Pagina 1 van 1

Koelvin van radiator blijft lopen

Geplaatst: 12 jun 2009 9:27
door Vino
Heb een klein probleempje en zou graag jullie mening willen:

Zodra ik de auto met een koude motor start, slaat ook de koelvin vd radiator aan.
Deze blijft constant aan tijdens het rijden.
Heb naar het koelvloeistof niveau gekeken, en die is gewoon goed.
De auto geeft me een normale ( +/- 87, 89C. ) bedrijfs temperatuur als ie warm is.

Wat zou dit kunnen zijn?
Dacht zelf aan 2 dingen...
- gewoon een simpel gevalletje van ontluchten ( zitten geloof ik 3 ventielen op )

- thermostaat naar de knoppen. Maar als die kaduk zou zijn, zou ik toch geen normale waarde moeten krijgen op mijn temp. meter ??

vast bedankt voor jullie antwoord,

Gr,
Bas

Geplaatst: 12 jun 2009 10:30
door Exmantaa
Koelfan wordt aangestuurd door de ECU en (mits je fanrelais niet is blijven hangen..) waarschijnlijk staat deze nu in een noodloop procedure. Dan stuurt ie namelijk permanent de fan aan, maar dit geeft niet altijd een check engine lampje op je dash.

Code uitlezen en resetten zou ik zeggen. Of anders even de accu los.

Geplaatst: 14 jun 2009 10:47
door Vino
Heb de accu los getrokken en na 15 min. opnieuw aangesloten.
Probleem schijnt opgelost te zijn......

Thanks !

Geplaatst: 14 jun 2009 20:57
door S. Gonzales
Vino schreef:Heb de accu los getrokken en na 15 min. opnieuw aangesloten.
Probleem schijnt opgelost te zijn......

Thanks !
Heb hetzelfde probleem ook gehad tijdens de rijvaardigheidstraining in Lelystad. Dacht eerst ook aan een relais omdat bij het opnieuw starten, ook na een afkoelingsperiode, de fan direct weer begon te draaien. Het storingslampje ging pas na een hele tijd branden. Omdat ik er een Scangauge2 in heb zitten was het probleem snel opgelost. Ik kreeg een foutmelding, heb die gewist en tot nu blijft alles weer goed functioneren.
Hartstikke makkelijk zo'n ding, een aanrader om die er continu in te laten zitten.

Geplaatst: 15 jun 2009 10:18
door Vino
Hey Speedy-Gonzales,

Ik weet nu ook WAAROM....:wink:
Had de egr cheater ingebouwd en blijkbaar zat ie niet goed.
De computer springt dan in nood-loop waarbij de fan aanspringt.

Heb het niet eerder vermeld omdat ik niet dacht dat het gerelateerd zou kunnen zijn.
Heb gezocht naar het topic van vocky op het Z22SE.co.uk forum.
Daarbij had een speedster rijder het zelfde probleem.
Zover ik weet is het nu opgelost.
Nog even een paar km's test rijden en definitief vast zetten.

Ik weet dat jij ook die cheater erop hebt zitten....Misschien dat je het zelfde probleem hebt gehad :!: :!: :!:

Gr,
Bas

Geplaatst: 15 jun 2009 15:54
door S. Gonzales
Vino schreef:Hey Speedy-Gonzales,

Ik weet nu ook WAAROM....:wink:
Had de egr cheater ingebouwd en blijkbaar zat ie niet goed.
De computer springt dan in nood-loop waarbij de fan aanspringt.

Heb het niet eerder vermeld omdat ik niet dacht dat het gerelateerd zou kunnen zijn.
Heb gezocht naar het topic van vocky op het Z22SE.co.uk forum.
Daarbij had een speedster rijder het zelfde probleem.
Zover ik weet is het nu opgelost.
Nog even een paar km's test rijden en definitief vast zetten.

Ik weet dat jij ook die cheater erop hebt zitten....Misschien dat je het zelfde probleem hebt gehad :!: :!: :!:

Gr,
Bas
Bedankt voor de tip Vino :thumbup:

Wanneer het probleem zich weer voordoet zal ik daar ook eens naar kijken. The cheater bevalt trouwens prima. Heb er vorige week (preventief) een nieuwe "vol" alu radiateur ingebouwd. Met een nieuw bevestigingsetje, jammer dat je er niets van ziet.

Groet, Joop

koelvin van radiator blijft lopen

Geplaatst: 21 nov 2009 18:38
door S. Gonzales
Hoi Vino,

De ons bekende storing kwam de laatste tijd weer steeds vaker voor. Dus een constant draaiende coolfan terwijl de motor koud is en het MML niet brand. Met de Scangauge is er dan uiteraard ook geen storing uit te lezen. Brand het MML wel dan is het slechts een kwestie van de storing deleten mbv de Scangauge en het probleem is weer (tijdelijk) verholpen. Vanmiddag heb ik voor de zekerheid een nieuwe (made in Holland) cheater gemonteerd :D . Ditmaal direct aan de kabelboom gesoldeerd en de originele stekker verwijderd. Een draadje, net achter de stekker, heeft een "knikje" en dat zou wel eens een inwendig breukje kunnen zijn, vandaar nu zonder stekker gemonteerd. De komende tijd zal blijken of het hiermee opgelost is, bij het warmdraaien werkte de coolfan iig weer prima.

Groet, Joop