18 inch

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel schreef: offset = ET waarde :?:

welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben :?:
Ja, ET waarde is de offset. De offset/etwaarde geeft aan hoe veel naar buiten of naar binnen het stuk van de velg zit wat je op de naaf monteert. Als de offset waarde lager wordt, geeft dat aan dat het stuk wat aan de naaf komt breder wordt, oftewel, de spoorbreedte in totaal wordt groter.

Normaal hou je dezelfde offsets aan als de originele wielen. Het probleem is echter dat niet alle wielen in alle offsets worden geleverd (daarom heb ik ook compomotive wielen genomen, die maken ze op maat). Als je een wiel niet in de juiste offset kunt krijgen, kun je een truukje toepassen. Stel dat je een wiel met offset 25 moet hebben en ze kunnen hem alleen in 30 leveren, dan kan je er dus een ring (== spacer) tussen zetten van 5mm. Dan wordt de offset dus in totaal, met ring weer 25.

Spacers zijn ook weer een discussie object. Vooral als ze wat dikker worden. Het helpt natuurlijk niet in de totale sterkte van de constructie. Het stuk wat de bout moet overbruggen wordt steeds groter. Vaak zie je ook bij erg dikke spacers dat je twee sets bouten gebruikt. De spacer wordt dan met bouten op de naaf gezet, en het wiel met bouten op de spacer.

Let goed op bij het plaatsen van andere velgen dat je bouten nog voldoende lang zijn om net aan de achterkant door de naaf heen te komen. Kan per velg best wel verschillen en je wilt natuurlijk wel dat de bouten voldoende kracht kunnen uitoefenen.

Ik heb zelf mijn originele bouten vervangen door nieuwe die iets langer zijn en uit twee delen. Deze komen netjes aan de achterkant door de naaf heen. En ze zijn allemaal dezelfde lengte. Mijn slotebouten waren namelijk ook iets korter (gok dat dat bij elke speedster zo is).

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

markv schreef:
Marcel schreef: offset = ET waarde :?:

welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben :?:
Ja, ET waarde is de offset. De offset/etwaarde geeft aan hoe veel naar buiten of naar binnen het stuk van de velg zit wat je op de naaf monteert. Als de offset waarde lager wordt, geeft dat aan dat het stuk wat aan de naaf komt breder wordt, oftewel, de spoorbreedte in totaal wordt groter.

Normaal hou je dezelfde offsets aan als de originele wielen. Het probleem is echter dat niet alle wielen in alle offsets worden geleverd (daarom heb ik ook compomotive wielen genomen, die maken ze op maat). Als je een wiel niet in de juiste offset kunt krijgen, kun je een truukje toepassen. Stel dat je een wiel met offset 25 moet hebben en ze kunnen hem alleen in 30 leveren, dan kan je er dus een ring (== spacer) tussen zetten van 5mm. Dan wordt de offset dus in totaal, met ring weer 25.

Spacers zijn ook weer een discussie object. Vooral als ze wat dikker worden. Het helpt natuurlijk niet in de totale sterkte van de constructie. Het stuk wat de bout moet overbruggen wordt steeds groter. Vaak zie je ook bij erg dikke spacers dat je twee sets bouten gebruikt. De spacer wordt dan met bouten op de naaf gezet, en het wiel met bouten op de spacer.

Let goed op bij het plaatsen van andere velgen dat je bouten nog voldoende lang zijn om net aan de achterkant door de naaf heen te komen. Kan per velg best wel verschillen en je wilt natuurlijk wel dat de bouten voldoende kracht kunnen uitoefenen.

Ik heb zelf mijn originele bouten vervangen door nieuwe die iets langer zijn en uit twee delen. Deze komen netjes aan de achterkant door de naaf heen. En ze zijn allemaal dezelfde lengte. Mijn slotebouten waren namelijk ook iets korter (gok dat dat bij elke speedster zo is).

Mark
Gebruik met de ats-dtc ook de brede spoorverbreders 2.5 cm.
Met 5 korte bouten om hem vast te zetten, en mijn orginele bouten, en
dus ook mijn wielsloten kan ik op deze manier weer gebruiken :!:

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Als ik het dus goed begrepen heb en ik wil geen spoorverbreders gebruiken moet ik voor een ET van -5 hebben en achter dus 42.

Welke marges heb je ongeveer ?

Bedankt Marcel.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Jans,

bij die duitsers zie ik zo'n TUV keurpapier of zoiets (duits niet perfect)

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... st&id=2006

Daar komen ze voor met spoorverbreders op een ET = 20 bij een wiel 7Jx17
Achter komen ze op een ET = 30 met een wiel van 8,5Jx17

Heb jij voor die spoorverbreders alleen voor het mooie ertussen zitten of moest het echt :?:

o ik heb geen idee wat die halve extra J precies hierop doet hoor.

Bedankt Marcel.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Marcel schreef:Jans,

bij die duitsers zie ik zo'n TUV keurpapier of zoiets (duits niet perfect)

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... st&id=2006

Daar komen ze voor met spoorverbreders op een ET = 20 bij een wiel 7Jx17
Achter komen ze op een ET = 30 met een wiel van 8,5Jx17

Heb jij voor die spoorverbreders alleen voor het mooie ertussen zitten of moest het echt :?:

o ik heb geen idee wat die halve extra J precies hierop doet hoor.

Bedankt Marcel.
Hallo Marcel

De Duitsers stellen d.m.v. de TUV veel zwaardere eisen.Dit heeft geen
betrekking op ons.De spoorverbreders heb ik er niet voor de sier tussen.
Als ik ze er niet tussen zet ,past het wiel er n.l. niet op :!: Mijn voorwiel
heeft een ET van 20, en zou zonder spoorverbreder moeten zijn 45 :!:
Vandaar.Hoeveel j presies er op kan, licht aan de ET waarde.Dus een
voorwiel met een grotere ET waarde dan 46 ,komt gelijk of zoals de Duitsers mee rijden ,buiten het spatbord.

Jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:
Marcel schreef:Jans,

bij die duitsers zie ik zo'n TUV keurpapier of zoiets (duits niet perfect)

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... st&id=2006

Daar komen ze voor met spoorverbreders op een ET = 20 bij een wiel 7Jx17
Achter komen ze op een ET = 30 met een wiel van 8,5Jx17

Heb jij voor die spoorverbreders alleen voor het mooie ertussen zitten of moest het echt :?:

o ik heb geen idee wat die halve extra J precies hierop doet hoor.

Bedankt Marcel.
Hallo Marcel

De Duitsers stellen d.m.v. de TUV veel zwaardere eisen.Dit heeft geen
betrekking op ons.De spoorverbreders heb ik er niet voor de sier tussen.
Als ik ze er niet tussen zet ,past het wiel er n.l. niet op :!: Mijn voorwiel
heeft een ET van 20, en zou zonder spoorverbreder moeten zijn 45 :!:
Vandaar.Hoeveel j presies er op kan, licht aan de ET waarde.Dus een
voorwiel met een grotere ET waarde dan 46 ,komt gelijk of zoals de Duitsers mee rijden ,buiten het spatbord.

Jans
Bedankt, ik vind het maar ingewikkeld (blond hé)

Dus eigenlijk moet je voor en achter op circa et 45 zitten.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hi Marcel

Je hoeft niet persé voor en achter gelijk te zitten. Ben met de wielen die
ik er nu onder heb ,een dik half jaar mee bezig geweest.Je moet beginnen
met een wiel waar je qua uitzien een voorkeur naar hebt, en dan kijken of ze passen.Weet niet of je ook nog in lochem komt de 16é of 17é dan kun je ook zien wat ik bedoel!

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Hi Marcel

Je hoeft niet persé voor en achter gelijk te zitten. Ben met de wielen die
ik er nu onder heb ,een dik half jaar mee bezig geweest.Je moet beginnen
met een wiel waar je qua uitzien een voorkeur naar hebt, en dan kijken of ze passen.Weet niet of je ook nog in lochem komt de 16é of 17é dan kun je ook zien wat ik bedoel!

jans
Nee ik kan niet, ik moet werken :x
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

hi Marcel

Hoe werken :?: Wat is dat :?: :mrgreen:
Beide dagen?

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:hi Marcel

Hoe werken :?: Wat is dat :?: :mrgreen:
Beide dagen?

jans
Hahaha ik geloof dat ik toch eens met jou moet praten, als je niet weet wat werken is, een porsche turbo gereden hebt en nu een speedster turbo waar je schat ik nog ff dik € 10.000,- tegenaan gooit.(zei hij jaloers ;))

Maar ik werk vijf ploegendienst.....en dan werk je helaas soms ook in de weekenden, is voor het vrouwtje ook niet echt gezellig.
Nu heb ik nog twee nachtdiensten voor de boeg :?

O ja waarom ik het wil snappen van die velgen is omdat ik geen velgen wil die iedereen al heeft..........en OZ vindt ik meestal erg mooi moet ik zeggen en schijnen ook ligt te zijn.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hallo Marcel

Uit ervaring weet ik dat het uiteindelijk tegen valt ,bedoel dus, heb je een mooi wiel gevonden, past ie er vóór niet op.Achter is totaal geen probleem
Zou zeggen ,veel geluk met het zoeken naar iets mooi's :wink:

Heb je trouwes geen snipperdagen?

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Hallo Marcel

Uit ervaring weet ik dat het uiteindelijk tegen valt ,bedoel dus, heb je een mooi wiel gevonden, past ie er vóór niet op.Achter is totaal geen probleem
Zou zeggen ,veel geluk met het zoeken naar iets mooi's :wink:

Heb je trouwes geen snipperdagen?

jans
Ja dat wel, maar diegene die mij vervangt is al vrij.

Dit las ik bij de duiters:

TeamDynamics ProRace1
Breite: 7,5"
Grösse: 17"
ET: 37
Gewicht: 8,3kg

Hab drumrum 15mm Spurscheiben drauf und den Gewindestangenmod um vorn den Radkasten zu vergrössern. Kein Schleifen bei Volleinschlag, nur bei Volleinschlag und starker Bremsung leichtes Schleifen.

Zur Bereifung:
Vorn Yokohama AVS Sport 215/45
Hinten Yokohama AVS Sport 235/40

Heb jij ook dat hij aanloopt bij volledige stuuruitslag, want het lijkt alsof hij nog iets aangepast heeft........geloof inderdaad dat hoe langer ik rondkijk, des te moeilijker het wordt :!:
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hi

Ken deze wielen volgens mij wel. zijn voor én achter 7.5 j.
En om het wat mooier te maken doet ie er rondom spoorverbreders tussen :? Vind ik persoonlijk niks!
En daar heb je het wéér,alleen omdat het mooi is staan ze óf te ver naar buiten óf ze zijn te breed.(kan ook allebei).
Nee, van gesleep aan de binnen kant van de wielkast heb ik geen probleem.

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Hi

Ken deze wielen volgens mij wel. zijn voor én achter 7.5 j.
En om het wat mooier te maken doet ie er rondom spoorverbreders tussen :? Vind ik persoonlijk niks!
En daar heb je het wéér,alleen omdat het mooi is staan ze óf te ver naar buiten óf ze zijn te breed.(kan ook allebei).
Nee, van gesleep aan de binnen kant van de wielkast heb ik geen probleem.

jans
Ben het even kwijt, maar heb jij nu die ATS DTC eronder liggen of andere ?
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

ATS-DTC

Ben je het nu al kwijt :?: :wink:
Heb je een email gestuurd, misschien heb je hem al eerder gezien.

jans
Plaats reactie