Een ander gaspedaal probleem

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Een ander gaspedaal probleem

Bericht door Dennizz »

Maar even een nieuw draadje, aangezien ik deze storing nog niet gevonden heb via de zoekfunctie.

Tijdens het rijden of met starten springt de Speedy in storing. De choke doet het wel, maar verder draait hij stationair en werkt het gaspedaal niet. Het toerental loopt in ieder geval niet op via het gaspedaal.

Op het moment dat hij in storing valt gaat het AIRBAG en OLIE lampje branden. Normaal gesproken is het airbag lampje uit terwijl ik er geen airbag meer in heb zitten.

De laatste tijd en keren (stuk of 20 in twee weken tijd) werkt alles weer na behoren op het moment dat ik de auto herstart. Het gekke daarbij is dat het airbag en olie lampje pas uit gaan nadat ik de auto 3 keer heb gestart.

Het motormanagementlampje gaat dus niet branden en ik hoef de auto niet te resetten. Tenminste enkel de motor uit en aan te zetten. Maar dit is geen ECU reset.

Zal dit dezelfde oorzaken zijn als de storing waarbij de ECU gereset moet worden? Dus oorzaken: stekkers, kabel bij handrem, draadbreuk.

Vanavond, maar ik denk morgen ga ik zoeken als het lichamelijk een beetje gaat. Misschien is het iets simpels en scheelt dat weer een bezoekje aan de dealer....

Waarom gaat de ECU niet in storing? Omdat die niet in storing gaat denk ik dat het in een ander circuit plaats vindt...? Tips.... heel graag :!:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Een ander gaspedaal probleem

Bericht door Arno »

Dennizz schreef: Op het moment dat hij in storing valt gaat het AIRBAG en OLIE lampje branden. Normaal gesproken is het airbag lampje uit terwijl ik er geen airbag meer in heb zitten.
De oliedruk indicator wordt heel eenvoudig gestuurd door de drukschakelaar die op het motorblok zit. Zit eigenlijk niks 'achter'.

Als die aan gaat zonder dat er een probleem is, dan lijkt het er op dat er iets fout gaat met een aarding ergens, waardoor er nu lekstromen gaan lopen op te proberen naar een aarde te komen ergens.

Het ABS lampje wat aan gaat zonder de ABS computer lijkt daar ook op te wijzen.

Controleer eens de massakabel van de motor naar het chassis of die nog goed vast zit of niet erg geoxideerd is..

Controleer ook de voorste massakabel naar de accu.

Controleer ook dan in je dashboard of er soms draden/kabels zijn beschadigd en nu sluiting maken of zo.

Het klinkt niet als een ECU/gaspedaal probleem, maar een algemener 'electrisch' probleem wat zich alleen uit in deze dingen..

Als er rare potentiaalverschillen tussen de motor en de rest van de auto zijn, dan kan ik be goed indenken dat het electronische gaspedaal ook geen zinnig iets meer ervan kan bakken omdat z'n referentie spanningen helemaal gaar zijn..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Dat klinkt erg logisch, m`n gevoel zegt ook dat het in een ander circuit zit... :D Morgen ga ik even zoeken naar de massa kabels in de auto. Voor kan het nooit lang duren voordat je hem hebt gevonden :wink: Dan duik ik ook even onder het dashbord.

Zijn er "gevaarlijke" plekken waar kabels door geschuurd kunnen zijn :?: Ik denk nu bijvoorbeeld misschien langs het stuurhuis, waar kabels dicht langs lopen (geen idee of dit bij de Speedster zo is)

Als ik iets heb gevonden kan ik meteen een proefritje maken naar Zandvoort om Maik aan te moedigen en te kijken of de Speedy niet in storing valt.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Storing is niet meer voorgekomen en heb eigenlijk niets gedaan. M`n rug is inmiddels weer op orde en de storing is verdwenen. Toch nog maar eens alles nalopen

Vanavond een ander probleem. Ik was acceleratie tijden aan het meten en in 1 keer valt me speedy uit. Ik hoorde geen klap en zag geen rook dus wist vrijwel zeker dat het niet de motor/versnellingsbak was...

Contact weer aan gezet, maar er gebeurde helemaal niets. Er ging geen lampje of iets branden. Alsof de hoofdzekering eruit was geklapt. In grote paniek eerst Maik en daarna z`n sleutelmaatje gebeld, maar wisten het ook niet meteen. De "noodstop" die intreedt bij een botsing/omvallen van de speedy werd uitgesloten.

Ik ben maar alle zekeringen wezen checken en daar had ik een kapotte tussen zitten van 7,5A. Ik had nog een reserve van 5A erin zitten en die erin gestopt en alles deed het weer :D Thuis het boekje erbij gepakt en bleken er 2 zekeringen te zijn omgedraaid. De 7,5 A die eruit was gegaan had een 10 A moeten zijn en degene ernaast moest een 7,5 zijn ipv een 10 A.

Nummer 7 is eruit geklapt. Origineel 10 A maar bij mij zat er een 7,5 A in. Dit is het "contact" oftewel: starten en laden, stadslicht, lichtschakelaar, instrumentenpaneel, ECU, radio en immobilizer.

Licht stond uit, radio stond uit en er toch uitklappen. Nu de originele 10 A erin zitten en duimen dat het goed gaat anders toch echt het probleem gaan zoeken....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Gelukkig gevonden wat het was. Nu maar hopen dat de 10A zekering het wel houdt, anders heb je toch nog een probleem...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Daar ben ik weer! Vanmorgen wilde ik met de auto naar school vanwege het mooie weer en reed de parkeerplaats af.
Het gas pedaal werkte niet meer. Olie en airbag lampje gingen weer aan. Paar keer aan/uit gezet maar werkte niet. De auto gekeerd en stationair terug gereden en geparkeerd.

Snel omgekleed en op de motor gesprongen met circuitbanden en vering afstelling.... (Voor regen heb ik nu een auto) Eerste beste brug dicht natuurlijk, ggrrrr.... Kortom was niet bezig met motor rijden en dat werd me even herinnerd tijdens het remmen voor de bocht over witte getekende pijlen :roll: Blokkeren van het voorwiel wil in de regen wilde ik liever niet, ging goed allemaal.

Zo even de volgende zaken controleren
-Controleer eens de massakabel van de motor naar het chassis of die nog goed vast zit of niet erg geoxideerd is..
-Controleer ook de voorste massakabel naar de accu.
-Controleer ook dan in je dashboard of er soms draden/kabels zijn beschadigd en nu sluiting maken of zo.
Weet iemand waar die kabel van de motor op het chassis zit? Niet op dezelfde plek als bij de lotus iig... Al een paar keer gekeken bij Speedsters op een brug, maar niemand wist waar die zat...

Het is wel een "vocht" probleem. De storing treedt 9 van de 10 keer op in de ochtend na een nacht regen en (vrijwel) direct bij wegrijden. Ik neig dan toch te denken dat het in de buurt zit waar water kan komen...? Toch een aantal maanden totaal geen last van gehad. Was ook "zomer"...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

zit die kabel niet gewoon in de middenconsole?
komt onderaan het dashbord uit en gaat door de middenconsole...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Klopt, iemand (Peter) had daar overigens ook eens een probleem in de vorm van versleten kabel gevonden. Dat leide ook tot storingen op het gaspedaal.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

of als je van die "bekledingsstopjes" verkeerd plaatst in de middenconsole?
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Kijk dat is een goede tip! Morgen heb ik alleen geen tijd en ga zaterdag aan de slag. Kan de console weggehaald worden terwijl de stoelen er nog inzitten?

Wat ik me nu wel afvraag is hoe een massa kabel nou kan verslijten in een "kabel" goot... Dat zie ik vanzelf wel als ik het console demonteer. :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Console kan er zo tussen uit. Dominique weet hoe.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

moeilijk is het niet...
die kabel moet wel in het gootje liggen anders word hij beschadigd door de redelijk scherpe delen van de verzinkte middenconsole
hoop dat je probleem daar ligt...
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Dit tref je aan wanneer je de console weg haalt:

Afbeelding

Met name de handrem gaat rakelings langs de draadboom. Zou daar idd makkelijk kunnen doorslijten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Dominique schreef:Met name de handrem gaat rakelings langs de draadboom. Zou daar idd makkelijk kunnen doorslijten.
Bij mijn Speedster zit er tussen de kabelboom en het scharnier van de handrem een plastic beschermplaatje. Dat-ie dáár doorslijt lijkt me onmogelijk. Of is zo'n plaatje niet standaard?
Jägertee
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zou kunnen dat dat niet standaard is, je hebt immers een ex-Pipo-wagen ;)


SteV6
S4 Avant
Plaats reactie