Motor niet zo soepel

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Motor niet zo soepel

Bericht door Marcel »

Hoi,

misschien ligt het aan mij, of aan de motor die pas 3600 km gelopen heeft.
Maar ik vindt hem niet echt soepel als je wegrijd in zijn één.
De alfa voelt veel soepeler aan bv, pakt vloeiender op.

Is dit normaal ?
Ik ben geen OPEL rijder ;)

Als je hem chipt, wordt dit dan beter, of andere tips ?
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

Bericht door vx0877 »

heb ik nog niet bij stilgestaan, elke motor bolt natuurlijk beter als ie wat warm gelopen is, de de mijne heeft geen kuren bij koude motor; neemt mooi op en aarzelt niet; met koude motor rij ik de eerste kilometers altijd tss 2000 & 3000 rpm, is natuurlijk een kleine range van toerental op aarzelingen op te merken...
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Wanneer de motor koud is heb ik wel eens dat hij minder soepel loopt en traag op het gas reageert. Maar dat is na 1km rijden al weg. Daarna loopt ie prima.

Kan zijn dat je het effect merkt van het electronisch gaspedaal, dat reageert allemaal wat minder direct dan met een kabeltje..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Marcel je hebt hetzelfde probleem als ik! Na verloop van tijd ben je zo ontzettend gewend geraakt aan de zijdezachte loopcultuur van een grote V6 motor in combinatie met (veel) trekkracht vanaf stationair toerental.

Voor mijn Leon V6 had ik een Sierra 2.0 als dagelijkse auto, en sinds de Leon rijdt ik elke bocht in een hogere versnelling dan ik daarvoor deed. Nu met de Speedster betrap ik mezelf (regelmatig) op het feit dat ik denk; tjonge jonge wat trekt de Speedster toch slecht, terwijl ik eigenlijk een versnellinkje terug had moeten schakelen, met de Speedster een bochtje om met 1100rpm is wat weinig om daarna vlot door te trekken ...

Daardoor voelt het alsof de motor van de Speedster niet helemaal lekker loopt. Tevens zit er een koppeldip ingebakken in het ontwerp van het inlaatspruitstuk rondom de 3500rpm. Die is er met chippen ook niet uit te krijgen. Kijk maar naar de grafiekjes van "Maik" over de resultaten van de inspanningen van Beek.

Dus voor mij, en misschien ook voor jou, zit er niets anders op dan de rijstijl aanpassen aan de auto waarin je op dat moment rijdt.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:Marcel je hebt hetzelfde probleem als ik! Na verloop van tijd ben je zo ontzettend gewend geraakt aan de zijdezachte loopcultuur van een grote V6 motor in combinatie met (veel) trekkracht vanaf stationair toerental.

Voor mijn Leon V6 had ik een Sierra 2.0 als dagelijkse auto, en sinds de Leon rijdt ik elke bocht in een hogere versnelling dan ik daarvoor deed. Nu met de Speedster betrap ik mezelf (regelmatig) op het feit dat ik denk; tjonge jonge wat trekt de Speedster toch slecht, terwijl ik eigenlijk een versnellinkje terug had moeten schakelen, met de Speedster een bochtje om met 1100rpm is wat weinig om daarna vlot door te trekken ...

Daardoor voelt het alsof de motor van de Speedster niet helemaal lekker loopt. Tevens zit er een koppeldip ingebakken in het ontwerp van het inlaatspruitstuk rondom de 3500rpm. Die is er met chippen ook niet uit te krijgen. Kijk maar naar de grafiekjes van "Maik" over de resultaten van de inspanningen van Beek.

Dus voor mij, en misschien ook voor jou, zit er niets anders op dan de rijstijl aanpassen aan de auto waarin je op dat moment rijdt.

SteV6
Ja zou kunnen kloppen, die V6 is zo smeuig.

Ja rond die 3500 rpm een dipje zou kunnen, je hebt het gevoel dat je dan ook moet schakelen, maar als je gas doorgeeft gaat hij er ineens wel vandoor.

Maar kan me van andere 4 cilinders ook niet herrineren dat ik dit had.

Ben te verwend hahaha
Plaats reactie