Pagina 1 van 2
Koelvloeistoftemperatuur loopt op bij stationair...
Geplaatst: 03 apr 2005 15:53
door Maik
Goedenmiddag allen,
Vanmiddag nog even naar Scheveningen getoerd, echt een lekker zonnetje op je bolletje

.
Vlakbij het Kuhrhaus stond het hopeloos vast, maar mijn oog stond vastgepriemd op de koelvloeistoftemperatuurmeter. Ik heb vorige week al gemerkt dat de temperatuur langzaam maar zeker oploopt op een warmere dag. Ik heb hem op laten lopen tot 104 graden, toen heb ik maar de verwarming aangezet waarna het stabiel op de 103 graden bleef. Je moet dan wel meer dan 10 minuten helemaal stil hebben gestaan om aan die 104 graden te komen.
In het instruktieboekje doet men er een beetje vaag over: "de koelvloeistoftemperatuur kan soms boven de 100 graden komen"...

, maar wat is nou het maximum en wanneer gaat de fan nou meedoen om te koelen? Ik heb nog geluisterd of ik de fan kon horen draaien, maar van vooren hoorde ik niets, waardoor ik denk dat de fan of de aansturing van de fan stuk is. Of is het normaal dat de speedster 104 graden of meer kan worden in de file?
Wie kan hier nog meer over vertellen?
Alvast bedankt,
Maikel
Geplaatst: 03 apr 2005 16:00
door speedster
Beste Maik,
niks aan de hand, want die van mij loop ook op tot ongeveer 107 graden. De fan spring laat aan, maar als hij aan ga dan zie je de temperatuur zo weer dalen.
Geplaatst: 03 apr 2005 16:10
door Maik
Hey Peter, bedankt voor je geruststelling

. Ik vind het idd ook een beetje aan de late kant voor het bijspringen van de fan. Klopt dat dan wel of zit er bij jou en bij mij hetzelfde "mankementje" aan?
Wie weet met wat voor verhalen de anderen nog mee komen, nog even afwachten dus maar
M.
Geplaatst: 03 apr 2005 16:15
door Maik
Kijk, daar kunnen we ook weer wat mee
Maar als de fan pas na 107 graden aanspringt, hoeft dat dus niet het euvel te zijn van die +100 graden. Ik ga maar eens goed opletten bij welke temperatuur hij aanspringt, en dan check ik ook meteen of hij wel aan de bovenkant blaast...
Bedankt Jan
M.
Geplaatst: 03 apr 2005 16:17
door Maik
huh? daarnet stond hier nog een antwoord van Jan tussen:
er zijn speedsters ,waar de fan niet goed van werkt,ze draaien de verkeerde kant op.
jans
Twilight zone

Geplaatst: 03 apr 2005 16:25
door jans
Maik schreef:huh? daarnet stond hier nog een antwoord van Jan tussen:
er zijn speedsters ,waar de fan niet goed van werkt,ze draaien de verkeerde kant op.
jans
Twilight zone

Héj Maik niet zo snel hé
jans
temperatuur
Geplaatst: 03 apr 2005 16:59
door linne150
Maik,verleden jaar in april ik had MARILYN net gekocht ,ook bij mijop de boulevard van scheveningen temperatuur omhoog bij 103 gr. dacht ik daar ben ik lekker mee.ik hoorde ook geen ventilator,blijkt later die slaat pas aan bij 105gr. en om het te horen moet je echt buiten staan met je oor boven het vooronder.Laatst in UTRECHT temperatuur omhoog geen aandacht verder aan gegeven,tot bij het optrekken bij een stoplicht de koelvloeistof over mijn voorruit spoot schok me de PL........ Toen de wagen niet meer rookte en mijn hart weer een beetje normaal ritme had de WW gebeld ,blijkt de radiateur aan de zijkant gescheurd .OPEL NED. heeft coulance afgewezen.Tja natuurlijk oud rot goedkoop autotje met al 29.000 km op de teller 4 jaar oud altijd in verwarmde garage dan moet je niet zeuren.770.28 euro lachen man.Ik heb wel meeten de dwarsbalk uit de clam laten halen.Zo heeft de gevleugelde uitspraak van ned,grootste Filosoof Johan Cruyf ELK NADEEL HEB Z,N VOORDEEL ,bij mij weer zijn gelijk getoond.zie je de 17 e Groet linne150
Re: temperatuur
Geplaatst: 03 apr 2005 17:04
door jans
linne150 schreef:Maik,verleden jaar in april ik had MARILYN net gekocht ,ook bij mijop de boulevard van scheveningen temperatuur omhoog bij 103 gr. dacht ik daar ben ik lekker mee.ik hoorde ook geen ventilator,blijkt later die slaat pas aan bij 105gr. en om het te horen moet je echt buiten staan met je oor boven het vooronder.Laatst in UTRECHT temperatuur omhoog geen aandacht verder aan gegeven,tot bij het optrekken bij een stoplicht de koelvloeistof over mijn voorruit spoot schok me de PL........ Toen de wagen niet meer rookte en mijn hart weer een beetje normaal ritme had de WW gebeld ,blijkt de radiateur aan de zijkant gescheurd .OPEL NED. heeft coulance afgewezen.Tja natuurlijk oud rot goedkoop autotje met al 29.000 km op de teller 4 jaar oud altijd in verwarmde garage dan moet je niet zeuren.770.28 euro lachen man.Ik heb wel meeten de dwarsbalk uit de clam laten halen.Zo heeft de gevleugelde uitspraak van ned,grootste Filosoof Johan Cruyf ELK NADEEL HEB Z,N VOORDEEL ,bij mij weer zijn gelijk getoond.zie je de 17 e Groet linne150
Misschien niet meer op de boulevard komen.En de ww bellen heeft ook geen zin,er lopen er al zo veel met een uitkering
Sorry, maar moest er even uit.
Geplaatst: 03 apr 2005 18:24
door Piet
Hoi Maik,
Ik maakte me ook zorgen of de temp. in onze auto en voor wat het waard is heb het dan ook aan de plaatselijke Speedster monteur gevraagd of dat normaal was. Dat schijnt dus zo te horen dat de ventilateur zo laat pas aanslaat en tot 110 graden was geen probleem. Bij 120 moest ik de motor onmiddellijk uitzetten. Ik hoop dat ik het allemaal goed heb begrepen.
Geplaatst: 03 apr 2005 19:50
door markv
Dit is dus de reden waarom ze in veel auto's een temperatuurmeter zetten die gedempt is. Wanneer de motor in z'n normale bereik zit, zie je de temperatuurmeter eigenlijk niet bewegen. Pas wanneer de temperatuur eronder of boven zit beweegt de meter.
Wat je nu ziet gebeuren aan temperatuurschommelingen is wat er eigenlijk met elke motor gebeurd. Stilstaan met stationair draaiende motor zorgt ervoor dat het zaakje warm wordt. Wat dan leuk is om te zien, dat wanneer de fan's aanslaan (bij mij bij zo 105 graden) en je laat de motor dan 1500 toeren draaien dat de temperatuur sneller omlaag gaat. De motor gaat dan de waterpomp harder laten lopen waardoor er meer water door de radiateur gaat.
Problemen met de radiateur zijn niet ongewoon. Arno heeft hier ook al last van gehad met z'n elise. Ander bekend euvel schijnt te zijn dat de slangklemen bij de radiateur soms los kunnen gaan. Na verloop van tijd kan dat er dus voor zorgen dat er een slang afschiet. Eentje om zo nu en dan eens te controleren.
Mark
Geplaatst: 03 apr 2005 19:51
door Maik
Dank u allen voor uw waardevolle informatie!
Ik ben gerust, ik ga alleen nog wel een keer checken of ik die fan kan horen aanslaan...
Groetjes,
Maikel
Geplaatst: 03 apr 2005 20:16
door SteV6
In mijn boekje van de Speedster staat dat het een koelsysteem is dat onder druk staat. Daarom mag de temperatuur van het koelwater probleemloos oplopen naar 115 graden.
De fan van mijn Speedster slaat ook bij 105 graden aan. De eerste keer schrok ik omdat er meteen stoomwolken opstegen

, maar dat was achtergebleven waswater. Dus geen lekkende slangen.
Sinds ik mijn balk heb verwijderd blijft de temperatuur ongeveer 2 graden lager.
SteV6
Geplaatst: 04 apr 2005 13:23
door markv
Ja, dat is er eentje waar je ook niet van moet schrikken. Als je een keer in de regen rijdt of wanneer er nog water op de neus staat heb je goed kans dat je stoom van de radiator af ziet komen. Gewoon verdampend water, dus geen enkel probleem. Heb het paar keer zo erg gehad dat ik de ruitenwisser aan moest doen
Mark
Geplaatst: 04 apr 2005 13:29
door jans
markv schreef:Ja, dat is er eentje waar je ook niet van moet schrikken. Als je een keer in de regen rijdt of wanneer er nog water op de neus staat heb je goed kans dat je stoom van de radiator af ziet komen. Gewoon verdampend water, dus geen enkel probleem. Heb het paar keer zo erg gehad dat ik de ruitenwisser aan moest doen
Mark
Zo nu en dan moet je een keertje soom afblazen
jans
Geplaatst: 04 apr 2005 15:44
door linne150
SOOM.??? afblazen? sorry kon het niet laten schot voor open doel

Vr.Gr.linne150