Pagina 1 van 6
Radiator vervangen en ABS switch gemonteerd
Geplaatst: 15 feb 2009 19:43
door Maik
Even getwijfeld in welk forumonderdeel ik dit moest plaatsen, maar toch maar in het doe het zelf gedeelte gedaan, wie weet hebben andere mensen hier ook nog wat aan
Door Dominique heb ik nog net op tijd mee kunnen doen aan de volledig aluminium radiator group buy via het vx220 forum (bij Eliseparts.com). Als dank daarvoor mocht Dominique mij gelijk helpen bij het inbouwen ervan, daar kon hij nog wat van leren voor zijn eigen nieuwe radiator
Die van hem gaan we binnenkort vervangen
Ik ga geen heel erg gedetaileerd verslag hier schrijven, als mensen vragen hebben dan weten ze mij en Dominique wel te vinden
Dus veel plaatjes!
De patient en de nieuwe radiator:
Voorklep eraf, daarna omhoog met dat hok, wielen eraf en voorste modderkuipen eruit:
Koplampen eruit en Dominique zorgt er op het nippertje voor dat de foto niet verpest wordt:
Daarna 2000 boutjes verwijderen en hop, voorclam is eraf:
Lekker bekkie:
Best groot die clam als hij zo in een kamer staat:
3000 tie-wraps verwijderd en de oude radiator kon eruit:
Oude vieze meuk en nieuwe schone beauty:
Nieuwe erin:
ABS switch erin:
En klaar..... tenminste, nu eerst een beetje schoonmaken

en daarna de boel weer inelkaar zetten, en dan hopen op weinig onderdelen die overblijven
Nog bedankt Dominique!

Geplaatst: 15 feb 2009 19:48
door Piet
Geen nieuwe propeller?
Vergeet dat gaas niet voor je luchtinlaat tegen woedende wespen.
Geplaatst: 15 feb 2009 19:58
door Maik
Nee, geen nieuwe prop, ik vind het wel weer even best zo
De ventilator zag er nog prima uit ook, redelijk schoon, dit gaat nog wel even mee.... *zoekt massief hout*
En om jou nog even een plezier te doen Piet, mooi schoon he?!

Geplaatst: 15 feb 2009 20:04
door Piet
Ik ben trots op je.

Geplaatst: 15 feb 2009 22:10
door paulb
Hee Maik,
Wat een gave "brug" Mobiel zo te zien? Heb je daar info over?
gr.
Paul
Geplaatst: 15 feb 2009 22:57
door Smiley
Re: Radiator vervangen en ABS switch gemonteerd
Geplaatst: 15 feb 2009 23:04
door Dominique
Maik schreef:
De patient en de nieuwe radiator:
Als ik dat kentekenplaatje zie springen echt de tranen in mijn broek.... Ik vertrouw erop, nu ik je onder de wielkasten heb zien poetsen, dat je dat binnenkort fatsoeneerd?!
idd goed dat ik vandaag kon oefenen op jouw auto, zodat die van mij straks foutloos gedaan kan worden.
Voor wie de radiator swap ook op de planning heeft staan: trek er een volle dag met 2 man voor uit!
Geplaatst: 16 feb 2009 7:39
door Maik
Nog een tip: tape het scharnier van de voorklep vast aan de radiatorsurround voordat je hem terugzet.... Dat soort foutjes Dominique?
Edit: dat kentekenplaatje is een noodzakelijk kwaad op de auto, die krijgt uit principeredenen GEEN aandacht!!

Geplaatst: 16 feb 2009 7:41
door Maik
Jep, dat is hem, en bij die leverancier heb ik hem ook gekocht. Loodzwaar dat ding! In het echt ziet hij er robuuster uit dan zo op de foto's.
Wel even oppassen met de hoogte, ik moest er twee oprijbanen naast maken

Geplaatst: 16 feb 2009 10:27
door speedster
Dat is geen brug voor Maik, want het is een professionele zware autopoetsbruggen.

Vast een mis koop.
Geplaatst: 16 feb 2009 10:47
door Piet
Nee joh, Allemaal stoere praat. Anders zou die toch ook geen Carbon interieur plaatsen om over zijn velgen maar te zwijgen.
Geplaatst: 16 feb 2009 12:53
door Maik
Ik heb toch gepoetst?!?
Van de week s'avonds even wat halve uurtjes erin steken om de rest een beetje te soppen, het knapt er toch wel een beetje van op
En de folie van het rechter achterspatbord eraf halen.... of zal ik die ook laten zitten voor Dominique?

Geplaatst: 16 feb 2009 14:24
door Dennizz
@Maik
Hoe heb jij de switch er precies tussen gebouwd?
Is er 1 draadje of is het een kabelboompje? Van waar tot waar loopt dit draadje?
Ik heb namelijk geen idee hoe die abs unit werkt en hoeveel kabels er lopen en welke ik dus moet hebben. Wel wil ik die abs eraf hebben. Lukt het ook zonder de voorkant te demonteren?
Geplaatst: 16 feb 2009 15:45
door Maik
Dennizz, het is vrij eenvoudig.
Je hoeft maar 1 van de 2 draadjes van een ABS sensor te onderbreken.
Gebruik daarvoor wel altijd een sensor van je voorwielen, want 1 van de sensors van je achterwielen (weet niet meer welke) verzorgt ook het snelheidssignaal voor je ECU (en die moet dus zijn werk blijven doen

).
Op de foto hieronder zie je de "kabelboom" van de sensor van het linkervoorwiel. Die sensor heb ik onderbroken.
Die kabelboom bevat slechts 2 draadjes, een roze en ik dacht een gele. Op het VX220 forum adviseerde ze om de roze draad te onderbreken, en dat heb ik ook gedaan. Zoals je vaag kan zien loopt de kabelboom langs je vaste remleidingen naar binnen in de ruimte onder je voorklep, en daar heb ik hem daadwerkelijk onderbroken. Bij mij ging het makkelijk omdat het daar helemaal open lag en de kap van de radiator er ook niet zat. Bij jou zal het ietsje lastiger zijn om erbij te komen, maar als je het stekkertje van de ABS sensor eraf trekt zou je de draad misschien een stuk het vooronder in kunnen trekken.
Als ik nu de ABS onderbreek dan gaat het ABS lampje op mijn dashboard branden, dus dat is wel zo handig. Ik ben namelijk van plan om op de openbare weg gewoon met ABS te blijven rijden, tenzij mijn bevindingen heel erg positief zijn
Schakel je ABS niet aan of uit als je kontakt aan staat, want dan heb je een foutcode aan je broek die de dealer kan verwijderen of jezelf als je kan praten met de ECU (met de laptop, scangauge, of andere interface).
Kom anders s'avonds even langs, dan kan je het allemaal nog beter zien.
Geplaatst: 16 feb 2009 16:16
door Dennizz
Dat is een duidelijk uitleg

en je hebt een img.