Uitlaat spruitstuk!!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Thanks!
Nu je het zegt, volgens mij had ik ook al ergens gelezen dat je het kleppendeksel eraf "moet" halen... Ik ga verder puzzelen, maar hou me aanbevolen voor andere ideeen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ik heb hem met clam erop met wat pielen eruit gekregen

het is wel (bij mij in ieder geval) dat er een boutje zit uit mijn hoofd van dat koelvloeistof ding die eruit moet

en dan met een draai n kun je hem eruit krijgen zal vanavond even kijken of ik er nog foto's van heb.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: De downpipe met kat is er nu onderuit, het spruitstuk met een los hitteschild hangt echter nog tussen blok en "schutbord" van bagageruim...
Hitteschild moet van spruitstuk af.

Dan kan spruitstuk eerst schuin naar boven worden gestoken boven het thermostaat-huis (versnellingsbak-kant), zodat de andere kant net-aan (beetje duwen/trekken) langs de waterpomp behuizing omlaag kan schuiven.

Dan het spruitstuk verticaal kantelen en omlaag laten zakken onder uit de auto.

Met hitteschild er nog op wordt het erg lastig, want dan mis je net een paar cm aan ruimte om dit voor elkaar te krijgen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Thanks weer.
Het hitteschild zit wel al los van het spruitstuk, alleen krijg ik het hitteschild er ook al niet uit. Maar ik begrijp nu dat ik hem gewoon moet vervormen om die eruit te krijgen. Dan ga ik weer even verder proberen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ja, schild grijpt gedeeltelijk 'om' het spruitstuk heen.

Beetje enthousiast wrik, duw en buig-werk is meestal voldoende om de rand vergenoeg om te buigen zodat je 'm daarna verder kunt schuiven om 'm er uit te krijgen...

Ongeveer het ellendigste deel van de operatie ;)

Oh.. En monteer als het nieuwe spruitstuk er in zit wel een plaat Nimbus of Cirrus tegen de wand van de kofferbak. Het standaard spul (foam met een laagje reflectiemateriaal) is niet opgewassen tegen directe straling van het spruitstuk.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Op de piper kun je het standaard hitteschild weer monteren en dat scheelt flink wat hitte. (Wel even beetje knap pasmaken buiten de auto, dat scheelt hoop gepiel later...)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Gelukt! bedankt voor alle tips :wink:
Wat ook hielp was weer even fris eraan beginnen :lol:
Het hitteschild is er zelfs onvervormd uit gekomen. Spruitstuk zelf was daarna een eitje.
De demper loskrijgen is de volgende uitdaging :lol:
Alleen de steunen losbouten van de demper met 1 bout/moer per steun lijkt het? Eentje moer heb ik al los, van de linkerkant, morgen de ander weer. Na 3 nieuwe sneëen en 1 afgerukte vinger vind ik het wel weer even genoeg :shock:

Arno, Nimbus heb ik al liggen, had die tip al eerder gelezen. Nu even inschatten hoeveel van de standaard isolatie ik weg ga snijden/knippen.
Heb jij morgenavond nog iets te doen anders? :wink: Leiderdorp is dan weer het middelpunt van ultieme speedstertjoening :P

Gelijk nog maar weer een vraag, is hier toch gratis: hoe heet dat vet wat Mark toen gebruikt heeft voor op het schroefdraad van de lambda sensoren? Ik heb het bij de Jong, Rijsbergen en Brezan gevraagd, maar ze staan me dan wat glazig aan te kijken.... Brezan opperde dan nog om "ceramisch vet" te gebruiken (wit goedje, maar dat ging dan weer per megapot...). Rara, wat is het/hoe heet het?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Heb je nog een dyno meeting gedaan Maik?

Ik zou het eigenlijk 1 moeten doen. Volgens HITec gaat deze uitlaat namelijk onze compressors 0,0 extra pk's geven. :cry:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Met "deze uitlaat" bedoel je het 2,5" Piper system + 4-1 manifold voor een SC-ed 2,2??
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Gelijk nog maar weer een vraag, is hier toch gratis: hoe heet dat vet wat Mark toen gebruikt heeft
Uierzalf :roll: :lol:



Volgens HITec gaat deze uitlaat namelijk onze compressors 0,0 extra pk's geven.
Is er ook nog bij verteld waarom dat dan zo is?
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

piet schreef:Heb je nog een dyno meeting gedaan Maik?

Ik zou het eigenlijk 1 moeten doen. Volgens HITec gaat deze uitlaat namelijk onze compressors 0,0 extra pk's geven. :cry:
Concentreer jij je nu eerst maar eens op bergwanden, vrachtwagens, fietsers en doorgetrokken strepen en je remmen. Veel belangrijker dan pk's.


Hmm, of was het toch meer pk's en het gaspedaal? :wink:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

piet schreef:Heb je nog een dyno meeting gedaan Maik?

Ik zou het eigenlijk 1 moeten doen. Volgens HITec gaat deze uitlaat namelijk onze compressors 0,0 extra pk's geven. :cry:
hmm, verkoopt Heijtek zelf ook uitlaten? :?

Exmanta, die uitlaat is in dit geval de "Tullett 3" full system.
http://www.muncher.org.uk/exhaust/

Hoe het ook zij, ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. dyno zou wel het mooist zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ arno

die plaat die je bedoeld cirrus of nimbus is dat het meteriaal dat ze soms monteren achter kachels en allesbranders (het vroegere asbest)
je had die toen in verschillende diktes :?:

@ maik

ik heb zo een grote tube liggen voor die lambda sondes(spijtig van de afstand) merk is van bosch
en monteer nu alles snel dat ik weet wat me te wachten staat 8)

grt stefan & monia
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik heb het over elk uitlaat systeem piper/tullet of other wise dat "beter" is dan de combinatie, standaard spruitstuk, 200 cell cat en Turbo einddemper.
Dat samen met een compressor is gemonteerd en dan +/- 245pk levert.

Dat gaat pas wat opleveren op moment dat de "cams" zijn aangepast/vervangen door betere. Cams zijn....? Dan maak je wel een sprong en kan een beter uitlaat systeem zijn werk doen.

Aldus HITec.

Dus geen worries voor Maik en Dominique.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Cams zitten op een camshaft=nokkenas.
Plaats reactie