tuning

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellspeedster
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mar 2005 18:43
Locatie: -Belgie

tuning

Bericht door hellspeedster »

Wat is het nut van een "Blow Pop Off Ventiel ",en is het aan te raden dit te monteren bij een getunde Speedster?

:twisted:
EX-2.2 rijder nr : 945
EX-Turbo-rijder nr: 4440
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: tuning

Bericht door jans »

hellspeedster schreef:Wat is het nut van een "Blow Pop Off Ventiel ",en is het aan te raden dit te monteren bij een getunde Speedster?

:twisted:
Die heb je er nu ook al op zitten.Het nut hiervan is dat ie eerder druk opbouwd,tot op bepaalde hoogte.

jans
Gebruikersavatar
hellspeedster
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mar 2005 18:43
Locatie: -Belgie

Re: tuning

Bericht door hellspeedster »

jans schreef:
hellspeedster schreef:Wat is het nut van een "Blow Pop Off Ventiel ",en is het aan te raden dit te monteren bij een getunde Speedster?

:twisted:
Die heb je er nu ook al op zitten.Het nut hiervan is dat ie eerder druk opbouwd,tot op bepaalde hoogte.

jans
Ben je er zeker van?Waarom hoor ik de motor dan niet "niezen" wanneer de overtollige druk ontsnapt?
Of verwar je je met de "waste-gate"?
EX-2.2 rijder nr : 945
EX-Turbo-rijder nr: 4440
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jan is voor de helft in de war met de waste gate :wink:

Voor het hele BOV verhaal (Blow "Pop" Off Ventiel is een nieuwe voor mij :lol: ), halverwege volgende pagina staat een redelijk verhaaltje over de werking van de BOV, de gehele pagina gaat over het principe van de turbomotor:
http://direct.sydox.nl/direct/tuningpar ... -off-valve
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

je hoort hem niet om dat het een gesloten systeem is. De overdruk gaat terug naar voor de compressor.

Die hoorbare BOV zijn open (of deels open) en die laten de overdruk ontsnappen naar de buitenlucht. Een nadeel is dat de lucht massameter die lucht wel gemeten heeft maar die lucht niet meer de motor ingaat en er daardoor dus kort een te rijk mengsel zal ontstaan. Dit levert dan vaak ook de 'plop' of knal geluiden in de uitlaat. De catalysator vind dit niet leuk overigens.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Aha, om 1 of andere duistere reden dacht ik dat een Speedster een BOV had in plaats van een DV (Diverter Valve). Mijn Leon turbo had ook een DV en dit werkt mooier dan een BOV, alleen iets minder afblaasgeluid.

M.
Afbeelding
Plaats reactie