Pagina 1 van 1

Probleem beslagen voorruit...

Geplaatst: 05 aug 2008 10:43
door Exmantaa
Met de regen van afgelopen weekend weer een apart voorvalletje met de speedy ondervonden.
Moest in behoorlijk zware regen naar huis en hoewel ik met onbeslagen ramen begon bleek dat op de (zeer) natte weg het raam maar bleef beslaan. Was vooral merkbaar bij het rijden achter andere auto of door diepere plassen waarbij de voorruit, ondaks volle blower erop, zomaar in 1x dichtsloeg.
(Even ter info; mijn heater/blower pijp is zeer goed afgedicht mbv. een haakse PVC bocht en neopreen tape. Daar lekt echt niets. Heb mijn luchtinlaten ook iets vergroot en voorzien van wat gaaswerk tegen de troep met daarvoor nog eens een extra troep/regenschotje.)

De heater/blower haalt zijn lucht uit de crashbox en ik denk dat hierdoor juist de problemen ontstaan want alle regen/vocht boven het wegdek wordt zo direct naar binnen gezogen en op de voorruit geblazen... :(
Gisteren een snel testje gedaan met een losse speedster blowerfan en de output daarvan is eigenlijk enorm. Zelfs op standje 1 blaast ie dan al flink, dus ik denk dat vooral inlaat restrikties voor de problemen zorgen.

Wat ik eens wil proberen:

- Kijken of de heaterunit anders gemonteerd kan worden zodat ie de inlaatlucht gewoon onder de voorklep vandaan kan halen met minder weerstand. (evt. inlaatgat vergroten.)

- Montage van een andere heaterunit. Ik heb zeer goede ervaringen met een polo unit. Klein, stil en zeer goed/krachtig. Aleen werkt deze met een kraantje op de warmwatertoevoer, dus ik moet nog uitzoeken of blokkering van de heaterflow negatief werkt op de motorkoeling. (Flowdiagram koel/heater-circuit iemand??)

Goede iedeeen zijn natuurlijk altijd welkom.
(Door die gaten onderaan zou je bv. ook een prachtige voetverwarming kunnen maken. ;) )
Ben ook erg benieuwd waar en hoe de AC unit in de nieuwe Elise's is gebouwd. Foto's?

Re: Probleem beslagen voorruit...

Geplaatst: 06 aug 2008 0:40
door Arno
Exmantaa schreef:Aleen werkt deze met een kraantje op de warmwatertoevoer, dus ik moet nog uitzoeken of blokkering van de heaterflow negatief werkt op de motorkoeling. (Flowdiagram koel/heater-circuit iemand??)
Op de 2.2 kan dat niet zomaar. Hier is het verwarmings-circuit de bypass van het motor koelsysteem dus die mag nooit worden afgesloten want dan onderbreek je de kringloop.

Daar zal je in plaats van een gewone kraan een 4-weg kraan moeten gebruiken die de verwarming in of uit de loop kan schakelen, maar de lus zelf intact houdt.

Bye, Arno.

Geplaatst: 06 aug 2008 7:00
door Exmantaa
Ah kijk,

Was al op zoek naar het koelschema van de 2,2 maar kon weinig vinden waarop ook het heatercircuit staat. De meeste motoren hebben vaak een intern omloopcircuit voor de thermostaat, maar grote kans dat het bij de ecotec allemaal weer net even anders is.

Regelkraantje met by-pass circuit dus...

Geplaatst: 08 aug 2008 22:49
door ohjeetje..
Condensdoekje... :yes:

Werkt bij mij goed.

Groeten,


Nico

Geplaatst: 16 aug 2008 8:41
door Exige
Buiten / binnen circulatie???

Dit is voor mij de reden waarom ik een airco in de auto heb....

Geplaatst: 05 sep 2008 12:00
door Kris
Een airco in de speedster of de lotus??????

Kom,kom....;Afgeven die sluitels!En gedaan ermee

Geplaatst: 08 sep 2008 18:41
door schummy81
Ik heb hetzelfde probleem, en bij komt er bijna geen lucht uit vanvoor, je hoort de blasser wel goed maar je voelt zeer weinig, misschien werken de draaiknoppen niet? :?:

Geplaatst: 08 sep 2008 18:44
door Dennizz
Misschien zitten de luchtinlaten in de crashbox verstopt? Bij mij doet die het nu (te) goed.