Ja, ET waarde is de offset. De offset/etwaarde geeft aan hoe veel naar buiten of naar binnen het stuk van de velg zit wat je op de naaf monteert. Als de offset waarde lager wordt, geeft dat aan dat het stuk wat aan de naaf komt breder wordt, oftewel, de spoorbreedte in totaal wordt groter.Marcel schreef: offset = ET waarde
welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben
Normaal hou je dezelfde offsets aan als de originele wielen. Het probleem is echter dat niet alle wielen in alle offsets worden geleverd (daarom heb ik ook compomotive wielen genomen, die maken ze op maat). Als je een wiel niet in de juiste offset kunt krijgen, kun je een truukje toepassen. Stel dat je een wiel met offset 25 moet hebben en ze kunnen hem alleen in 30 leveren, dan kan je er dus een ring (== spacer) tussen zetten van 5mm. Dan wordt de offset dus in totaal, met ring weer 25.
Spacers zijn ook weer een discussie object. Vooral als ze wat dikker worden. Het helpt natuurlijk niet in de totale sterkte van de constructie. Het stuk wat de bout moet overbruggen wordt steeds groter. Vaak zie je ook bij erg dikke spacers dat je twee sets bouten gebruikt. De spacer wordt dan met bouten op de naaf gezet, en het wiel met bouten op de spacer.
Let goed op bij het plaatsen van andere velgen dat je bouten nog voldoende lang zijn om net aan de achterkant door de naaf heen te komen. Kan per velg best wel verschillen en je wilt natuurlijk wel dat de bouten voldoende kracht kunnen uitoefenen.
Ik heb zelf mijn originele bouten vervangen door nieuwe die iets langer zijn en uit twee delen. Deze komen netjes aan de achterkant door de naaf heen. En ze zijn allemaal dezelfde lengte. Mijn slotebouten waren namelijk ook iets korter (gok dat dat bij elke speedster zo is).
Mark