duits forum

Voor alles wat niet met de Speedster te maken heeft.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

duits forum

Bericht door jans »

hallo speedilibra

hi

heb je nog maar even op de foto gezet .
krijg je nog meer bekendheid :mrgreen:

jans
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Waar dan Jans?

Kan je even een linkje plaatsen? Dan kunnen we het terugvinden.

En heb je nog een paar foto's van zondag voor hier op het forum? Misschien kunnen we de volgende keer dan met (nog) meer Hollanders daar op bezoek.

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

SteV6 schreef:Waar dan Jans?

Kan je even een linkje plaatsen? Dan kunnen we het terugvinden.

En heb je nog een paar foto's van zondag voor hier op het forum? Misschien kunnen we de volgende keer dan met (nog) meer Hollanders daar op bezoek.

SteV6
Hi Stephan
Gewoon, cafe am park Meeting in Heiden.

jans
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

piet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
dd

Hi piet

Ik zou even afwachten hoe het met Maik zijn auto afloopt.Hij laat hem
tunen bij Beek.Ondertussen zijn wij met V max bezig,en die lopen niet
zo hard.Maar wat ze doen , dat doen ze goed.Dus betreft Beek ,vrijdag
of maandag weet je meer .V max zal ietsje langer duren.

Groetjes jans
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

piet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
Dat goed en verantwoord tunen duur is :wink:
Belangrijkste is dat je eerst goed uitzoekt wat waar te koop is, en wat de ervaringen van gebruikers zijn, voordat je er zelf aan begint.

EN bepaal VOORDAT je begint met modificeren wat je einddoel is, zeker als je moet faseren. Dan beperk je de kans dat je met eerdere stappen de verkeerde dingen aanschaft en dus geld over de balk gooit.

Daarnaast was het super gezellig, zeker als je een klein beetje Duits spreekt. In Heiden zijn zelfs een paar Speedsterrijders die Nederlands verstaan!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:
piet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
Dat goed en verantwoord tunen duur is :wink:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige onderdelen zijn vergeleken met de kostprijs ontzettend duur, terwijl dat nergens voor nodig is. Vind dat vooral met luchtfilters en met ECU remaps heel bizar. Vooral de laatste. Daar heb ik al meer gezien dat een remap van een astra 2.2 goedkoper is dan van een speedster 2.2. Zelfde motor? Onzin..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

@ mark,

Zit er precies dezelfde motor SW in de astra 2.2 als in de speedster 2.2 ?
Waarschijnlijk niet, omdat de Astra een veel zwaardere auto is, waarschijnlijk standaard AC, stuurbekrachtiging en een andere uitlaat heeft.
misschien zijn ook het gaspedaal en de diagnose SW anders.

De verschillen in de SW aanpassing kunnen ze natuurlijk alleen op de speedsters verrekenen. Vandaar dat ik me wel voor kan stellen dat een aanpassing op de speedster duurder is als op de astra met dezelfde motor, maar waarvan er meer rond rijden

Maarten
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat goed en verantwoord tunen duur is
Belangrijkste is dat je eerst goed uitzoekt wat waar te koop is, en wat de ervaringen van gebruikers zijn, voordat je er zelf aan begint.

EN bepaal VOORDAT je begint met modificeren wat je einddoel is, zeker als je moet faseren. Dan beperk je de kans dat je met eerdere stappen de verkeerde dingen aanschaft en dus geld over de balk gooit.
Mijn probleem is altijd, wat is goed. De conclusie die ik tot nu toe heb getrokken is dat je door tunen altijd wat betrouwbaarheid inleverd en daarvoor prestaties terug krijgt. Maar wat ik ondertussen ook heb begrepen dat dit geen stijgende lijn is , hoe meer pk's hoe meer risco's je motor loopt, maar dat het in de oplossing zit. Dat maakt het voor mij als leek nog moeilijker.

Verder doe ik het liever in 1 keer goed, indien haalbaar.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

piet schreef:
Dat goed en verantwoord tunen duur is
Belangrijkste is dat je eerst goed uitzoekt wat waar te koop is, en wat de ervaringen van gebruikers zijn, voordat je er zelf aan begint.

EN bepaal VOORDAT je begint met modificeren wat je einddoel is, zeker als je moet faseren. Dan beperk je de kans dat je met eerdere stappen de verkeerde dingen aanschaft en dus geld over de balk gooit.
Mijn probleem is altijd, wat is goed. De conclusie die ik tot nu toe heb getrokken is dat je door tunen altijd wat betrouwbaarheid inleverd en daarvoor prestaties terug krijgt. Maar wat ik ondertussen ook heb begrepen dat dit geen stijgende lijn is , hoe meer pk's hoe meer risco's je motor loopt, maar dat het in de oplossing zit. Dat maakt het voor mij als leek nog moeilijker.

Verder doe ik het liever in 1 keer goed, indien haalbaar.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten,
Maarten schreef: Zit er precies dezelfde motor SW in de astra 2.2 als in de speedster 2.2 ?
Yup. Zelfde ECU, zelfde motor. Alleen zal die in de astra wel meer software modules geactiveerd hebben.
Waarschijnlijk niet, omdat de Astra een veel zwaardere auto is, waarschijnlijk standaard AC, stuurbekrachtiging en een andere uitlaat heeft.
misschien zijn ook het gaspedaal en de diagnose SW anders.
Oh, de mappings zullen ongetwijfeld anders zijn! Maar dat heeft natuurlijk verder weinig met de software te maken.
De verschillen in de SW aanpassing kunnen ze natuurlijk alleen op de speedsters verrekenen. Vandaar dat ik me wel voor kan stellen dat een aanpassing op de speedster duurder is als op de astra met dezelfde motor, maar waarvan er meer rond rijden
Nou, het enige wat ze doen met een remap van de ECU is de mappings veranderen. Er gebeurd verder helemaal NIETS met de software.

Het probleem is dat ze het motormanagement moeten "hacken" zodat ze kunnen lezen en schrijven. Dat is hetzelfde bij de Astra/Speedster/Zafira. Eenmaal gehacked, download je de huidige maps, wijzig je de maps (met bv. WinOLS) en load je ze weer up. Klaar.

Dus dat er extra dingen in de ECU zitten heeft daar weinig effect op.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mark,
Als de mappings anders zijn dan wordt de remap toch ook anders voor de speedster? Dan wordt het een verhaal van terugverdienen van de ontwikkelingskosten. De markt voor een Astra 2.2 zal wel een stuk groter zijn dan die van de speedster. Als de tuner dan verwacht dat ze die kosten op (veel) minder auto's moet terugverdienen zal de prijs van een remap dus hoger worden.

Hoeveel verschillen de remap prijzen die jij gevonden hebt eigenlijk? Het kan natuurlijk echt onredelijk zijn...

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi Maikel,
Maik schreef:Mark,
Als de mappings anders zijn dan wordt de remap toch ook anders voor de speedster? Dan wordt het een verhaal van terugverdienen van de ontwikkelingskosten. De markt voor een Astra 2.2 zal wel een stuk groter zijn dan die van de speedster. Als de tuner dan verwacht dat ze die kosten op (veel) minder auto's moet terugverdienen zal de prijs van een remap dus hoger worden.
Het maken van een map door die tuners is redelijk simpel. Bij veel tuning toko's gaat het meestal zo:
- Lees mappings uit jouw motormanagement
- Stuur deze op (meestal via internet) naar de tuningstoko die het werkt doet voor hun
- Wacht een uurtje
- Krijg nieuwe maps terug
- Flash maps in de ECU, klaar

Daarom zie je ook vaak staan dat de tuning "speciaal" is afgestemt op jouw eigen auto.

Waar de kosten (naar mijn mening) in gaan zitten is het ontwikkelen van de hardware en software om het motormanagement uit te lezen.
Hoeveel verschillen de remap prijzen die jij gevonden hebt eigenlijk? Het kan natuurlijk echt onredelijk zijn...
Eentje die ik nog in m'n bookmarks had staan is http://www.obdtuning.de. Die rekenen 649 euro voor de speedster en 379 voor de astra.

Mark[/url]
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

markv schreef:Hi Maikel,
Maik schreef:Mark,
Als de mappings anders zijn dan wordt de remap toch ook anders voor de speedster? Dan wordt het een verhaal van terugverdienen van de ontwikkelingskosten. De markt voor een Astra 2.2 zal wel een stuk groter zijn dan die van de speedster. Als de tuner dan verwacht dat ze die kosten op (veel) minder auto's moet terugverdienen zal de prijs van een remap dus hoger worden.
Het maken van een map door die tuners is redelijk simpel. Bij veel tuning toko's gaat het meestal zo:
- Lees mappings uit jouw motormanagement
- Stuur deze op (meestal via internet) naar de tuningstoko die het werkt doet voor hun
- Wacht een uurtje
- Krijg nieuwe maps terug
- Flash maps in de ECU, klaar

Daarom zie je ook vaak staan dat de tuning "speciaal" is afgestemt op jouw eigen auto.

Waar de kosten (naar mijn mening) in gaan zitten is het ontwikkelen van de hardware en software om het motormanagement uit te lezen.
Hoeveel verschillen de remap prijzen die jij gevonden hebt eigenlijk? Het kan natuurlijk echt onredelijk zijn...
Eentje die ik nog in m'n bookmarks had staan is http://www.obdtuning.de. Die rekenen 649 euro voor de speedster en 379 voor de astra.

Mark[/url]
Welkom terug Maik, het was wel een beetje stil zonder jou :)
Klopt heb ik ook laten doen,en ze waren hier ongeveer 3.5 uur mee bezig
Konden niet zoals bij een turbo de zaak uitlezen ,en een nieuw programma er over heen schrijven, en er moest hier en daar ook nog gesoldeerd worden. ong 12- 15 pk vermogens winst, maar amper merkbaar.

jans
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

jans schreef: Klopt heb ik ook laten doen,en ze waren hier ongeveer 3.5 uur mee bezig
Konden niet zoals bij een turbo de zaak uitlezen ,en een nieuw programma er over heen schrijven, en er moest hier en daar ook nog gesoldeerd worden. ong 12- 15 pk vermogens winst, maar amper merkbaar.
Hebben ze de chip uit het motormanagement gehaalt om hem dan zo te flashen? Dat kan namelijk ook nodig zijn bij bepaalde auto's. Bij de 2.2 is dat niet nodig, daar is het een kwestie van de laptop aan de diagnose poort hangen en flashen. Maar dat is bij de turbo blijkbaar anders?

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie