Pagina 1 van 1

Hoe vaak remvloeistof verversen

Geplaatst: 14 jun 2009 12:35
door the-duke
Een vraagje..

Met betrekking tot het verversen van remvloeistof (en dus koppelingsvloeistof).
In het onderhoudsboekje staat iedere 3 jaar verversen (vanwege hygroscopische eigenschappen)
Mijn Speedster heeft bij Oosterhout een beurt gehad op 30/08/2007 waarbij de remvloeistof volgens het aangekruiste onderhoudsboekje is ververst.

Als ik nu naar mijn remvloeistofreservoirtje kijk, valt het mij op dat die vloeistof erg donker is. Volgens mij is dat een teken dat ie "versleten" is.
Ik heb nooit echt eerder goed naar de kleur gekeken, omdat het niveau het belangrijkste is en we een lampje hebben, wat in iedere linkse bocht aangaat ook al staat het op niveau :wink: (mooie controle dat niveau indicatie nog werkt..)

Heeft iemand hier een mening over ?
Ik heb het idee dat ie gewoon ververst moet worden (of toen misschien per ongeluk wel niet ververst is)

gr,
The Duke

Geplaatst: 14 jun 2009 13:16
door allen
Ik ververs zelf ieder jaar alles een keertje. Is wat overdone misschien, maar toch. 8)

Geplaatst: 14 jun 2009 14:07
door Speerke
Bij twijfel vervangen zou ik zeggen. Ik had begin van dit jaar op Zandvoort nog een momentje, in een keer zat het rempedaal 5 cm dieper en sponzig, na afkoelen was alles weer normaal. De remolie was nog maar 1 ½ jaar oud en zag er nog als nieuw uit. De remolie was van Castrol type super dot 4 welke toch een beetje vocht moet kunnen verwerken.
Volgens mij heeft dit ook te maken dat het remolie reservoir gemakkelijk nat kan worden bij regen of wassen waardoor er vocht bij de remolie kan komen. Dus voor mij nu aan het begin van het jaar altijd de remolie verversen. O ja, na het verversen was dit probleem opgelost.

Geplaatst: 15 jun 2009 10:24
door Vino
Ik heb het ook meegemaakt dat mijn vloeistof zo was......

Had wat flink doorgereden, kwam kruispunt tegen, en 0% remdruk :shock: ..... Gelukkig was ik de enige over dat kruispunt !

Direct op slakke tempo naar de garage !
Bleek dus een gevalletje vervuilde rem-vloeistof te zijn.

Je remmen zijn enorm belangrijk.
Als je het niet vertrouwd...vernieuwen !!!

Geplaatst: 15 jun 2009 12:29
door Maik
Ik laat het ook elk jaar vernieuwen, al vanaf de eerste beurt (alweer 4 jaar geleden). Ik rij gewoon met de standaard opel vloeistof, en heb nog nooit het pedaal op de bodem gehad. De eerste 2x verversen was de oude olie pikzwart, de keer erna was het al wat lichter van kleur, en de laatste keer was het redelijk mooi helder :) . Dus het hele systeem wordt er ook lekker schoon van, want een paar componenten in het hele remsysteem maken het spulletje lekker vies...

Geplaatst: 15 jun 2009 20:00
door Manta79
Elk jaar doe ik het verversen bij de auto's, klusje is zo geklaard, vrouw in de auto en lekker laten trappen, slangetje aan het ventiel en pot neerzetten, slangetje erin, ventiel los, pedaal intrappen, ventiel vast, weer trappen, ventiel los, etc, steeds reservoir bijvullen, totdat er heldere vloeistof uit elk ventiel komt.

Geplaatst: 15 jun 2009 20:23
door allen
Vino schreef:Had wat flink doorgereden, kwam kruispunt tegen, en 0% remdruk :shock: ..... Gelukkig was ik de enige over dat kruispunt !
Herinnert zich een momentje richting La Roche waarbij je bij het oversteken van een kruispunt toch van geluk mocht spreken dat een of andere pipo genoeg remdruk had.

Geplaatst: 15 jun 2009 23:14
door Dominique
Manta79 schreef:Elk jaar doe ik het verversen bij de auto's, klusje is zo geklaard, vrouw in de auto en lekker laten trappen, slangetje aan het ventiel en pot neerzetten, slangetje erin, ventiel los, pedaal intrappen, ventiel vast, weer trappen, ventiel los, etc, steeds reservoir bijvullen, totdat er heldere vloeistof uit elk ventiel komt.
Klopt, alleen vervang je dan de inhoud van de ABS pomp niet mee.

Bij de Opel dealer:
Op elk wiel een opvang voorziening. 4 ontluchtingsnippels open draaien. De ABS pomp met de computer aansturen, en zorgen dat het reservoir vol blijft.

Geplaatst: 16 jun 2009 7:54
door Vino
Herinnert zich een momentje richting La Roche waarbij je bij het oversteken van een kruispunt toch van geluk mocht spreken dat een of andere pipo genoeg remdruk had.
:D Die knakker reed veeeeeeel te hard en is denk ik geschrokken door een overstekende badkuip :roll: ....Ik heb nog nooit iemand, rokend en slippend in mijn binnenspiegel achterdoor zien komen

Geplaatst: 16 jun 2009 7:59
door Manta79
Dominique schreef:
Manta79 schreef:Elk jaar doe ik het verversen bij de auto's, klusje is zo geklaard, vrouw in de auto en lekker laten trappen, slangetje aan het ventiel en pot neerzetten, slangetje erin, ventiel los, pedaal intrappen, ventiel vast, weer trappen, ventiel los, etc, steeds reservoir bijvullen, totdat er heldere vloeistof uit elk ventiel komt.
Klopt, alleen vervang je dan de inhoud van de ABS pomp niet mee.

Bij de Opel dealer:
Op elk wiel een opvang voorziening. 4 ontluchtingsnippels open draaien. De ABS pomp met de computer aansturen, en zorgen dat het reservoir vol blijft.
Kijk dat was ik even vergeten ;-), die ABS pompen zitten dus ook niet op Manta's en ander oud spul....

Geplaatst: 16 jun 2009 20:50
door the-duke
Ik zei zelf
Als ik nu naar mijn remvloeistofreservoirtje kijk, valt het mij op dat die vloeistof erg donker is. Volgens mij is dat een teken dat ie "versleten" is.
Hmm, beetje te vroeg geroepen :oops:

Ik heb er een looplamp bijgehaald en dopje eraf en: het blijkt dat het materiaal van het reservoirtje enorm vertekent.. Vloeistof is toch gewoon helder...
Gelukkig maar, want kon voor dit weekend niet zo snel meer een afspraak maken met de garage (i.v.m. GP-Elite wilde ik dit wel tiptop hebben)

Ik ga wel de tips volgen: gewoon ieder jaar vernieuwen..

gr,
The Duke