de remap dus. Hij zei wel de throttle respons van deze motor te kunnen aanpassen. Dat de gasklep dus wat heftiger reageert op bewegingen van het gaspedaal. Ik denk dat ik bij de volgende remap maar even ga vragen om ook wat gaskleptuning :) .

Stationair draait de motor nu op een heel ander programma (ja, voor stationaire toerentallen is een "stationair-draai-programma" voor :wink: )

Verder nog de voorontsteking: Die stond standaard op 16graden, erg laat voor een atmosferische motor. Hij staat nu op 23 graden, maar dat is echt de grens volgens de tuner voor deze motor. Hij zit nu al dicht tegen de pingelgrens aan. Verder gaan heeft geen zin, de pingelsensor zou er toch voor zorgen dat de ontsteking weer teruggedraaid wordt als er een "pingeltje" gemeten zou worden... Je kan hem alleen vroeger zetten door de pingelsensor te foppen maar dan ben je je motor aan het slopen, vond hij geen goed idee dus :wink: .

Ik ga nu eerst wat tanken oprijden, daarna mijn bevindingen doorspelen, daarna kijken wat de volgende stap wordt....

Ohja, de prijs voor het chiptunen van een speedster bij Beek gaat E525,- excl. BTW worden, dat is E625,- incl.

Groeten,
Maikel
Hiii Maikie
Dat bedoel ik nou, heb je een Turbo, dan kost het tunen 100 euro minder
en een plus van 35 pk en 150 nm. :mrgreen:

Janzz
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Hoi Maik,

Bedankt voor de info. Ga nog even afwachten hoe jouw bevindingen zijn.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Hey Maik,

Waarom is het al zo lang rustig rondom het projectje met Beek?

Het is toch langzamerhand tijd voor de aan jou beloofde nokkenassen enz.?!

Laat maar horen ...

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

SteV6 schreef:Hey Maik,

Waarom is het al zo lang rustig rondom het projectje met Beek?

Het is toch langzamerhand tijd voor de aan jou beloofde nokkenassen enz.?!

Laat maar horen ...

SteV6

Beek :?: wat is dat :?: een nieuw zoutje of zo :?: :idea:

8) jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik stond er afgelopen zaterdag voor een dichte deur :( , ik was even vergeten dat ze erg druk waren op Zandvoort i.v.m. de pinksterraces :? .
Ik had het enqueteformulier ingevuld en wilde eens een goed gesprek aangaan voor inderdaad de volgende stap(pen). Aanstaande donderdag avond of volgend weekend hoop ik weer even langs te kunnen voor een goed gesprek :wink: , daarna horen jullie weer meer.

Jammer dat mijn werk de laatste tijd weer een beetje druk is, en mijn vriendin de weekendjes volboekt :)

M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hej Maik

Wat is het laatste nieuws betreft BEEK :?: Ben je er al weer geweest :?:
En heb je toevallig ook nog een uitdraai meegekregen de vorige keer :?:
Was ik eigenlijk nog wel benieuwd naar.Want met het uittesten bij ons met
de paasdagen zijn we niet erg veel wijzer van geworden.Een uitdraai daarintegen spreekt boekdelen.Dus als je hem niet hebt, zou ik er om vragen.Want ik neem aan , dat ze na die week testen wel een uitdraai hebben.Dan kun je hier ook mee verder :wink:

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

noknok :idea: Jans, wakker worden, wat hebben we nou 2 pagina's mee vol gekletst hier? :lol:
Grafieken zijn op de vorige pagina's dus te vinden, maar ik heb er nog een vragen over voor Beek.

Ik ben van plan donderdag avond even langs te gaan om de verdere route uit te stippelen...

gr.
M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:noknok :idea: Jans, wakker worden, wat hebben we nou 2 pagina's mee vol gekletst hier? :lol:
Grafieken zijn op de vorige pagina's dus te vinden, maar ik heb er nog een vragen over voor Beek.

Ik ben van plan donderdag avond even langs te gaan om de verdere route uit te stippelen...

gr.
M.
Sorry Maiky
Wordt geloof ik een dagje ouder 8) Kon me van die grafiek niets meer herinneren :oops:

jans
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

En hoe gaat het met je verbruik..... Is dat erg omhoog gegaan

Gr. Steven
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Verbruik valt heel erg mee!
Ik heb zelfs het idee dat het iets beter is geworden...

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Kan je dat een keertje testen aub... Ik rij nogal veel km en ben daar dus erg benieuwd naar... Anders maar wat langzamer.. Wat reed je vroeger voor de chip
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb het "getest". Ik reset altijd mijn dagteller als ik getankt heb.
Voor de remap kwam ik meestal op 1:10 of ietsje gunstiger uit, nu kom ik op 30 liter toch wel wat vaker op 330km of meer (1:11 of beter). Ik moet wel zeggen dat mijn rijstijl in de speedster misschien wel wat veranderd is de afgelopen tijd.
Maar onzuiniger is hij volgens mij niet geworden. Ga je alleen maar planken en gebruik je die paar procent extra vermogen veel, dan zal hij wel ietsje meer gaan gebruiken, dat vermogen komt ergens vandaan...

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ja oke maar dat is geen probleem, zit nu meestal op 1 op 10/11 dus dat is niet erg...

Bedankt,

Steven
Plaats reactie