Pagina 1 van 1

Klimmen in toeren bij overschakelen

Geplaatst: 27 mar 2005 19:20
door hellspeedster
Ik rij sinds enkele weken met een turbo en heb vastgesteld dat wanneer ik overschakel naar een hogere versnelling mijn toerental tijdens het ontkoppelen ongeveer met 500 toeren stijgt.Dit gebeurd gewoonlijk wanneer ik wat vlugger vooruit wil komen.
Dit geeft echter het gevoel dat ik iets verkeerd doe bij het opschakelen ook al weet ik bijna zeker van niet aangezien ik dit nog nooit heb voorgehad met al mijn vorige wagens.
Bij de Opel dealer zegt men mij dat dit normaal is omdat een turbo op toeren komt en bij het overschakelen het vermogen niet zomaar kan stoppen, omdat deze ongeveer +100000 toeren doet.(ik krijg hier het gevoel dat men mij hier een leugentje om bestwil heeft wijsgemaakt)
Heeft er iemand ervaring met dit "probleem"?
Wat is de oplossing?Of moet ik hiermee leren leven?

vriendelijke groeten :( :?: :(

Geplaatst: 27 mar 2005 19:23
door speedster
Voet van het gaspedaal halen wanneer je overschakel. :lol: :wink:

Re: Klimmen in toeren bij overschakelen

Geplaatst: 27 mar 2005 19:40
door jans
hellspeedster schreef:Ik rij sinds enkele weken met een turbo en heb vastgesteld dat wanneer ik overschakel naar een hogere versnelling mijn toerental tijdens het ontkoppelen ongeveer met 500 toeren stijgt.Dit gebeurd gewoonlijk wanneer ik wat vlugger vooruit wil komen.
Dit geeft echter het gevoel dat ik iets verkeerd doe bij het opschakelen ook al weet ik bijna zeker van niet aangezien ik dit nog nooit heb voorgehad met al mijn vorige wagens.
Bij de Opel dealer zegt men mij dat dit normaal is omdat een turbo op toeren komt en bij het overschakelen het vermogen niet zomaar kan stoppen, omdat deze ongeveer +100000 toeren doet.(ik krijg hier het gevoel dat men mij hier een leugentje om bestwil heeft wijsgemaakt)
Heeft er iemand ervaring met dit "probleem"?
Wat is de oplossing?Of moet ik hiermee leren leven?

vriendelijke groeten :( :?: :(

Hallo

Geen paniek, dit is normaal :wink: Hebben ze allemaal. Dit is een motor
beveiliging.Hier heeft de garage gelijk in.Kijk maar onder Gebabbel :!:
En proef.
Daar staat een filmpje van mij.

jans

Geplaatst: 30 mar 2005 16:57
door Maarten
Een turbo motor heeft hier meer last van als een NA, dit omdat er een grote luchtstroom is die door de turbo de motor ingeblazen wordt. Bij gas los is de 'massatraagheid' van turbine en luchtstroom dus niet zo snel teruggeregeld en om ontstekingsproblemen door een te arm mengsel te voorkomen (ploffen in de uitlaat) wordt er wat langzamer koppel afgebouwd. Het heeft dus veel met emmisie eisen en cat levensduur te maken. 'Chip' tunen kan dit wel oplossen en ook een minder restrictieve 'dumpvalve' verbeterd dit.

Maar niks om je zorgen over te maken, is vrij standaard op hoge druk turbo motoren welke aan de huidige emmisieeisen voldoen.

Maarten

Geplaatst: 23 apr 2005 15:22
door hellspeedster
Ik denk de oorzaak gevonden te hebben.
Na wat rond te neuzen op het Engelse forum heb ik eens een kijkje genomen onder het dashboard en heb vastgesteld dat het veertje van de koppelingspedaal ontbreekt.
In de loop van de week ff bij de Opel dealer passeren en een nieuwe veer bestellen en hopen dat het opgelost is. :P :P

Geplaatst: 23 apr 2005 15:35
door Matsuru
hellspeedster schreef:Ik denk de oorzaak gevonden te hebben.
Na wat rond te neuzen op het Engelse forum heb ik eens een kijkje genomen onder het dashboard en heb vastgesteld dat het veertje van de koppelingspedaal ontbreekt.
In de loop van de week ff bij de Opel dealer passeren en een nieuwe veer bestellen en hopen dat het opgelost is. :P :P
Hu :?: :?: Lijkt me sterk dat dit de klachten veroorzaakt.
Volgens mij zit dat veertje er gewoon zodat de koppelingspedaal niet gaat rammelen. Zonder veertje merk je verder geen verschil.

Geplaatst: 23 apr 2005 17:28
door hellspeedster
Deze veer zorgt er namelijk voor dat de koppelingspedaal volledig naar de beginpositie wordt gebracht en tegen de schakelaar wordt gedrukt.
Deze schakelaar geeft een signaal door aan het motormanagement.
Wat de juiste werking hiervan is daar ben ik zelf nog niet uitgekomen.Ik vermoed wel dat dit iets kan te maken hebben met het stijgen in toeren bij het overschakelen.
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat wanneer de schakelaar ingedrukt is(koppelingspedaal in ruststand)deze het bevel geeft aan het motormanagement om benzine te geven zolang men gas geeft en bij het ontkoppelen (schakelaar komt dan los)de benzine direkt afsluit zodat de motor niet verder stijgt in toeren tijdens het ontkoppelen?
Aangezien nu de veer ontbreekt blijft het motormanagement langer het bevel krijgen om benzine toe te voeren wat de oorzaak zou kunnen verklaren.

veer

Geplaatst: 23 apr 2005 17:46
door jans
Hallo

Heb mijn speedster nu 7 maand, en rij die 7 maand al zónder die veer.
Heb niets aperts ontdekt of tegen gekomen.Dus waar die veer nu exakt voor dient :?: Roept u maar.


jans

Geplaatst: 30 apr 2005 15:15
door hellspeedster
hellspeedster schreef:Ik denk de oorzaak gevonden te hebben.
Na wat rond te neuzen op het Engelse forum heb ik eens een kijkje genomen onder het dashboard en heb vastgesteld dat het veertje van de koppelingspedaal ontbreekt.
In de loop van de week ff bij de Opel dealer passeren en een nieuwe veer bestellen en hopen dat het opgelost is. :P :P


Ik heb dit weekend het veertje van de koppelingspedaal vervangen en gelijk een proefritje gedaan.
Geloof het of niet , probleem opgelost.
Ik kon het eerst niet goed geloven maar k'heb ongeveer een 100km gebold en er eens goed mee doorgereden en hij blijkt het niet meer te hebben.
Als ik nu doortrek naar +6000tpm en ik schakel op dan zakt mijn toerental direkt om lekker aan te nemen in de volgende.
Toch raar dat een veer van nog geen 10 eurocent het verschil kan maken(heb er mij ineens enkele aangeschaft omdat deze nogal makkelijk breken).
Dus...als iemand een soortgelijk probleem ondervindt met zijn turbo moet je niet ver zoeken, ofwel de veer vervangen ofwel de schakelaar die op het koppelingspedaal staat.