Pagina 1 van 2
Wie heeft er voor mij een katalysator?
Geplaatst: 29 apr 2009 19:17
door jaydee
Hallo allemaal,
Het percentage CO bij toeren maken is te hoog bij mijn Speedster 2.2. Circa 0,5% waar 0,3% is toegestaan. Bij stationair is de waarde wel goed (0,5%) en de lambdawaarden zijn ook in orde.
De katalysator die eronder hangt is geen originele. Het lijkt een soort gedraaide pot te zijn, met een kurkentrekkervorm in de behuizing. Hij is dikker dan de uitlaat zelf, maar veel dunner dan een originele katalysator. Misschien is het een sportkat?
Anyway, nu moet ik dus een goed werkende katalysator hebben om door de keuring te komen. Wie kan mij helpen?
Bedankt!
Jelle
Pipo, ik houd jouw aanbod in gedachten, maar geef op dit moment voorkeur aan een orignele kat.
Geplaatst: 30 apr 2009 2:05
door stevenflappy
Als je het bij Lotus Amsterdam laat doen kan je de mijne gebruiken, die ligt daar.

Geplaatst: 30 apr 2009 6:03
door Dave
Een sportkat. moet goed op temperatuur om z'n werk naar behoren uit te voeren. Ik heb begrepen dat een koude problemen oplevert bij de APK. Misschien een goed idee om dit even te testen voordat je dingen ga aanpassen.
Geplaatst: 30 apr 2009 14:44
door jaydee
Dave schreef:Een sportkat. moet goed op temperatuur om z'n werk naar behoren uit te voeren. Ik heb begrepen dat een koude problemen oplevert bij de APK. Misschien een goed idee om dit even te testen voordat je dingen ga aanpassen.
Goed punt, Dave! Dankjewel.
Dan ga ik eerst maar eens kijken of ik van een garage hier in de buurt op groene platen mag rijden om dan bij hun de uitlaatgaswaarden te laten meten. (groene platen omdat ik nog geen kenteken heb; moet nog naar de RDW)
Lukt dat niet, dan heb ik nu meerdere ijzers in het vuur. Bedankt voor jouw suggestie, stevenflappy.
sportkat
Geplaatst: 30 apr 2009 19:58
door Pipo
Als het een 100 cell-kat is is er waarschijnlijk niet veel aan te doen. De goedkopere durven nogal eens bij de keuring door de mand te vallen omdat ze onvoldoende of in het grensgebied werken.
Geplaatst: 01 mei 2009 13:15
door jaydee
stevenflappy schreef:Als je het bij Lotus Amsterdam laat doen kan je de mijne gebruiken, die ligt daar.

Ik heb nu het volgende plan:
- naar de RDW, geen keuring laten doen (als je geen APK aanvraagt, wordt een auto uit een EU-land niet technisch beoordeeld).
- naar Van der Kooi voor APK. Als ik erdoor kom, is dat mooi. Zo niet, dan kan jouw kat eronder.
Heeft Van der Kooi jouw kat gewoon te koop (moet ik 'em dus achteruit laten leggen), of hebben ze hem 'gewoon liggen'?
Bedankt,
Jelle
Geplaatst: 01 mei 2009 19:00
door Rikster
Mochten ze hem niet meer hebben liggen bij van der Kooi heb ik mijn originele nog, kan ik evt. in A'dam langs brengen... geen probleem!
Geplaatst: 01 mei 2009 19:31
door jaydee
Super!
Nu is het wachten op de RDW om mijn afspraak te bevestigen en me een eendagskenteken te geven. Als het goed gaat, kan ik dan in de week van 18 mei naar Van der Kooi.
Geplaatst: 04 mei 2009 11:38
door jaydee
Bedankt voor het meedenken, mensen.
De afspraken bij zowel RDW als Van der Kooi zijn bevestigd. Van der Kooi gaat inderdaad de kat omwisselen als ik met de huidige de APK niet mocht halen.
Groeten,
Jelle
Geplaatst: 26 mei 2009 12:09
door jaydee
Mijn Speedster is door de APK.
Flink heet gestookt haalt hij de CO-waarde van 0,3% bij 2500 tpm. De andere waarden waren sowieso al goed (lambda en 0,5% CO bij stationair).
Geplaatst: 26 mei 2009 13:20
door Pascal
jaydee schreef:Mijn Speedster is door de APK.
Flink heet gestookt haalt hij de CO-waarde van 0,3% bij 2500 tpm. De andere waarden waren sowieso al goed (lambda en 0,5% CO bij stationair).
Dus klaar voor de alpen

Geplaatst: 26 mei 2009 13:26
door jaydee
Pascal schreef:jaydee schreef:Mijn Speedster is door de APK.
Flink heet gestookt haalt hij de CO-waarde van 0,3% bij 2500 tpm. De andere waarden waren sowieso al goed (lambda en 0,5% CO bij stationair).
Dus klaar voor de alpen

Bijna. De remschijven moeten worden vervangen en ik laat 'em dan ook meteen uitlijnen.
Geplaatst: 26 mei 2009 13:29
door Pascal
jaydee schreef:Pascal schreef:jaydee schreef:Mijn Speedster is door de APK.
Flink heet gestookt haalt hij de CO-waarde van 0,3% bij 2500 tpm. De andere waarden waren sowieso al goed (lambda en 0,5% CO bij stationair).
Dus klaar voor de alpen

Bijna. De remschijven moeten worden vervangen en ik laat 'em dan ook meteen uitlijnen.
Jelle, welke rem blokjes zitten er onder.
Geplaatst: 26 mei 2009 13:42
door jaydee
Pascal schreef:jaydee schreef:
Bijna. De remschijven moeten worden vervangen en ik laat 'em dan ook meteen uitlijnen.
Jelle, welke rem blokjes zitten er onder.
Standaard, want alleen de achterste blokken en alle vier de schijven zijn (hard) aan vervanging toe. De voorste zijn zo goed als nieuw. Als die op zijn komen er wel agressievere op (en wellicht meer upgrades).
Geplaatst: 26 mei 2009 19:15
door Maik
Al waren ze splinternieuw, als straks toch de schijven worden vervangen zou ik voor die paar tientjes er toch echt nieuwe OMP competition blokjes onder (laten) knallen. Echt heel erg de moeite waard.
Hier bv:
http://www.theautosportcompany.nl/brows ... rootsort=P
Maar ik dacht dat het wel goedkoper kon dan dat, maar kon ik niet zo snel vinden. Eventueel even zoeken hier op het forum, want er rijden meerdere met deze blokken.
Er zijn natuurlijk ook wel andere alternatieven, maar deze blokken ken ik een beetje en ze zijn hun geld dubbel en dwars waard is mijn mening.
Welke blokken wilde je eigenlijk achter gaan monteren?