Pagina 1 van 1
brandstof
Geplaatst: 03 apr 2005 10:19
door hellspeedster
Aangezien ik bij de aankoop van mijn turbo enkel een gebruiksaanwijzijng heb gekregen van een Speedster 2.2 ben ik niet echt zeker welke benzine ik moet tanken.
Voorlopig heb ik het altijd bij eurosuper 98 ron gehouden om zeker te zijn,maar kan ik er ook eurosuper 95 ron in tanken zonder dat ik er nadelige gevolgen van ondervindt?

Re: brandstof
Geplaatst: 03 apr 2005 10:24
door jans
hellspeedster schreef:Aangezien ik bij de aankoop van mijn turbo enkel een gebruiksaanwijzijng heb gekregen van een Speedster 2.2 ben ik niet echt zeker welke benzine ik moet tanken.
Voorlopig heb ik het altijd bij eurosuper 98 ron gehouden om zeker te zijn,maar kan ik er ook eurosuper 95 ron in tanken zonder dat ik er nadelige gevolgen van ondervindt?

Hallo Hellspeedster
Volgens de opel boekje's alléén 98 ron tanken
Dit heeft meerdere voordelen.O.A. de auto heeft meer vermogen en de auto loopt zuiniger op 98 ron en de motor wordt minder warm.
Als je hier 100 oktaan kon krijgen ,zoals in Duitsland ,ging dat er bij mij in
jans
Geplaatst: 03 apr 2005 10:38
door Maik
Jan, weet je zeker dat dat ook voor de 2.2 geldt?
Je kan gelijk hebben hoor, vandaar ook dat Beek mij adviseerde om 98 te tanken, zelfs als de 2.2 standaard is. Zij vonden in het standaard ECU programma aanwijzingen dat de motor nogal pingelgevoeling zou zijn, hun verdere aanpassingen en metingen leverden verder bewijs.
98 dus!
De motor sloop je niet zo snel met 95, er zitten tegenwoordig pingelsensoren in motoren, dus de ontsteking wordt automatisch bijgeregeld als er gepingeld gaat worden

. Maar dit kost je wel vermogen...
En zoals Jan vertelt, op 98 loopt een motor zowiezo net iets lekkerder dan 95, ongeacht of hij gaat pingelen of niet.
Dat wordt duur tanken
gr.
Maikel
Geplaatst: 03 apr 2005 12:03
door markv
Ik heb vermogensmetingen gedaan op zowel 95 als 98 en kon geen verschil ontdekken. Heb ook via obd vergeleken of ik meer of minder onstekingsvervroeging zie, maar daar lijkt ook niet echt verschil tussen te zitten.
Kan me voorstellen dat bij een remap van de ECU het nodig gaat zijn om 98 te tanken om te zorgen dat de brandstof nog netjes blijft verbranden in plaats van ontploffen bij een vroegere ontsteking.
Mark
Geplaatst: 03 apr 2005 12:36
door jans
markv schreef:Ik heb vermogensmetingen gedaan op zowel 95 als 98 en kon geen verschil ontdekken. Heb ook via obd vergeleken of ik meer of minder onstekingsvervroeging zie, maar daar lijkt ook niet echt verschil tussen te zitten.
Kan me voorstellen dat bij een remap van de ECU het nodig gaat zijn om 98 te tanken om te zorgen dat de brandstof nog netjes blijft verbranden in plaats van ontploffen bij een vroegere ontsteking.
Mark
Hallo Mark - Maik
98 okt is niet nodig bij een 2.2

Dat is zeker.
Een Turbo heeft het wel nodig .Hoe lager het oktaan ,hoe brandbaarder de
benzine is.Dus het hele zaakje wordt ook heter
Een paar jaar geleden deed ik nog aan race karten 125 cc en 43 pk Het
verschil tussen 95 en 120 okt was enorm.minstens 15 á 20 % koppel. Die 120 oktaan is avgas en in
feite vliegtuig benzine.De voordelen zijn, dat de motor véél minder warm
wordt,en een betere verbranding heeft.
V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.
Jans
Geplaatst: 03 apr 2005 13:18
door Maik
jans schreef:
V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.
Jans
Bedoel je dat ze dat voor de 2.2 getest hebben?
Geplaatst: 03 apr 2005 16:10
door jans
Maik schreef:jans schreef:
V max heeft het ook getest, en m.n. in het hogere bereik zitten er
haperingen in het vermogen.Bij 98 okt trekt de motor beter door.
Jans
Bedoel je dat ze dat voor de 2.2 getest hebben?
Hi Maik
Nee, ze hebben toen een turbo getest.
Maar in jou 2.2 zou ik gewoon 98 oktaan in doen.Dit is altijd beter dan 95
jans
Geplaatst: 03 apr 2005 16:13
door Maik
Ja, 98 tankte ik al vanaf het begin, was ik toch al gewend met mijn Seat Leon (ook getunede turbo)

Geplaatst: 03 apr 2005 17:55
door van dijk
Ik tank 95, maar dat kan dus ook?
Martin van Dijk
Geplaatst: 03 apr 2005 18:07
door jans
van dijk schreef:Ik tank 95, maar dat kan dus ook?
Martin van Dijk
Hi Martin
je rijd toch een 2.2? dacht het wel.je kunt gewoon 95 okt tanken, maar zoals ik al eerder heg aangegeven is 98 beter.Dus als je een keer denkt
aan meer pk's dan zou ik wel 98 okt tanken.
jans
Geplaatst: 04 apr 2005 15:18
door Maarten
de 2.2 is afgesteld voor RON 95 en onder normale omstandigheden leverd RON 98 dus 0 voordeel op.
Wanneer wel. als de motor onder hoge belasting wordt gereden en dan niet een keer volgas, maar bijv op het circuit, in de bergen met een beetje haast ed (een caravan trekken is geen optie met de speedster). De motor wordt dan erg heet en zal sneller gaan pingelen. Die grens ligt iets verder bij RON 98.
Bij een remap kan de motor afgesteld worden op 98, waardoor er iets meer koppel en vermogen uit te halen is.
98 gebruiken kan nooit kwaad, maar voor velen onder ons (in een 'standaard' 2.2) is het weggegooid geld.