5W30 versus 10W60 motorolie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

5W30 versus 10W60 motorolie

Bericht door SteV6 »

Zijn er (no-turbo) Speedsterrijders die ervaring hebben met Castrol 10W60?

Volgens de dealer zou 10W60 op hogere temperaturen een betere smering blijven geven ten opzichte van 5W30.

Iemand een andere mening m.b.t. onze 2.2 blokje? Want normaal gesproken zit de olietemperatuur in mijn Speedster tussen de 80 en 110 graden. Voor dat laatste moet ik flink gassen op bergpassen of de Autobahn. Bij gebruik in NL komt de temperatuur van de olie eigenlijk niet boven de 100 graden uit.


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Het verhaal klopt op zich wel. Maar wat moet jij ermee?
Je hebt een standaard Opel blok waarmee je niet op het circuit komt. Laat ze wel de voor geschreven olie van Shell er in gooien anders gaan je kleppen tikken.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: 5W30 versus 10W60 motorolie

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Omdat ik redelijk wat track days doe en iets meer vermogen heb dan standaard, gebruik ik ook altijd Castrol 10W-60 Sport edge. Ik weet niet of het nodig is maar het motortje (2.2NA) loopt er prima mee en verder geen rare geluiden.
Less Is More
Speedzter
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2009 13:58
Locatie: Gelderland

Bericht door Speedzter »

Het eerste getal wil gewoon weergeven tot hoelaag de olie geschikt is bijv 5W en 10W, 5W geeft een lager getal dus zal tot een lagere temperatuur bestand zijn (dit vooral gericht op de winter, vandaar de W) het getal erachter heeft weer met de top van het warmte temp. te maken vooral gericht op warmere momenten. Bij een normale motor die nog niet rond de 200 pk of hoger ligt heb je opzich aan 10w40 genoeg en misschien in de winter 5w40 of 30, de 5w is wel dunner dan de 10w.
On topic :Zoveel extra prestatie voor een hogere waarde olie zul je niet halen uit een motor van standaard 147 pk. (behalve als je deze mechanisch aan laat passen waardoor je meer pk krijgt). Ik geloof ook niet zo in die fabeltjes van chiptuning op benzine auto' s van onder de 200 pk, de basis zou je toch moeten halen aan aanpassingen op mechanisch gebied. :P
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

10W60 zorgt zelfs voor meer slijtage bij auto's die veel kleine stukjes rijden van wegen de vele koude starts. Een dunne olie beschermt onder die omstandigheden de motor veel sneller.

Als de olie zwaar belast word door zeer hoge temperaturen dan kun je ook wat vaker de olie verversen.

Bij Turbo motoren heb je zo wie zo een dikkere olie nodig omdat er verdunning optreedt. Maar we hebben het hier over een 2.2.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

... en als we die 2 nu eens combineren: 2.2 én turbo..

ik moet verplicht Castrol GTX 10W40 Magnatex halfsyntheet (of iets wat precies vergelijkbaar is qua specificaties) gebruiken van DBilas voor behoud van de 2 jaar motorgarantie

gr,
The Duke
Bijlagen
castrolgtx.jpg
castrolgtx.jpg (247.8 KiB) 10974 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Als je de Speedster gebruikt waarvoor hij gemaakt is, gooi er dan gewoon 10w60 castrol edge sport in. Verkrijgbaar bij de meeste bp's tegenwoordig. Ga je er hoofdzakelijk mee toeren kun je er imho een standaard goedje in doen.

Tikkende kleppen heb ik geen last van gehad Piet. Hooguit als het oliepeil laat staat. En dan is dat alleen bij de start.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Ik gebruik gewoon gm 5w30 geen problemen mee. Hoogste temp. op circuit
is 125-130 graden. en is voor deze olie geen probleem.
En wat Piet al aangaf ga je naar dikkere olie duurt het allemaal wat langer
voor de olie boven in je blok bij je klep stoters komt. en kunnen ze gaan tikken.

Ik blijf met mijn kompressor voorlopig 5W30 gebruiken. ik ga ze morgen weer even verversen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

@Duke Een half syntheet? Dat is wel apart. Dat je een 10W40 erin moet gooien is voor jouw wel logisch. Turbo. Je zou er ook een 5w50 erin kunnen doen. Heeft bijna de zelfde dikte als een 10w40. Zou wel eens willen weten of een vol syntheet niet mag cq waarom dat een half syntheet moet zijn.

Garantie geeft Opel ook alleen maar met de voorgeschreven Olie. Dat zegt op zich niks. Is ook wel logisch want met die olie zullen ze het getest hebben. Zegt niks over dat een andere olie niet zou kunnen.

@Allen
Tikkende kleppen heb ik geen last van gehad Piet. Hooguit als het
oliepeil laat staat. En dan is dat alleen bij de start

Dat is precies de reden waarom ze die shell olie gebruiken in de garage. Ik heb overigens niet gehoord dat het kwaad zou kunnen alleen dat daar veel over geklaagd wordt en dat ze daarom die Shell olie gebruiken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Piet zei:
Een half syntheet? Dat is wel apart. Dat je een 10W40 erin moet gooien is voor jouw wel logisch. Turbo. Je zou er ook een 5w50 erin kunnen doen. Heeft bijna de zelfde dikte als een 10w40. Zou wel eens willen weten of een vol syntheet niet mag cq waarom dat een half syntheet moet zijn.
Ik had het gevraagd bij DBilas en zei gaven toen aan de de oliefilm van een volsyntheet te snel doorbroken wordt bij hoge belasting. Dat is natuurlijk voorlal belangrijk in een turbo waar de oliefilm als het ware "het lager" moet vormen.

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

@Duke, tja als zij het zeggen.

@Iedereen
http://www.oliecentrale.nl/index.php?ID=37

Shell Helix Ultra AG 5W-30
Volledig synthetische motorolie speciaal voor Opel en Saab.
A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik persoonlijk vind W60 dikke overkill op een standaard speedster torretje. Zoals je zegt (Stephan), je olietemperatuur komt niet over de 110graden, dat is echt nog een lage temperatuur. Die van mij komt op het circuit heel soms op 120graden, maar ook dat is nog relatief koel :wink:
Ga je over de 130graden, dan zou je W60 wel kunnen overwegen, maar ik vind het overkill, en wat Piet zegt, bij koudstart heb je alleen maar meer slijtage...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Volgens de documentatie, mogen de SAE 10W-XX oliën worden toegepast vanaf -20C dus dat van die extra slijtage zal wel meevallen. Mijn 2.2 draait 7000rpm, wat een flinke extra belasting geeft op de drijfstang lagers, en dan geeft de dikkere olie film toch meer bescherming.
Less Is More
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Onder de 3 tot 5 graden komt mijn Speedster toch niet buiten :oops:


SteV6
S4 Avant
Plaats reactie