Tip voor stuurhuis

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Tip voor stuurhuis

Bericht door markv »

Er zijn nogal wat speedsters die last hebben van hun stuurhuis. Ik heb berichten van meerdere mensen gezien die hetzelfde probleem hebben als wat ik had. Meestal voelbaar en hoorbaar als een tik bij het sturen. Bij mijn speedster hebben ze er een tijd over gedaan om het probleem te vinden. Eerst is de stuurkolom vervangen, wat helaas niet hielp. Recent is ook het stuurhuis vervangen (twee revisies nieuwer) wat wel heeft geholpen.

Mocht je (evt om een andere reden) je stuurhuis (laten) vervangen, zorg er dan voor dat je de preload op het stuurhuis controleert en zo nodig af laat stellen. Het blijkt dat ze bij aflevering vrijwel nooit goed staan (en waarschijnlijk meestal te zwaar), wat er voor zorgt dat je bij het sturen initieel veel kracht moet zetten om het stuur te bewegen.

Bij mijn nieuwe stuurhuis was de preload 120N in plaats van de 50-70N die het volgens specificaties zou moeten zijn. Na het plaatsen van het goed ingestelde stuurhuis heb ik geen last meer gehad van een tik en stuurt de speedster echt VEEL lichter, en geeft veel meer gevoel.

Mocht je problemen hebben de monteur te overtuigen, ik heb nog het stukje uit het Elise handboek waar staat wat de afstelling moet staan.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Goede tip Mark!
Ik heb er zelf (nog) geen last van, maar je weet maar nooit...

groet,
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hiervoor had ik een 2.2 en die stuurde heel licht t.o.v een turbo,
dit viel me gelijk op dat deze veel zwaarder stuurt.
Is dit standaard zo??
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

jans schreef:Hiervoor had ik een 2.2 en die stuurde heel licht t.o.v een turbo,
dit viel me gelijk op dat deze veel zwaarder stuurt.
Is dit standaard zo??
Ik weet iig wel dat er veel verschil is tussen de auto's, ook bij de elise's. Kan dus best wel te maken hebben met de preload op het stuurhuis wat nogal varieert...

Mark
C30-94@0.55bar
Gast

Re: Tip voor stuurhuis

Bericht door Gast »

markv schreef:Er zijn nogal wat speedsters die last hebben van hun stuurhuis. Ik heb berichten van meerdere mensen gezien die hetzelfde probleem hebben als wat ik had. Meestal voelbaar en hoorbaar als een tik bij het sturen. Bij mijn speedster hebben ze er een tijd over gedaan om het probleem te vinden. Eerst is de stuurkolom vervangen, wat helaas niet hielp. Recent is ook het stuurhuis vervangen (twee revisies nieuwer) wat wel heeft geholpen.

Mocht je (evt om een andere reden) je stuurhuis (laten) vervangen, zorg er dan voor dat je de preload op het stuurhuis controleert en zo nodig af laat stellen. Het blijkt dat ze bij aflevering vrijwel nooit goed staan (en waarschijnlijk meestal te zwaar), wat er voor zorgt dat je bij het sturen initieel veel kracht moet zetten om het stuur te bewegen.

Bij mijn nieuwe stuurhuis was de preload 120N in plaats van de 50-70N die het volgens specificaties zou moeten zijn. Na het plaatsen van het goed ingestelde stuurhuis heb ik geen last meer gehad van een tik en stuurt de speedster echt VEEL lichter, en geeft veel meer gevoel.

Mocht je problemen hebben de monteur te overtuigen, ik heb nog het stukje uit het Elise handboek waar staat wat de afstelling moet staan.

Mark

Mocht je een stuurhuis zoeken. Het betreft hetzelfde stuurhuis als van een Opel Corsa B. Zitten overigens meer technische delenn van di type Corsa op de Speedster. Welke? Kan ik eventueel wel opzoeken in mijn technische documentatie van de Speedster.
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Re: Tip voor stuurhuis

Bericht door damnedt »

Anonymous schreef:
markv schreef:Er zijn nogal wat speedsters die last hebben van hun stuurhuis. Ik heb berichten van meerdere mensen gezien die hetzelfde probleem hebben als wat ik had. Meestal voelbaar en hoorbaar als een tik bij het sturen. Bij mijn speedster hebben ze er een tijd over gedaan om het probleem te vinden. Eerst is de stuurkolom vervangen, wat helaas niet hielp. Recent is ook het stuurhuis vervangen (twee revisies nieuwer) wat wel heeft geholpen.

Mocht je (evt om een andere reden) je stuurhuis (laten) vervangen, zorg er dan voor dat je de preload op het stuurhuis controleert en zo nodig af laat stellen. Het blijkt dat ze bij aflevering vrijwel nooit goed staan (en waarschijnlijk meestal te zwaar), wat er voor zorgt dat je bij het sturen initieel veel kracht moet zetten om het stuur te bewegen.

Bij mijn nieuwe stuurhuis was de preload 120N in plaats van de 50-70N die het volgens specificaties zou moeten zijn. Na het plaatsen van het goed ingestelde stuurhuis heb ik geen last meer gehad van een tik en stuurt de speedster echt VEEL lichter, en geeft veel meer gevoel.

Mocht je problemen hebben de monteur te overtuigen, ik heb nog het stukje uit het Elise handboek waar staat wat de afstelling moet staan.

Mark
damnedt´s info
Mocht je een stuurhuis zoeken. Het betreft hetzelfde stuurhuis als van een Opel Corsa B. Zitten overigens meer technische delenn van di type Corsa op de Speedster. Welke? Kan ik eventueel wel opzoeken in mijn technische documentatie van de Speedster.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Tip voor stuurhuis

Bericht door markv »

damnedt schreef: Mocht je een stuurhuis zoeken. Het betreft hetzelfde stuurhuis als van een Opel Corsa B. Zitten overigens meer technische delenn van di type Corsa op de Speedster. Welke? Kan ik eventueel wel opzoeken in mijn technische documentatie van de Speedster.
Ik heb het nog even nagezocht. Ik had altijd begrepen dat het stuurhuis in de elise en in de speedster niet van een normale produktie auto afkwamen, maar eerder uit de racerij.

Als ik de partnummers ga vergelijken zie ik dat het partnummer van de stuurkolom overeenkomt met die van de corsa/tigra-b, maar dat het stuurhuis een compleet ander partnummer heeft..

Mark
C30-94@0.55bar
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Een tip van het VX220 forum wat bij mij gewerkt heeft: eerst de bouten van de UJ (de bouten onder het dashboard) losdraaien, en dan weer vastdraaien voordat je eerst probeert de bouten vast te draaien. Lotus Amsterdam draaide de bouten zonder meer vast, wat enigzins hielp. Opelcentrum Oosterhout (Edwin) draaide deze op mijn verzoek eerst los en toen weer vast. De speling in het stuur en het "knakken" bij naar rechts draaien van het stuur is nu weg. Ook geen speling meer op het rechtervoorwiel in de "kwart voor drie" stand. Hoop dat dit zo blijft voorlopig.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Bij mij zat de "knak"toch echt in het stuurhuis zelf. (De tandheugel dus. En dat is een specialtje, dus geen corsa item zoals de stuurkolom.)

Had nog even geen zin om een nieuwe aan te schaffen, dus tandheugel uit elkaar gehaald en weer zo in elkaar gezet dat de knak nu zit bij 1/2 stuuromwenteling i.p.v. in de middenstand. (Want daar merk je het echt)
Preload heb ik zo afgesteld dat het knakje nog minimaal is, zonder dat stuurhuis te zwaar gaat lopen. Is gevoelskwestie en nog even zien hoe het straks stuurt. Maar dat afstellen is trouwens idioot gevoelig...

Frank
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

preload stuurhuis

Bericht door Pipo »

Ik vind mijn stuur ook een beetje aan de zware kant.
Kun je er gemakkelijk aan om de preload op het stuurhuis bij te stellen?
Hoe moet je zo'n instelling juist doen? (beschrijving, foto's)
Staat er een indicatie van de preloadspanning op het stuurhuis, of heb je er een soort van torquemeter voor nodig?
A thing of beauty is a joy forever!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

-Stuurkogels losmaken op fusees
-Cardankoppeling losmaken van stuuras/stuuhuis
-Bevestigingsbouten losmaken van stuurhuis (4 stuks)
-Stuurhuis uit kokerprofiel halen. (ja, hij kan er echt uit met veel frummelwerk)
-Achter de tandoverbrenging zie je grote platte moer over een "draadbus" met een inbusgat. Deze stelt de preload van het stuurhuis in en kan je vertstellen.
- Moer los, met sleuteltje preload verstellen en weer borgen met moer.

Er staat volgens mij ook stukje ergens over hier in de bibliotheek.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

preload stuurhuis

Bericht door Pipo »

Ik had gehoopt dat het zonder demontage kon :( Zal het op mijn lijst voor winterwerkjes zetten dan :)
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Exmantaa schreef:Bij mij zat de "knak"toch echt in het stuurhuis zelf. (De tandheugel dus. En dat is een specialtje, dus geen corsa item zoals de stuurkolom.)

Had nog even geen zin om een nieuwe aan te schaffen

Frank
Ik moet ook een nieuwe, maar bij Lotus zijn ze veel goedkoper....!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Nog geen idee..
Maar even terugdenkend aan het grote verschil in "zwarte ruit" prijs vraag ik dat toch ook even in Oosterhout na.
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Revisiedelen zijn te bestellen bij www.titan-motorsport.co.uk
Leverancier van Lotus.
Kijk ook even op het vx220 forum voor tips.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Plaats reactie