Pagina 1 van 1

bonkend geluid

Geplaatst: 22 apr 2009 16:32
door martinb
hallo,
na 2 weken en 1500km verder hoor ik ineens linksachter een soort van bonkend geluid.
Misschien vergelijkbaar met wanneer je over onderbroken strepen op de weg rijdt.
Voor mijn gevoel begint het vanaf 50km p/u en harder.
Enig idee wat dit kan zijn?
Band ziet er goed uit, goed profiel, volgens mij heeft de vorige eigenaar onlangs de auto opnieuw laten uitlijnen.
Anders graag tips waar ik het beste naar toe kan gaan, omgeving alphen a/d rijn?
ik ben bij mijn opel dealer geweest voor het uitlezen van gegevens, de monteur moest mij vragen waar de obd-aansluiting zat? Niet zo'n goed gevoel bij dus.

Graag jullie opmerking / reactie.
gr, martin


auto staat op 10 mei op de jumbo-exclusief.

Geplaatst: 22 apr 2009 17:38
door martinb
probleem misschien (hoogstwaarschijnlijk) gevonden.
Alles bekeken, zelfs bouten/moeren van ophanging / vering etc.
Zelfs gekeken of het lood er nog op zat.

Alleen niet gezien dat er een wielbout mist!! Ik vermoed dus dat dit het probleem is.
Toch maar even naar de dealer voor een bout.

(mocht toch iemand nog een andere tip hebben, van harte welkom natuurlijk).

martin

Geplaatst: 22 apr 2009 18:37
door SteV6
:shock:

Hoe kan je nu een wielbout missen? Zijn de velgen er recent nog af geweest?

Aan de andere kant, als je 1 van de 5 bouten mist gaat een wiel toch niet meteen bonken? Dat krijg je pas als de overige bouten niet goed vastgedraaid zitten. De bouten horen met 85-90Nm aangetrokken te zijn.



SteV6

Geplaatst: 22 apr 2009 18:50
door martinb
SteV6 schreef::shock:

Hoe kan je nu een wielbout missen? Zijn de velgen er recent nog af geweest?

Aan de andere kant, als je 1 van de 5 bouten mist gaat een wiel toch niet meteen bonken? Dat krijg je pas als de overige bouten niet goed vastgedraaid zitten. De bouten horen met 85-90Nm aangetrokken te zijn.



SteV6
thnx, dat wilde ik ook nog opzoeken. Hoe vast ze moeten zitten. Momentsleutel heb ik... nu nog een bout.
De andere bouten gecontroleerd, deze waren nog wel aanwezig maar daar is dan ook alles mee gezegd. (Mijn hartslag ging dus even behoorlijk omhoog)
En of de wielen er onlangs vanaf geweest zijn? geen idee, zal het eens aan de vorige eigenaar vragen. Morgen gelijk de andere wielen nalopen.

Geplaatst: 23 apr 2009 4:40
door Richard
Wielen zijn er niet meer af geweest nadat ik ze met een momentsleutel heb vast gezet.
Waarschijnlijk heeft er iemand aan de velgen geknoeid.

Dat is schrikken!

Geplaatst: 23 apr 2009 10:34
door martinb
Een nieuwe bout besteld, kost 3,85.... Duurt alleen 4 dagen omdat het uit duitsland moeten komen. Moet dus even geduld hebben.

De 4 andere bouten aangedraaid met een momentsleutel en klein stukje gereden. Het geluid is weg.
Het bonken kwam dus doordat 1 bout weg was en 3 andere bouten iets los zaten. Een geluk dat ik gisteren rustig achter een tractor heb gereden en niet even het gas erop kon zetten.

Geplaatst: 23 apr 2009 12:34
door Arno
martinb schreef:Een nieuwe bout besteld, kost 3,85.... Duurt alleen 4 dagen omdat het uit duitsland moeten komen. Moet dus even geduld hebben.
Zo'n levertijd? Vaag...

Het zijn totaal 'of the shelf' standaard M12x1.5 wielbouten die op iedere Astra, Vectra, Corsa, etc. gebruikt worden.

Moeten ze zo op de plank hebben.. Ik gok dat de meeste algemene auto-onderdelen zaken ze ook zo van de plank trekken.

Trouwens... Als de andere bouten los hebben gezeten, dan zou ik die persoonlijk ook alle 4 meteen vervangen, want die hebben flink op hun donder gehad qua zij en trek-belasting waar ze niet voor gemaakt zijn.

Bye, Arno.

Geplaatst: 23 apr 2009 12:47
door martinb
Arno schreef:
martinb schreef:Een nieuwe bout besteld, kost 3,85.... Duurt alleen 4 dagen omdat het uit duitsland moeten komen. Moet dus even geduld hebben.
Zo'n levertijd? Vaag...

Het zijn totaal 'of the shelf' standaard M12x1.5 wielbouten die op iedere Astra, Vectra, Corsa, etc. gebruikt worden.

Moeten ze zo op de plank hebben.. Ik gok dat de meeste algemene auto-onderdelen zaken ze ook zo van de plank trekken.

Trouwens... Als de andere bouten los hebben gezeten, dan zou ik die persoonlijk ook alle 4 meteen vervangen, want die hebben flink op hun donder gehad qua zij en trek-belasting waar ze niet voor gemaakt zijn.

Bye, Arno.
arno, dank voor je reactie,
ik heb zelf een vectra (laatste model). hiervan heb ik 1 bout gebruikt (spare).
Deze bout is zo'n 1cm korter dan de bouten die ik in de speedster heb zitten. Ik heb toch liever overal dezelfde lengte bouten in zitten.
Ik kan nu in ieder geval weer rijden, maar wil toch wel graag die langere bout er straks weer in hebben.
het opelnummer van de wielbout is 4800978 (dit ter info)

Geplaatst: 23 apr 2009 13:59
door Dennizz
Toch een klein engeltje op je schouder gehad... Je moet er niet aan denken als het wiel eraf was gelopen of als er meer schade is aangericht...

Geplaatst: 23 apr 2009 20:53
door klinkske
Ach, je blijft niet rijden met een wiel dat los staat. Count on me. Je stopt voor het eraf ligt, omdat je resonanties en zo krijg tijdens het rijden die opvallend genoeg zijn. Ik heb wel geen speedy, maar ik heb zelf al eens vertrokken met een set die handvast stond. Als je dan 100 km van huis op circuit in bochten naar rechts voelt dat er iets klopt, en je trekt even aan je velgen... Oesje...
Een mm speling is enorm voelbaar. (het duurde dus meer dan 100 km voordat die één mm speling er was)