
lampjes genoeg, net als ballasts, maar ik verkoop ze bijna niet.. ze gaan bijna niet kapot
Oh bij de weg... het verhaal dat lampjes niet uitwisselbaar zijn moet ik naar het rijk der fabelen verwijzen.
Iedere HID lamp is opgebouwd met hetzelfde principe. De gas samenstelling in het bolletje kan wisselen (dat doet ie ook in de levensduur), maar het is juist de taak van de electronica in de ballast om de regeling op de lamp af te stemmen, niet andersom.
Het enige probleem wat je kan ondervinden zijn de stekkers aan de lamp. Die lijken bij iedere fabrikant net iets anders. Als je (goed) kan solderen kan je de stekkers echter prima uitwisselen.
De truuk is om een stukje isolatie van ca 15mm uit iedere kabel te nemen. Dat doe je eigenlijk toch al om de boel aan te strippen.
Daarnaast gebruik ik altijd drie lagen professionele krimpkous. (het 3:1 spul wat niet keihard wordt na het krimpen). Die schuif je over de kabel, dan de las maken en zorgen dat de las van aangesneden mantel tot aangesneden mantel kleiner dan 15mm is. Het stukje afgesneden isolatie exact op lengte knippen en over de last clippen.
Dan de eerste krimpkous er overheen en bij het krimpen goed opletten dat de losse isolatie mooi dicht geknepen wordt door de krimpkous.
Tweede en derde krimpkous erover en klaar.
Dan.. als verficatie om te zien dat de hoogspanning ook echt netjes geisoleerd is.. neem ik altijd een tie rap en bind de twee lassen tegen elkaar. (losjes, niet straktrekken) en steek de boel aan. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar als de boel dan begint te vonken heb je de handel niet goed geisoleerd.
Maak je geen zorgen over het vonken, een goede ballast zit vol met beveilingen, waaronder een kortsluit beveiliging. De ballast zal een paar keer hoorbaar tikken (dat is de overslaande hoogspanning) waarna hij uitschakelt.
Het hoeft alleemaal niet zo moeilijk te zien
