Pagina 1 van 2
Verschillen remschijven standaard en optionele voor de Turbo
Geplaatst: 03 mei 2009 12:10
door the-duke
Hallo,
ik vroeg me af of iemand meer weet over wat de verschillen zijn tussen de remschijven die "normaal" gemonteerd worden (catlogusnummer 48 01 628) en de optionele cross-drilled schijven voor de Turbo (catlogusnummer 48 01 584)..
Ik weet dat de uitwendige vorm verder hetzelfde is qua passing, dat er gaatjes inzitten en dat er een groter "luchtgat" tussen de schijven zit (dus dunner materiaal 2 schijfhelften), maar:
- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand wat nieuwe kosten (origineel Opel) per stuk incl. btw ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?
gr,
The Duke
Geplaatst: 03 mei 2009 14:07
door allen
Ik heb geboorde en gegroefde schijven van Omni. Heb ze netjes ingereden en daarna meermaals op het circuit uitgelaten. Doe verder gewoon altijd sportiever straatwerk. Zit bijna door de schijven heen en heb nog geen scheuren.
Wellicht gelijk een tweedelige set bestellen via Eliseparts? Scheelt gewicht.
Geplaatst: 04 mei 2009 6:20
door stefan
hoi duke
ik heb de turbo schijven steken met omp remblokken rondom
de wagen remt pakken beter (en dat is een groot verschil)
maar ik heb een irritant geluid achteraan als ik bijna stil sta (bij zeer zacht remmen) waar we maar niet vanaf raken
het is dan net een stoomboot
grt stefan & monia
Geplaatst: 04 mei 2009 8:33
door Rikster
@Stefan: Hebben jullie het geluid ook als de blokjes warm zijn? Heb hier zelf namelijk ook wel eens last van met mijn Pagid blokken, maar enkel wanneer ze niet warm genoeg (lees koud) zijn... Hoort bij de racecompound 
Geplaatst: 04 mei 2009 9:30
door stefan
hoi rik
het is inderdaad wat minder als ze op temp zijn;maar het blijft irritant
plaats ik zachtere blokken dan is het gedaan
maar of de blokken nu gaan resoneren op de schijf of op de klauwen
daar ben ik nog niet uit
grt stefan & monia
Geplaatst: 04 mei 2009 14:32
door allen
Geplaatst: 06 mei 2009 7:28
door the-duke
- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand wat nieuwe kosten (origineel Opel) per stuk incl. btw ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?
Niemand
gr,
The Duke
Geplaatst: 06 mei 2009 8:55
door Rikster
- Verschil in gewicht weet ik niet.
- Heb nog niemand gehoord en nergens gelezen over de vanuit de fabriek geboorde schijven die scheuren. Ken wel de verhalen dat dit gebeurd als de schijven later geboord worden
- Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
- Stefan is overgegaan van de originele 2.2 schijven naar mijn oude geboorde Turbo schijven, dus denk dat zijn woorden genoeg zeggen;
stefan schreef:de wagen remt pakken beter (en dat is een groot verschil)
Vriendelijke groet,
Rik
Geplaatst: 06 mei 2009 9:06
door allen
Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug.
Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.
Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht. Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.
-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Geboorde schijven maken meer herrie.
Je moet zo nu en dan eens de gaten doorprikken (hoge drukspuit of compressor)
Geplaatst: 06 mei 2009 9:33
door Vino
Heeft iemand al ervaring schijven via Ebay te bestellen??
Mijn broer heeft hier schijven voor zijn S2000 besteld en is er erg tevreden over.
http://cgi.ebay.co.uk/VX220-VX-220-DRIL ... m153.l1262
Gr,
Bas
Geplaatst: 06 mei 2009 9:34
door Arno
Rikster schreef:
- Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
Eeek!
Als iemand dat wil betalen voor schijven, dan zou ik eens ome Yvo lief aankijken of hij voor z'n AP schijven soms een Speedster 'hart' kan laten maken...
http://www.elise-shop.com/ap-racing-295 ... p-650.html
Gaan waarschijnlijk nog een factor 10 langer mee ook...
Bye, Arno.
Geplaatst: 06 mei 2009 9:50
door Piet
Volgens mij heb je ze voor 80 euro of zo, ook.
ff zoeken op ebay het zijn tenslotte vectra schijven, toch?
Geplaatst: 06 mei 2009 9:56
door Vino
Heb gezocht op Ebay.uk, onder VX220.
Maar onder vectra zou je ze ook moeten kunnen vinden.
Daar staan allerlei onderdelen waaronder dus de schijven. De Prijzen hier zijn erg netjes moet ik zeggen.
Geplaatst: 06 mei 2009 13:08
door Maik
allen schreef:Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug.
Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.
Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht.
Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.
-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Geboorde schijven maken meer herrie.
Je moet zo nu en dan eens de gaten doorprikken (hoge drukspuit of compressor)
De turbo schijven zijn echt wel een stuk lichter dan de standaard schijven Allen, het staat mij bij dat het zelfs 2kg is (staat hier ergens op het forum ook). Er zitten niet alleen gaten in maar ook het luchtkanaal tussen de schijfdelen is een stuk groter.
Dus met een aluminium hart win je nog "maar" 0.5kg extra, want bv de 2-delige schijven van eliseparts zijn 2.5kg lichter dan origineel...
Geplaatst: 06 mei 2009 13:20
door Dennizz
Ik vind dit wel leuke en goedkoop.
http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html
en als het echt goedkoop moet:
http://www.elise-shop.com/ebc-umx-remsc ... -p-64.html
Geen idee of het ook daadwerkelijk een verbetering is, maar gezien de prijs en looks kan het niet tegen vallen

Gewicht is misschien ook wel minder dan standaard.