Pagina 1 van 3

18 inch

Geplaatst: 02 apr 2005 18:25
door Ruud van Boxtel
hey mensjes ik heb een vraag...
ik ben aan het rond neuzen voor andere wielen maar,
nu wil ik graag 18" rondom en mij vraag is ..... is dit mogelijk??

ik heb al wel speedster's gezien met voor 17" en achter 18"
maar hoeveel J breed zou ik de wielen dan moeten hebben???

en weet toevallig iemand de ET waarde???

Re: 18 inch

Geplaatst: 02 apr 2005 19:40
door jans
Ruud van Boxtel schreef:hey mensjes ik heb een vraag...
ik ben aan het rond neuzen voor andere wielen maar,
nu wil ik graag 18" rondom en mij vraag is ..... is dit mogelijk??

ik heb al wel speedster's gezien met voor 17" en achter 18"
maar hoeveel J breed zou ik de wielen dan moeten hebben???

en weet toevallig iemand de ET waarde???
Hallo Ruud
Waarom wil je er 18 inch op hebben :?: Heb er zelf 17 op,maar bij 18
krijg je er de platste banden op die er te krijgen zijn,nl de 25 of 30 serie.
Hij wordt hierdoor zo hard als een plank :?

jans

Geplaatst: 03 apr 2005 6:44
door Martin
voor 5,5J E26 17 H2 175 55
achter 7,5J E36 17 H2 225 45


Gr, 8) Martin

18 inch

Geplaatst: 03 apr 2005 8:08
door jans
hallo Ruud

Je kunt ze er vóór op niet breder op zetten dan 215 en achter 245.
Zoals je al zegt , achter heb je ze gezien met 18 inch.En voor met 17 inch.
18 inch wielen kúnnen er vóór niet op,want dan raken ze het binnen scherm :!: Achter zou kunnen, maar zo als ik al zei,een zéér platte band.

jans

Geplaatst: 03 apr 2005 8:29
door Marcel
Martin schreef:voor 5,5J E26 17 H2 175 55
achter 7,5J E36 17 H2 225 45


Gr, 8) Martin
Wat is de bout/steekmaat ?

wat heb jij er nu onder liggen Jans ?

Geplaatst: 03 apr 2005 8:55
door jans
Marcel schreef:
Martin schreef:voor 5,5J E26 17 H2 175 55
achter 7,5J E36 17 H2 225 45


Gr, 8) Martin
Wat is de bout/steekmaat ?

wat heb jij er nu onder liggen Jans ?
Hi

Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17

jans

Geplaatst: 04 apr 2005 15:28
door Maarten
voor kan ook 18".
Als 17" met 215/40 breed past kan 18" met 215/30 ook. Op het duitse forum zijn er verschillende met 18" rondom.

Steek is dacht ik 5x100 ? (standaard Opel)

Nog een nadeel van grotere wielen is dat de massa verder van de naaf af komt te liggen waardoor je massatraagheid groter wordt en ook de gevoeligheid voor spoorvorming. Voor een goed sturende speedster zou zelfs 16" te prefereren zijn boven 17" maar dan wel met banden met een stugge wang.

Geplaatst: 04 apr 2005 18:33
door markv
Maarten schreef:Voor een goed sturende speedster zou zelfs 16" te prefereren zijn boven 17" maar dan wel met banden met een stugge wang.
Ik moet zeggen dat dat ook maar relatief is. Dat heb ik wel gemerkt met mijn winterbanden. Het gevoel wat je dan in het stuur hebt is anders dan wanneer je er laag profiel banden op hebt zitten. Maar wat je wel heel goed kunt merken is dat je veel makkelijker op de limiet van de band kunt rijden. Als je er een grafiek van zou maken dan is het makkelijker met zo'n band om op het topje van de grip te blijven zitten, dat topje is breder. Bij een laagprofielband zal dat topje misschien wel hoger liggen, maar het is ook smaller, wat erop balanceren moeilijker maakt.

Tja, ik weet het, ligt natuurlijk aan de bestuurder. Zal moeten blijven oefenen :)

Mark

Geplaatst: 05 apr 2005 5:43
door Marcel
jans schreef:
Hi

Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17

jans
Hoi,
welke ET waarde :?:

Sorry als ik dom over kom, ben niet zo'n wiskid op dit gebied, maar wat niet is...........

Geplaatst: 05 apr 2005 6:55
door markv
Nee, komt niet dom over. Wielen is nog best wel heel gedoe. Hier is de info van de standaard wielen:

Voor:
5.5J x 17
PCD 5x110
offset 26
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 9.8kg

Achter
7.5J x 17
PCD 5x110
offset 36
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 11.6kg

Succes,

Mark

Geplaatst: 05 apr 2005 14:45
door Maarten
Mark,

15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.

En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.

Je hebt wel helemaal gelijk dat je met banden met een hogere wang een iets milder gedrag op het grensgebied van de grip hebt en het dus voor de meeste onder ons makkelijker is om snel en op/over de grens van de banden te rijden

Geplaatst: 05 apr 2005 15:12
door Marcel
markv schreef:Nee, komt niet dom over. Wielen is nog best wel heel gedoe. Hier is de info van de standaard wielen:

Voor:
5.5J x 17
PCD 5x110
offset 26
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 9.8kg

Achter
7.5J x 17
PCD 5x110
offset 36
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 11.6kg

Succes,

Mark
offset = ET waarde :?:

welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben :?:

Geplaatst: 05 apr 2005 15:16
door jans
Marcel schreef:
markv schreef:Nee, komt niet dom over. Wielen is nog best wel heel gedoe. Hier is de info van de standaard wielen:

Voor:
5.5J x 17
PCD 5x110
offset 26
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 9.8kg

Achter
7.5J x 17
PCD 5x110
offset 36
center bore 65.1mm
gewicht ongeveer 11.6kg

Succes,

Mark
offset = ET waarde :?:

welke offset heb je dan nodig als je Achter 9 j 245-35 17
voor 7.5 j 215-40-17 wilt hebben :?:
Hi

Het heeft ook met eventuele spoorverbreders te maken.
Rij zelf met ET 42 achter en ET 20 voor.
Aan de voorzijde 2.5 cm spoorverbreders.

jans

Geplaatst: 06 apr 2005 6:11
door markv
Maarten schreef:Mark,

15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
Klopt, het benadrukt het effect nog een stuk meer. Merk je ook goed als je snel het stuur heen en weer draait, de auto reageert langzamer, je hebt meer tijd te corrigeren.
En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Klopt. Dat was dus iets wat mij HEEL erg tegenviel toen ik m'n zomerwielen er weer op gezet had. Dat voelt echt niet fijn t.o.v. de winterwielen.

Groeten,

Mark

Geplaatst: 06 apr 2005 6:18
door jans
markv schreef:
Maarten schreef:Mark,

15" winterbanden (dus hele zachte wang) is wel iets heel anders als 16" zomer banden met stijve wangen.
Klopt, het benadrukt het effect nog een stuk meer. Merk je ook goed als je snel het stuur heen en weer draait, de auto reageert langzamer, je hebt meer tijd te corrigeren.
En met grotere wielen leg je meer van de massa dichter bij het loopvlak waardoor de massatraagheid dus groter wordt (ookal zou het totale gewicht van wiel en band gelijk blijven). En door het gyroscopisch moment wiel het wiel ook minder makkelijk een bocht ingestuurd worden.
Klopt. Dat was dus iets wat mij HEEL erg tegenviel toen ik m'n zomerwielen er weer op gezet had. Dat voelt echt niet fijn t.o.v. de winterwielen.

Groeten,

Mark
Hallo

Sinds ik brede banden en wielen op mijn auto heb,stuurt hij vele malen
lichter dan de orginele velgen en banden :idea: Wie kan hier de reden
voor opgeven :?: Stephan en Maik hebben dit bevestigd.

jans