Uitlaat spruitstuk!!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Gelukt! bedankt voor alle tips :wink:
Alleen de steunen losbouten van de demper met 1 bout/moer per steun lijkt het?
Originele demper zit als ik me goed herinner met loose beugels vast die je er af kunt halen. 2 moertjes per stuk..

Of ze zitten vastgeroest...

Afbeelding

Als deze los zijn, dan kan de demper er onderuit en dan kan je de ophangrubber losmaken vanm de auto. Aan de auto zelf zitten de beugels/rubbers met 2 boutjes vast.

De nieuwe demper is als het goed is uit 1 stuk (geen losse beugeltjes). Moet je misschien het hitteschild wat inknippen om die er in te krijgen.
Arno, Nimbus heb ik al liggen, had die tip al eerder gelezen. Nu even inschatten hoeveel van de standaard isolatie ik weg ga snijden/knippen.
Wegknippen? Is niet nodig. Gewoon nimbus er overheen monteren. Da's wel zo handig.
Heb jij morgenavond nog iets te doen anders? :wink: Leiderdorp is dan weer het middelpunt van ultieme speedstertjoening :P
Ben ik nog aan het werk (je weet wel.. het soort voor een baas en zo ;), dus da's effe lastig..
Gelijk nog maar weer een vraag, is hier toch gratis: hoe heet dat vet wat Mark toen gebruikt heeft voor op het schroefdraad van de lambda sensoren?
Is van het merk 'Womi', donkergrijs van kleur en heet 'montagepasta' en in de vorm van een pen/tube.

Belangrijkste mbt. de lambda sensors is dat het smeer cq. anti-seize middel vrij is van zware metalen en tot hoge temperaturen aan kan. Kopervet zonder het koper zeg maar ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Arno schreef:Belangrijkste mbt. de lambda sensors is dat het smeer cq. anti-seize middel vrij is van zware metalen en tot hoge temperaturen aan kan. Kopervet zonder het koper zeg maar ;)
Loctite 51609 is ook metaal vrij en misschien wat makkelijker te verkrijgen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Dominique schreef:
piet schreef:
Ik zou het eigenlijk 1 moeten doen. Volgens HITec gaat deze uitlaat namelijk onze compressors 0,0 extra pk's geven. :cry:

Exmanta, die uitlaat is in dit geval de "Tullett 3" full system.
http://www.muncher.org.uk/exhaust/
Die Tullett 3" ziet er mooi uit, maar zal inderdaad weinig spectaculairs brengen t.o.v. een goed flowend 2,5" systeem.
(Alhoewel 254PK niet verkeerd is: http://www.vx220.org.uk/forums/Up-To-St ... 80169.html)

Wat betreft demper de/montage: Als je toch een andere demper monteerd met "gefixeerde bevestigingen" kun je gelijk al bij demontage het hitteschild inknippen. Dat gaat dan een stuk vlotter. :wink:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

De kant aan de 180graden bocht, de demper in, heeft een bolted-on support.

Ik heb inmiddels beide 3" en 2,5" in handen gehad. Die halve inch is echt een wereld van verschil!! Wanneer je een SC-2.2 blokje door een Miltec hoort ademen alsof hij zwaar astma heeft, kan ik alleen maar heel positieve verwachtingen hebben bij een 3" systeem.
Voor een nauwelijks getunde 2.2 is een 2,5" misschien al over-done. Ik verwacht dat bij elke volgende tuning investering ik meer rendement haal en dat de uitlaat voorlopig niet de bottleneck in het totale systeem zal zijn.
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Praat je nu over een NA-Milltek of de Turbo versie? Want daar zit nogal wat verschil tussen.
En uiteraard ook wat voor Kat en voorpijp er verder onder hangt...
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Exmantaa schreef: En uiteraard ook wat voor Kat en voorpijp er verder onder hangt...
Ja.. De standaard downpipe naar kat verbinding is een schamele 1 7/8" diameter... Als iemand die er nog op heeft en een SC er op, dan ga je met 2.5 of zelfs 3" echt wel verschil merken..

Ik kan me heel goed voorstellen dat er een sloot koppel bij gaat komen in het midden en hogere toerengebied.

Gezien de ervaringen van Mark zou ik 2.5" trouwens helemaal niet als overkill beschouwen op een N/A als het het hele traject (dus downpipe+kat+demper) deze maat heeft.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Arno schreef:
Maik schreef:Gelukt! bedankt voor alle tips :wink:
Alleen de steunen losbouten van de demper met 1 bout/moer per steun lijkt het?
Originele demper zit als ik me goed herinner met loose beugels vast die je er af kunt halen. 2 moertjes per stuk..

Of ze zitten vastgeroest...
Ah, ik kon er zo snel maar 1 zien per steun... even goed bekijken.
Ik heb ook maar een busje roestschok gekocht, en dat werkte goed op de eerste moer in ieder geval :wink:
Arno schreef: Afbeelding

Als deze los zijn, dan kan de demper er onderuit en dan kan je de ophangrubber losmaken vanm de auto. Aan de auto zelf zitten de beugels/rubbers met 2 boutjes vast.

De nieuwe demper is als het goed is uit 1 stuk (geen losse beugeltjes). Moet je misschien het hitteschild wat inknippen om die er in te krijgen.
Arno, Nimbus heb ik al liggen, had die tip al eerder gelezen. Nu even inschatten hoeveel van de standaard isolatie ik weg ga snijden/knippen.
Wegknippen? Is niet nodig. Gewoon nimbus er overheen monteren. Da's wel zo handig.
Ik moet even kijken hoe het uitkomt, maar het nieuwe spruitstuk lijkt me wat dikker dan de oude, dus dan is het misschien wel lekker om het oude weg te halen, scheelt weer 2cm ofzo...
Arno schreef:
Heb jij morgenavond nog iets te doen anders? :wink: Leiderdorp is dan weer het middelpunt van ultieme speedstertjoening :P
Ben ik nog aan het werk (je weet wel.. het soort voor een baas en zo ;), dus da's effe lastig..
Ach, avondje vrij is toch ook weleens lekker? :wink:
Arno schreef:
Gelijk nog maar weer een vraag, is hier toch gratis: hoe heet dat vet wat Mark toen gebruikt heeft voor op het schroefdraad van de lambda sensoren?
Is van het merk 'Womi', donkergrijs van kleur en heet 'montagepasta' en in de vorm van een pen/tube.

Belangrijkste mbt. de lambda sensors is dat het smeer cq. anti-seize middel vrij is van zware metalen en tot hoge temperaturen aan kan. Kopervet zonder het koper zeg maar ;)

Bye, Arno.
Thanks, eens kijken of ik toch ergens wat te pakken kan krijgen, misschien die loctite anders...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Arno schreef: Ja.. De standaard downpipe naar kat verbinding is een schamele 1 7/8" diameter... Als iemand die er nog op heeft en een SC er op, dan ga je met 2.5 of zelfs 3" echt wel verschil merken..
Ik hoop het ook. Maar we gaan het binnenkort merken. Alleen zou een meeting een stuk objectiever zijn. Het is eigenlijk ook heel belangrijk aangezien de software aangepast zou moeten worden als het systeem meer dan 10 pk extra levert.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet, als je wilt, kun je voor je je spruitstuk monteert wel even de performancebox in de auto hangen. Na de montage nog een keer en dan heb je een leuke indicatie van de winst. Kost je alleen wat brandstof. :wink:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ik Maik gisteravond langs hoorde brullen, maar het bleef bij de HSL lijn :roll: ....

Sleutelse nog even :!:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het spruitstuk krijgen we niet op z'n plek :!: :evil: :evil: :evil:
Dit vraagt om rigoureuze maatregelen...
OF de waterpomp uitbouwen (kan dat vanaf de buitenkant? Lijkt mij wel moeten kunnen...).
OF de rear clam eraf...
Ik denk dat het het laatste gaat worden... Dominique, maak je borst maar nat! :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

allen schreef:Piet, als je wilt, kun je voor je je spruitstuk monteert wel even de performancebox in de auto hangen. Na de montage nog een keer en dan heb je een leuke indicatie van de winst. Kost je alleen wat brandstof. :wink:
Mmm daar meet je toch geen PK's mee. Maar we kunnen het wel eens een keer meten, voor wat het waard is. Maar eerst moet mijn compressor klep worden vervangen want die van mij is kapot.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Maik schreef:Dominique, maak je borst maar nat! :P
:shock: :? :lol:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Maik schreef:Het spruitstuk krijgen we niet op z'n plek :!: :evil: :evil: :evil:
Oh damm.....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Wees gerust Piet, Pascal is een meester in het verwijderen van de clams... het monteren alleen niet :idea: :lol:
Afbeelding
Plaats reactie