Pagina 1 van 2

elektronische lotus

Geplaatst: 20 nov 2008 20:48
door M-speed
4,7 op de 100 :D
zat in het veronica blad te lezen dat tie nu
een top van 215 om dat ze er 2 versnellingen hebben uitgehaald anders liep tie over de 300

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechni ... ijden2.htm

Afbeelding

Geplaatst: 21 nov 2008 15:28
door alain
Versnellingen?

Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)

Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.

auto is zelfs sneller 3.9 sec naar 100km/h
kijk zelf maar (2de autootje van links) Carrera GT heeft het moeilijk !!!
http://www.leblogauto.com/2008/09/video ... paris.html

Alain

Geplaatst: 21 nov 2008 17:21
door zoonvanlinne150
Hij was vandaag op cpz!!! :shock:

Veel lotus rijders op het circuit vandaag..................in DIT WEER!!! :shock:

P.S. geen speedster te zien.... :roll:

Geplaatst: 21 nov 2008 18:13
door Rikster
Het ontbreken van het geluid uit zo'n elektrische auto neemt voor mij te veel rijplezier weg!

...met DIT WEER naast Jan van der Kooi in zijn Exige op slicks nog wel een 1.59 gezien :shock:
:thumbup:


p.s. Jij weet waar mijn Speedster staat.

Geplaatst: 21 nov 2008 18:39
door Maik
alain schreef:Versnellingen?

Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)

Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.

auto is zelfs sneller 3.9 sec naar 100km/h
kijk zelf maar (2de autootje van links) Carrera GT heeft het moeilijk !!!
http://www.leblogauto.com/2008/09/video ... paris.html

Alain
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.

Geplaatst: 21 nov 2008 18:39
door zoonvanlinne150
Rikster schreef:Het ontbreken van het geluid uit zo'n elektrische auto neemt voor mij te veel rijplezier weg!

...met DIT WEER naast Jan van der Kooi in zijn Exige op slicks nog wel een 1.59 gezien :shock:
:thumbup:


p.s. Jij weet waar mijn Speedster staat.
WAAAAAAAT????????tering die gozer is gek!!!maar wel gaaf..

Vogges mij weet iedereen wel waar de jouwe staat....

Geplaatst: 21 nov 2008 18:40
door zoonvanlinne150
Maik schreef:
alain schreef:Versnellingen?

Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)

Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.

auto is zelfs sneller 3.9 sec naar 100km/h
kijk zelf maar (2de autootje van links) Carrera GT heeft het moeilijk !!!
http://www.leblogauto.com/2008/09/video ... paris.html

Alain
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
:yawn: Oh sorry...gaat het over techniek??? :roll: :wink:

Geplaatst: 21 nov 2008 19:54
door SteV6
LOL @ topictitel

Maar over al die elektomotor aangedreven auto's:

Hoe zit dat met de levensduur van de accu's? Want als ik kijk naar de lithiumion accu's van mijn mobieltjes en de laptop dan vrees ik het ergste. Bij een beetje gebruik zakt de capaciteit binnen 1 tot 1,5 jaar volledig in. De Tesla heeft een paar 100 kilo van die dingen.
Zeker als je een ton of meer in een elektrokar hebt gestoken zit je niet te wachten op een actieradius van slechts 50 kilometer na 2 jaar :?

SteV6

Geplaatst: 21 nov 2008 20:36
door Piet
Bij een beetje gebruik zakt de capaciteit binnen 1 tot 1,5 jaar volledig in
Geen probleem voor ons dan. :lol:

Ik ben benieuwd wanneer Intel met de eerste auto komt.

Geplaatst: 22 nov 2008 0:34
door alain
Maik schreef:
alain schreef:Versnellingen?


Alain
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Ja Maik je hebt gelijk Koppel is niet gelijk aan vermogen.
Ik als ingelieur zijnde zou het moeten weten !! :D
Het is allemaal zover weg en een beetje te snel geantwoord maar de essentie is juist elektrische motor heeft geen mechanische versnellingsbak !!

Geplaatst: 22 nov 2008 8:31
door Hanm
Zelfs het hebben van een mechanische versnellingsbak is niet per definitie uitgesloten, zeker als je hoge topsnelheden wilt halen. Het koppelverloop van een electromotor is dan wel vlak, maar niet oneindig, laat staan het efficiency verloop.

Bekijk het koppelverloop van de Tesla:

Afbeelding

Met een final drive van 8.28 betekend dat dat het koppel al terug gaat lopen vanaf minder dan 100 kph en dat de maximum snelheid beperkt is tot 190 kph...

Tesla's slogan "100% of the Torque, 100% of the Time" heeft dus wel een beetje marketing gehalte...

Geplaatst: 25 nov 2008 22:01
door Exige
alain schreef:
Maik schreef:
alain schreef:Versnellingen?


Alain
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Ja Maik je hebt gelijk Koppel is niet gelijk aan vermogen.
Ik als ingelieur zijnde zou het moeten weten !! :D
Het is allemaal zover weg en een beetje te snel geantwoord maar de essentie is juist elektrische motor heeft geen mechanische versnellingsbak !!
Heb enige tijd geleden zelf met deze elise mogen sturen. Heeft toch wel versnellingen hoor. Moet zelfs koppelen om door te schakelen. Punt is wel dat je de auto in de 1e versnelling kan zetten, de koppeling kan laten opkomen zonder dat er iets gebeurt. Pas als je de accelerator (gaspedaal) indrukt gaat het ding vooruit. De wagen heeft zo'n hoog koopel vanaf bijna 0, dat als je traditioneel wegrijdt je dus echt de koppeling aan gort rijdt.

Geplaatst: 12 dec 2008 7:40
door RCduck7
Ik heb deze week over de elecktrische elise nog gelezen in het nederlandse Top Gear magazine.
Het blijkt dat bij bestaande benzine elises er een elecktrishe motor conversie kan gebeuren.
Sinds de speedster veel deelt met het Elise S2 chasis wie weet is het ook mogelijk om onze speedy om te bouwen. 8)

Geplaatst: 12 dec 2008 13:52
door SteV6
Ding is inmiddels al total loss gereden :shock:

Afbeelding


BRON

SteV6

Geplaatst: 19 dec 2008 19:53
door Herman
Deleted