Ander Stuurwiel

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Ander Stuurwiel

Bericht door Piet »

Ik zou graag zo'n suede stuurwiel willen hebben. Aangezien ik het origineel niet prettig vind sturen als je handen wat bezweet zijn en de kwart voor 3 stand voor je handen vind ik ook niet echt geweldig.

Weet iemand waar je op moet letten?

Wel of geen snap off adapter
Gaat dit passen in een Speedster cq wat zijn de maten
Hoe zit het met het airbag lampje
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ander Stuurwiel

Bericht door Arno »

piet schreef: Weet iemand waar je op moet letten?
Natuurlijk ongeveer dezelfde maat qua stuur.

Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.

Het vet van je handen trekt in het materiaal en na een tijdje wordt het alsnog als een soort glad leer.

Eigenlijk hoor je suede sturen met race-handschoenen te gebruiken, dan geeft het extra grip op het stuur.

Maar goed.. Als je dat niet erg vindt, dan kan je verder kijken..
Wel of geen snap off adapter
Persoonlijke voorkeur grotendeels. Met adapter komt stuur vaak wel iets dichterbij.
Gaat dit passen in een Speedster cq wat zijn de maten
Een stuurnaaf van MOMO/SPARCO/etc, kopen van een corsa *met* airbag en dan een stuurtje er op van 320mm en dan zit je op ongeveer dezelfde maat als nu, maar meestal met een wat dikkere grip-rand.

Voordeel van zo'n 'off the shelf' naaf van MOMO en zo vind ik dat ze een buigzaam deel er in hebben. Als je bij een aanrijding tegen het stuur aan komt zal de naaf in elkaar 'frommelen' en heb je minder kans op letsel.

Sowieso heeft de stuurkolom zelf nog een breek-systeem in de ophanging waardoor hij in z'n geheel een cm of 10 in het dashboard schuift/zakt, maar da's het extremere werk als dat nodig is...
Hoe zit het met het airbag lampje
Volgens mij op het VX forum als eens voorbij gekomen, maar da's een kwestie van een goede weerstand in de bedrading zetten, waardoor de airbag computer denkt dat die er nog gewoon is.

Heb je anders wel eens gekeken of een bedrijf soms het bestaande stuur opnieuw kan bekleden en wellicht 'm ook wat dikker kan maken? Dat is natuurlijk helemaal de makkelijkste oplossing als dat kan..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Ander Stuurwiel

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.
Enig idee hoe vaak in km?
Een stuurnaaf van MOMO/SPARCO/etc, kopen van een corsa *met* airbag en dan een stuurtje er op van 320mm en dan zit je op ongeveer dezelfde maat als nu, maar meestal met een wat dikkere grip-rand
Ah, ik was de kreet "corsa" al tegen gekomen. :idea:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Als je de airbag weghaalt kun je een weerstandje op die plaats monteren en heb je nergens last van. Wel eerst accu los, anders gaat je lampje toch aan! Waarde van de weerstand staat ergens op het forum.
Dat airbag lampje kun je zelf niet uitzetten, weet ik uit ervaring. Moet je voor na de Opel.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

piet schreef:
Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.
Enig idee hoe vaak in km?
Piet, dat is volgens mij nogal afhankelijk van je handen: of je handschoenen aan hebt tijdens het rijden, wel of geen angst-zweet :wink:
En wanneer jij het onacceptabel vind om nog met dat (ranzige)stuur rond te rijden. :lol:

Maar als je voor de afneembare optie gaat, maakt dat het reinigen/bijhouden wel een stuk makkelijker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

TIP!!!

klik
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dominique schreef:
piet schreef:
Zelf heb ik ook suede en ik ben er tevreden over, maar je moet wel rekening houden met het feit dt je deze eerder zal moeten vervangen of opnieuw laten bekleden als een gewoon stuur.
Enig idee hoe vaak in km?
Piet, dat is volgens mij nogal afhankelijk van je handen: of je handschoenen aan hebt tijdens het rijden, wel of geen angst-zweet :wink:
En wanneer jij het onacceptabel vind om nog met dat (ranzige)stuur rond te rijden. :lol:

Maar als je voor de afneembare optie gaat, maakt dat het reinigen/bijhouden wel een stuk makkelijker.
Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesje :shock: het suede weer mooi krijgen. Wilbert heeft hier ook ervaring mee :wink:
Ik denk dat je stuurtje wel 100.000km mee kan gaan als je niet extreem vette patathanden hebt :lol: . En dan moet je weer een wopping 160euro ofzo uitgeven (dus waar hebben we het over?).
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Re: Ander Stuurwiel

Bericht door ohjeetje.. »

piet schreef:de kwart voor 3 stand voor je handen vind ik ook niet echt geweldig.
Ik wel..helemaal top. Vooral op snelheid. Voelt "natuurlijk" aan. Handen, voeten, op 1 lijn.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dominique schreef:TIP!!!

klik
Gaaf ding! Zal wel de nodige Euries kosten vrees ik. Het aansluiten zal ook wel de nodige moeite kosten.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesje Shocked het suede weer mooi krijgen. Wilbert heeft hier ook ervaring mee Wink
Ik rij altijd met het mes op het dashboard. :lol: :wink:
Maar als dat stuurtje zo wie zo dus redelijk lang meegaat is het geen probleem om zo heel af en toe een nieuwe te kopen.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

piet schreef:
Als je stuur wat dichtslaat door vet en zweet, dan kan je heel goed weer met een fijn staalborsteltje of een scheermesje Shocked het suede weer mooi krijgen. Wilbert heeft hier ook ervaring mee Wink
Ik rij altijd met het mes op het dashboard. :lol: :wink:
Maar als dat stuurtje zo wie zo dus redelijk lang meegaat is het geen probleem om zo heel af en toe een nieuwe te kopen.

Piet kijk jij uit met messen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pascal schreef:Dit zal dan de oplossing worden http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ring+wheel
Ik ben alleen niet zo'n fan van die starre stuurnaaf-constructies.

Dat zie je ook op de Elise oplossingen zo opgebouwd worden met alu spacers/ringen, maar persoonlijk heb ik liever een deel er in wat buigt bij een aanrijding.

De OMP/MOMO/Sparco naaf-adapters zijn zo van binnen:

Afbeelding

De metalen strips buigen als je het stuur hard raakt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

ok Arno, maar als het zover komt dat de naaf moet buigen dan denk ik dat het niet meer zo veel uitmaakt.
Maar het is het overwegen waard, enkel moet je weer een hoop spullen bij elkaar gaan zoeken om het allemaal passend te krijgen.
En het setje van ivo is vrij compleet.

en ik denk toch aan een setje 4 punts gordels. dit moet contact met het stuur voorkomen.
Plaats reactie