brandstof

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellspeedster
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mar 2005 18:43
Locatie: -Belgie

brandstof

Bericht door hellspeedster »

Aangezien ik bij de aankoop van mijn turbo enkel een gebruiksaanwijzijng heb gekregen van een Speedster 2.2 ben ik niet echt zeker welke benzine ik moet tanken.
Voorlopig heb ik het altijd bij eurosuper 98 ron gehouden om zeker te zijn,maar kan ik er ook eurosuper 95 ron in tanken zonder dat ik er nadelige gevolgen van ondervindt?
:?: 8)
EX-2.2 rijder nr : 945
EX-Turbo-rijder nr: 4440
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: brandstof

Bericht door jans »

hellspeedster schreef:Aangezien ik bij de aankoop van mijn turbo enkel een gebruiksaanwijzijng heb gekregen van een Speedster 2.2 ben ik niet echt zeker welke benzine ik moet tanken.
Voorlopig heb ik het altijd bij eurosuper 98 ron gehouden om zeker te zijn,maar kan ik er ook eurosuper 95 ron in tanken zonder dat ik er nadelige gevolgen van ondervindt?
:?: 8)
Hallo Hellspeedster

Volgens de opel boekje's alléén 98 ron tanken :!:
Dit heeft meerdere voordelen.O.A. de auto heeft meer vermogen en de auto loopt zuiniger op 98 ron en de motor wordt minder warm.
Als je hier 100 oktaan kon krijgen ,zoals in Duitsland ,ging dat er bij mij in :!:

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jan, weet je zeker dat dat ook voor de 2.2 geldt?
Je kan gelijk hebben hoor, vandaar ook dat Beek mij adviseerde om 98 te tanken, zelfs als de 2.2 standaard is. Zij vonden in het standaard ECU programma aanwijzingen dat de motor nogal pingelgevoeling zou zijn, hun verdere aanpassingen en metingen leverden verder bewijs.
98 dus!
De motor sloop je niet zo snel met 95, er zitten tegenwoordig pingelsensoren in motoren, dus de ontsteking wordt automatisch bijgeregeld als er gepingeld gaat worden :) . Maar dit kost je wel vermogen...
En zoals Jan vertelt, op 98 loopt een motor zowiezo net iets lekkerder dan 95, ongeacht of hij gaat pingelen of niet.

Dat wordt duur tanken :lol:

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb vermogensmetingen gedaan op zowel 95 als 98 en kon geen verschil ontdekken. Heb ook via obd vergeleken of ik meer of minder onstekingsvervroeging zie, maar daar lijkt ook niet echt verschil tussen te zitten.

Kan me voorstellen dat bij een remap van de ECU het nodig gaat zijn om 98 te tanken om te zorgen dat de brandstof nog netjes blijft verbranden in plaats van ontploffen bij een vroegere ontsteking.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

markv schreef:Ik heb vermogensmetingen gedaan op zowel 95 als 98 en kon geen verschil ontdekken. Heb ook via obd vergeleken of ik meer of minder onstekingsvervroeging zie, maar daar lijkt ook niet echt verschil tussen te zitten.

Kan me voorstellen dat bij een remap van de ECU het nodig gaat zijn om 98 te tanken om te zorgen dat de brandstof nog netjes blijft verbranden in plaats van ontploffen bij een vroegere ontsteking.

Mark
Hallo Mark - Maik

98 okt is niet nodig bij een 2.2 :!: Dat is zeker.
Een Turbo heeft het wel nodig .Hoe lager het oktaan ,hoe brandbaarder de
benzine is.Dus het hele zaakje wordt ook heter :!:
Een paar jaar geleden deed ik nog aan race karten 125 cc en 43 pk Het
verschil tussen 95 en 120 okt was enorm.minstens 15 á 20 % koppel. Die 120 oktaan is avgas en in
feite vliegtuig benzine.De voordelen zijn, dat de motor véél minder warm
wordt,en een betere verbranding heeft.
V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.

Jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

jans schreef: V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.

Jans
Bedoel je dat ze dat voor de 2.2 getest hebben?
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:
jans schreef: V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.

Jans
Bedoel je dat ze dat voor de 2.2 getest hebben?
Hi Maik

Nee, ze hebben toen een turbo getest.
Maar in jou 2.2 zou ik gewoon 98 oktaan in doen.Dit is altijd beter dan 95 :!:

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja, 98 tankte ik al vanaf het begin, was ik toch al gewend met mijn Seat Leon (ook getunede turbo) :wink:
Afbeelding
van dijk
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1072
Lid geworden op: 03 feb 2005 23:44

Bericht door van dijk »

Ik tank 95, maar dat kan dus ook?



Martin van Dijk
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

van dijk schreef:Ik tank 95, maar dat kan dus ook?



Martin van Dijk
Hi Martin

je rijd toch een 2.2? dacht het wel.je kunt gewoon 95 okt tanken, maar zoals ik al eerder heg aangegeven is 98 beter.Dus als je een keer denkt
aan meer pk's dan zou ik wel 98 okt tanken.

jans
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

de 2.2 is afgesteld voor RON 95 en onder normale omstandigheden leverd RON 98 dus 0 voordeel op.
Wanneer wel. als de motor onder hoge belasting wordt gereden en dan niet een keer volgas, maar bijv op het circuit, in de bergen met een beetje haast ed (een caravan trekken is geen optie met de speedster). De motor wordt dan erg heet en zal sneller gaan pingelen. Die grens ligt iets verder bij RON 98.
Bij een remap kan de motor afgesteld worden op 98, waardoor er iets meer koppel en vermogen uit te halen is.

98 gebruiken kan nooit kwaad, maar voor velen onder ons (in een 'standaard' 2.2) is het weggegooid geld.
Plaats reactie