winterbanden / velgen

Alle overige technische zaken.
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

winterbanden / velgen

Bericht door vx0877 »

yeps!

heb deze middag bijzonder onaangename ervaring gehad met (voor mij) onverwachts klote weer (sneeuw dus)

moest lichte helling op om autosnelweg op te rijden, geen probleem maar plots gaat het verkeer stil, ik dus ook. met als gevolg, raakte geen mm verder; dacht zelfs dat de wagen achteruit ging gaan.... geeft je pure adrenaline & schrik en wordt je zenuwachtig van. dan maar 4 pinkers opgezet en platgereden sneeuw voor de wielen weggeschraapt met de schoenen... zelfs op stationair gleden de wielen door. uiteindelijk weggeraakt, maar dit nooit meer!!

heb ondertussen ook veel bijgeleerd over de sympatie van chauffeurs, ben 2 x getreiterd geweest door het open raam & 1 x iemand met een Toyota landcruiser waarvan passagier tijdens het (langs)rijden deur open doet en de spot drijft ipv van te helpen en trots te zijn wat zijn 4x4 allemaal kan)

de speedy is mijn daily, wil dit zo houden, maar ervaring als vandaag wil ik zeker geen 2de keer meer meemaken!

auto staat nu op potenza vooraan & eagle achteraan

mijn vraag aan jullie; wat is de beste oplossing voor winterbanden. ik weet dat op de originele voorwielen (tot heden) geen winterbanden passen, dit enkel achteraan.

zou ik de speedy als daily kunnen rijden met enkel achteraan(grip) winterbanden? rekening houdend met de omstandigheden?

welke is (de goedkoopste) oplossing om toch vooraan winterbanden erop te krijgen?

mochten er mensen ook ervaring hebben met 'all season' banden, jullie input is ook hartelijk welkom!

mocht er iemand toevallig een setje wielen met winterbanden / winterbanden / voorvelg voor winterband alleen; te koop hebben en prijs valt binnen mijn budget, heel graag!!

alvast bedankt voor jullie input!!

nu effe proberen te relaxen :roll: :oops: :x :x
speedster 2.2 - #3064
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik heb vroeger een BMW 3 gehad :shock:, ssst niet verder vertellen. Dat was nog een ouderwetse (begin 80) dus ook geen leuke hulpjes. Vond dat al heeel spannend in de sneeuw, bij de Speedster zal dat nog wel iets extremer zijn.

Als daily zijn winterbanden toch wel een must. Maar goedkoop zal het niet zijn aangezien je Velgen moet hebben.

Mark heeft deze oplossing gekozen
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Goedzo Piet!!! BMW is da bomb toggggg?! Iig brengt het je dakje schoon terug. :lol:

Winterbanden zijn imho ook een must, ook al zegt 90 procent dat het niet nodig is voor die paar dagen. Vandaag was zo'n dag dat ik baalde nog geen afspraak gemaakt te hebben voor de bandenwissel. Halverwege de rit een sneeuwbui waar ik niet vrolijk van werd en in de stad was de grip nul komma nul. Op zulke momenten zou je eens exact dezelfde wagen op winterbanden ernaast moeten zetten. Het verschil is gewoon serieus schrikbarend. :idea:
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

Bericht door vx0877 »

piet schreef:Ik heb vroeger een BMW 3 gehad :shock:, ssst niet verder vertellen. Dat was nog een ouderwetse (begin 80) dus ook geen leuke hulpjes. Vond dat al heeel spannend in de sneeuw, bij de Speedster zal dat nog wel iets extremer zijn.

Als daily zijn winterbanden toch wel een must. Maar goedkoop zal het niet zijn aangezien je Velgen moet hebben.

Mark heeft deze oplossing gekozen
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
ok thanx!
speedster 2.2 - #3064
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

Bericht door vx0877 »

allen schreef:Goedzo Piet!!! BMW is da bomb toggggg?! Iig brengt het je dakje schoon terug. :lol:

Winterbanden zijn imho ook een must, ook al zegt 90 procent dat het niet nodig is voor die paar dagen. Vandaag was zo'n dag dat ik baalde nog geen afspraak gemaakt te hebben voor de bandenwissel. Halverwege de rit een sneeuwbui waar ik niet vrolijk van werd en in de stad was de grip nul komma nul. Op zulke momenten zou je eens exact dezelfde wagen op winterbanden ernaast moeten zetten. Het verschil is gewoon serieus schrikbarend. :idea:
hoe stel jij je set samen? volledige extra set velgen + winterbanden of banden verleggen?
bedankt voor input!
speedster 2.2 - #3064
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Speedster staat bij mij op zomerbanden. De bmw's hebben een set velgen + winterbanden. Een beetje grote bandenboer slaat zoiets voor 40 euri op en wisselt ze twee keer per jaar. Weet niet waar je vandaan komt, maar Reedijk in Strijen heb ik zelf een regeling mee.
Weet nog niet of ik een set velgen bijbestel voor de Speedster maar was het m'n enige auto geweest had ik het niet nagelaten.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Goedzo Piet!!! BMW is da bomb toggggg?! Iig brengt het je dakje schoon terug.
Ik zei nog, niet verder vertellen :evil: :lol:

Heb het dakje uiterst zorgvuldig gecontroleerd en toch moeten constateren dat ondanks mijn vooroordelen, dat BMW rijders soms wel te vertrouwen zijn. :wink: :lol:

@vx0877
Meestal word er gewerkt met 2 setje maar dat komt omdat ze de stalen velgen voor (bijna) nop kunnen krijgen waarop ze dan de Winterbanden zetten. Als je banden op de huidige set nog wel ff mee kunnen zou je daarmee in de zomer kunnen rijden en de nieuwe set voor de Winter. Dan kun je altijd nog zien wat je doet. Je moet dan wel weten welke maat velgen je wilt voor zomer en winter mocht je besluiten de banden te gaan wisselen.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Ik kwam vandaag ook in een sneeuwbui terecht, zie hier het resultaat:
Bijlagen
speedster-sneeuw.jpg
speedster-sneeuw.jpg (111.68 KiB) 3696 keer bekeken
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

Bericht door vx0877 »

12Esc schreef:Ik kwam vandaag ook in een sneeuwbui terecht, zie hier het resultaat:
komt mij bekend voor :lol:

als ik het goed zie rijdt jij ook nog op de gewone banden?
speedster 2.2 - #3064
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ik had vandaag ook zoiets alleen niet met de speedy maar met de vectra

ik rij rustig richting huis eerste bocht ik sturen maar gewoon rechtdoor ,gelukkig had ik nog de snelle reactie dat ik aan me handrem kon trekken en dat de achterkant om kwam en ik gas kon geven om een beetje van een lelijke paal weg te rijden daarna echt bijna bij elke bocht glijden

dacht dat ik met me potenza's toch wel een beetje normaal met sneeuw kon rijden maar totaal niet

dus maar snel winterbandjes regelen
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

ik rijd op de standaard banden. Het was erg oppassen in bochten en met gas, maar op zich ging het dan wel. Normaal gesproken rijd ik niet met slecht weer, dus ik was niet van plan er andere banden onder te leggen. Vandaag was een uizondering, verkeerd ingeschat...
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Spannende verhalen...... 9 doden dit weekend op de weg is ook niet mals.

Heb een keer sneeuw gehad met mijn 3 serie, drama. Met sneeuw op weg naar de garage op zomerbanden, met winterbanden terug. Wereld van verschil!

Met dit weer laat ik m'n speedster lekker binnen staan.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Co'tje schreef:...met mijn 3 serie...
Hebben we nog meer van dit soort lui? Tijd voor een BMW hoekje op dit forum! :twisted:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Wall of shame? :oops:

Ik heb ook 2 alfa's gehad dus ik hoop dat wat goed maakt. 8)
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door SpeedsterWimpie »

Ik heb nog een setje voorvelgen met banden in de aanbieding.
1 velg heeft een keer een stoeprandje gezien :roll:
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
Plaats reactie