Pagina 1 van 1
Vraag m.b.t. Koeling 2.2
Geplaatst: 05 mei 2009 11:10
door x187
Hey ik heb een vraag over de koeling van de speedster. Heeft de speedster een ventilator op de rad? Ik liet laatst bij de proefrit de motor draaien nadat we gestopt waren. En toen liep de kvs temperatuur op naar 100 a 110 graden Celcius. Dit was alleen toen we stilstonden, na een paar minuten stationairen. Is dit normaal? Zo ja, wat doe je dan in de file? Zo nee, is het duur om dit te herstellen?(vanuitgaand dat het of de thermostaat is, of de koelfan zelf)
Geplaatst: 05 mei 2009 11:34
door Maik
Is normaal, de koelfan slaat pas aan bij 107graden. 110graden is dus wel iets teveel, maar dat zal hij nog wel niet gehaald hebben (hoop ik voor je).
Ik geloof dat er in het instruktieboekje van de speedster staat dat je pas de motor uit moet zetten bij 120

graden, dus het systeem kan wel wat hebben...
Het "probleem" bij de speedster is dat de stack unit de echte temperatuur van de koelvloeistof laat zien, en die varieert dus best wel al naar gelang de omstandigheden.
Wat een heleboel mensen niet weten is dat de temperatuurmeter in huis tuin en keuken auto's erg gedempt is (door elektronica). Een koelfan van zo'n auto slaat ook niet erg snel aan, maar je merkt dat niet omdat het metertje amper verder zou uitslaan. Dit doen ze expres om zo de bestuurder niet onnodig nerveus te laten worden
Bij de speedster is het dus zoals met alles: ongefilterd!

Geplaatst: 05 mei 2009 12:04
door x187
Mijn dank is groot, voor u snelle respons. Ik ben wellicht volgende week de nieuwe eigenaar van de zwarte speedster(zie 2e hands speedsters forum).
Geplaatst: 05 mei 2009 12:05
door x187
Nog een vraagje. Is het verstandig om de auto te laten keuren, voor ik hem koop? En dan met keuren bedoel ik een diepgaande technische keuring door een onafhankelijk bedrijf. Zoiets als de Dekra bijvoorbeeld.
Geplaatst: 05 mei 2009 12:35
door Maik
Als je zelf niet veel verstand van techniek of de speedster op zich hebt, zou ik het zeker overwegen. De vraag is dan wel of het verstandig is om hem bij een universele garage te laten keuren, want die kennen de nukken en bijzonderheden van de speedster niet. Het is toch een apart beestje namelijk

Vooral schade aan het chassis kan zeer snel ernstig zijn
Als je hem in de buurt van Amsterdam koopt, dan zou ik hem zeker even laten keuren bij van der Kooi (de lotusdealer in Amsterdam). Die kent die auto van binnen en van buiten en weet dus precies waar hij naar moet kijken. Waarschijnlijk weet hij al binnen 15minuten of het een gezond exemplaar is
In de buurt van Den Haag is Lotusspecialist van Sten het aangewezen bedrijf voor een keuring. In het oosten is het weer van der Kooi die een vestiging in Lochem heeft.
Succes!
Geplaatst: 05 mei 2009 13:16
door x187
Het punt is, dat ik de wagen in België aanschaf(Hasselt). Hier zit niets in de buurt(lotus dealer). En de verkoper heeft ingestemd om de wagen naar een keuringstation te brengen. Ik ben zelf wel vrij technisch, alleen heb ik gewoon 0,0 verstand van een Speedster(immers ook geen alledaagse auto). Ik heb zelf alle ophangingen bekeken en dit ziet er kaarsrecht uit. Heb zelf ook gereden met de wagen, en hij rijd ook zeer goed. Hij kraakt en piept alleen bij de rechterachterwiel ophanging als je rijd(slingert). Volgens de verkoper is dit alleen met warm weer zo. Verder ziet het chassis(het gedeelte wat je kan zien) er gewoon goed uit. Alles aan elkaar gelijmd met een oranje kleurige lijm(origineel?). Alleen op een brug is het misschien wat overzichtelijker. En met een compressiemeting zal ook blijken in wat voor staat het blok zich verkeert. Daarom wil ik hem laten keuren. Iemand suggesties?
Geplaatst: 05 mei 2009 17:32
door Richard
Waarom gebruikt niemand de zoek functie aangezien deze vraag al zo'n 200 keer is gesteld!
Geplaatst: 05 mei 2009 19:19
door x187
Kan niet veel vinden over keuringsbedrijven net als de DEKRA. Ik neem aan dat de belgische keuringstation voor occasions, geen compressiemeting oid doet.
Geplaatst: 06 mei 2009 9:50
door x187
Ik heb wat gevonden, ondanks dat de zoekfunctie, mij geen resultaten opleverde(of ik weet gewoon niet hoe het (goed) werkt). VAB Keuring in België. Heb vernomen dat deze instantie wel goed keurt. Iemand ervaring?
Geplaatst: 06 mei 2009 10:11
door allen
Dacht dat er een paar Lotusdealers zaten in België, dus die zouden hem kunnen keuren. Persoonlijk vind ik de auto alles behalve spannend, gezien er een standaard ecotec blok in zit en er weinig stuk kan. Enige wat even aandacht vergt is het chassis. Daarvoor moet je hem dan even op de brug zetten. Succes en wellicht tzt gefeliciteerd.
Vraag overigens gerust raak. Er zijn vast wel mensen die je antwoorden kunnen en willen geven.

Geplaatst: 06 mei 2009 10:35
door Hendrik-Jan
Heb je al contact gehad met Lotus dealer in Antwerpen? Omdat er zo weinig dealers/specialisten zijn zullen ze best gewend zijn om afstanden te rijden voor zoiets.
Hasselt - Antwerpen is toch wel te doen?
Geplaatst: 06 mei 2009 11:33
door x187
Alvast bedankt voor al jullie input, stel het zeer op prijs. Ik had het helemaal over het hoofd gezien. Ik heb nu inderdaad een afspraak gemaakt met de lotus dealer in Antwerpen. Ik weet ook al bijna zeker dat dit een goede wagen is, omdat de verkoper instemt met alle keuringen en dergelijken naar mijn wens. Ik heb er ook echt een goed gevoel bij. Ik kan niet wachten totdat ik de speedster kan meenemen naar NL. Het begint echt te kriebelen, ben al verliefd sinds de proefrit. Ik ben de Elise al helemaal vergeten, sinds ik in de opel heb gereden! Denk persoonlijk dat dit een beter uitgebalanceerde auto is dan de Elise. De lotusdealer vraagt ongeveer 100 euro om de auto na te kijken, en dan met name het chassis en de motor. Ik dank jullie vriendelijk en houd jullie op de hoogte.
Mvg,
Shaffy
(Dit topic kan gesloten worden. Dit wordt vervolgd in mijn Wie is Wie)