Uitlaat spruitstuk!!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

het gaat schijnbaar bij de enne wat makkelijker dan de andere bij mij was het bij elkaar denk ik 5 uurtjes werk
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Grappig, over uitbesteden hebben Maik en ik het ook gehad: Wat voor rekening zou je krijgen voor het vervangen van een uitlaatje? . . . HOEVEEL, zegt u?!?! :shock: :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Dominique schreef:Grappig, over uitbesteden hebben Maik en ik het ook gehad: Wat voor rekening zou je krijgen voor het vervangen van een uitlaatje? . . . HOEVEEL, zegt u?!?! :shock: :lol:
5 uur tegen 65 euro? Of is dat erg optimistisch? Bij vdk of sten mag je wel verwachten dat ze hem zo hebben vervangen?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg :wink:
Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Sorry even niet online geweest. Maar mijn vakantie zit er weer op.
Makie trek nou gewoon even die achter clam er af samen met je sleutel hulpje.
Jullie hebben die clam er binnen de 3 uur af. Wink.
Groot voordeel kan je gelijk even onder de clam schoonmaken.
En geloof me dat dit echt de moeite waard is. Je weet niet wat je allemaal aan losse zooi gaat tegen komen. en dingen die je kan verbeteren.

Op deze manier heb je het spruitstuk met hitte schild er binnen de 10 minuten af.
En heb je lekker de plek om gilles de la tullett te monteren.
Bijlagen
Herschaalde kopie van 26062009267.jpg
Herschaalde kopie van 26062009267.jpg (74.72 KiB) 2967 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pascal op 02 jul 2009 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Maik schreef:Wees gerust Piet, Pascal is een meester in het verwijderen van de clams... het monteren alleen niet :idea: :lol:
Ik wil wel een weddenschap aangaan hoor :wink: om ter snelst een clampie terug bouwen. Als ik niet op onderdelen zat te wachten had ik al lang klaar geweest. :lol:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Exmantaa schreef:We praten hier toch over het monteren van een Piper 4-1 uitlaatspruitstuk?
Monteren moet gaan van onderaf, zonder al te veel demontagewerk. Echter wel weer zonder hitteschildje, want dat moet er later op.

(Soms is de flens wat krom en dan krijg je 'm lastig over de draadeinden.)
Het Piper spruitstuk lijkt meer vervanging van oem om gewicht te reduceren:
Afbeelding

Het Tullett spruitstuk heeft langer primairies die bovendien gelijk van lengte zijn. Dit spruitstuk is hierdoor aan de bovenzijde (op de foto onder) breder in vergelijking met te Piper :

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Exmantaa schreef:
Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg :wink:
Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?
De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen. :?
Er zijn idd nog wel meer mogelijkheden met loshalen van die steunen.

Kleppendeksel hebben we naar gekeken: tijdelijk verwijderen lijkt niet de oplossing. :(

feedback van het UK-forum op de vraag of voor de installatie de clam er af moest:
Yep I did it, can't really say how because it took feckin ages and part of that required use of a rubber mallet. Not easy but just about do-able

@Maik: niet de oude pakking weggooien: eerst hiermee checken of boutgaten overeen gaan komen. Ik weet niet of ik mijn aggressie kan bedwingen, wanneer na een avond puzzelen met aan alle kanten mijn handen opengehaald, het spruits eindelijk op zijn plaats zit, en wij er uiteindelijk één bout niet in krijgen. :evil: :wink: :
A couple of suggestions
1. do you have the original heat shield material lining the boot area on. You can get more room by taking it off
2. It may also be easier to take out the bolts from the head, offer the manifold to the head then put the bolts back in. This will give you a bit more room.

make sure taht the holes in the flange mate up to the head though. The end one's on mine needed elongating to get it to fit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Dominique schreef:
Exmantaa schreef:
Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg :wink:
Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?
De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen. :?
Er zijn idd nog wel meer mogelijkheden met loshalen van die steunen.

Kleppendeksel hebben we naar gekeken: tijdelijk verwijderen lijkt niet de oplossing. :(

feedback van het UK-forum op de vraag of voor de installatie de clam er af moest:
Yep I did it, can't really say how because it took feckin ages and part of that required use of a rubber mallet. Not easy but just about do-able

@Maik: niet de oude pakking weggooien: eerst hiermee checken of boutgaten overeen gaan komen. Ik weet niet of ik mijn aggressie kan bedwingen, wanneer na een avond puzzelen met aan alle kanten mijn handen opengehaald, het spruits eindelijk op zijn plaats zit, en wij er uiteindelijk één bout niet in krijgen. :evil: :wink: :
A couple of suggestions
1. do you have the original heat shield material lining the boot area on. You can get more room by taking it off
2. It may also be easier to take out the bolts from the head, offer the manifold to the head then put the bolts back in. This will give you a bit more room.

make sure taht the holes in the flange mate up to the head though. The end one's on mine needed elongating to get it to fit.
Bij het 3" systeem moet je standaard al een paar draadeindes uit kop draaien anders passen de moeren er niet meer op.
Dus een 3" syteem plaatsen zonder clam eraf te halen is een hoop ergernis en gevloek (dus echt giles de la tullett) verdome, klote klote !!!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Dominique schreef:
Exmantaa schreef:
Maik schreef:
We hebben ook al de voorste en achterste motorsteun losgehaald (die het kantelen van het blok tegengaan) en het blok aan de achterkant iets geprobeerd omhoog te krikken. Met de hoop dat het blok weg zou kantelen van het schutbord, maar helaas... die 3 mm hielpen niet genoeg :wink:
Als je er dan nu toch bijna bent, waarom dan niet even de andere zij-motorsteun(en) ook loshalen zodat je nét wat meer naar voren kan kantelen??
Of misschien helpt hier ook de kleppendeksel er even af?
De linker steun islos te krijgen, van de bovenkant af. De linker steun is wat lastiger: erg hoog om van de onderzijde bij te kunnen, van de bovenzijde denk ik echt dat de clam er af moet om bij die steun te komen. :?
Er zijn idd nog wel meer mogelijkheden met loshalen van die steunen.
Je kunt toch gewoon de bovenste moer van de motorrubbers losdraaien zodat de zij-motorsteunen loskomen van de rubbers? (via de wielkasten) Dan kun je de motor wat opkrikken en misschien wat extra kantenlen...
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Pascal schreef: Jullie hebben die clam er binnen de 3 uur af. Wink.
Uh, wat is realistisch? 3 uur geloof ik na 6 bier echt niets van? Het blijft toch gewoon een paar moertjes/boutjes? Je hoeft toch geen cijferslot te ontcijferen, lijm met een föhn te verwijderen of iets dergelijks?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Geen bier meer drinken Dennis :wink:
Een voorclam doen Dominique en ik samen nu ongeveer 2uur over, en een achterclam is nog even wat lastiger...
Bedrading naar verlichting los
Wielkuipen eruit
wel iets meer dan 4 boutjes...
tankdopaansluitingdinges loshalen
motorkap eraf

Pascal, wat mist er nog in het lijstje? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ pascal

het is wel erg stoer zo een 8 cylinder in lijn 8)







zijn jullie er ondertussen al uit :?:

grt
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Gisteravond maar even lekker relaxt in de tuin gezeten met een biertje erbij, moest even niet meer aan uitlaten denken :idea: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

het was er in elk geval het weer voor
ga je nu de clam demonteren of met frisse moed zo nog een poging doen
want als je je nu wat druk maakt met de hitte krijg je helemaal het schijt ervan







grtz
Plaats reactie