Kortere eindoverbrenging (?) of (!)

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Kortere eindoverbrenging (?) of (!)

Bericht door SteV6 »

Beste lightweightrijders,

Het forum staat vol met allerlei mogelijkheden om onze auto's sneller te maken. Maar er ontbreekt er eentje!

Tijdens een zoektocht naar de mogelijkheden van het monteren van een 6-bak kwam ik er achter dat dat voor de 2.2 geen goede optie is. Wat ik wel tegen kwam is een lijst met alle versies van de F-23 versnellingsbak.

De F23SR van de 2.2:

1. 3,577
2. 2,022
3. 1,348
4. 0,977
5. 0,809
R. 3,308
Eindreductie 3.95

De F23SRT van de Turbo:

1. 3,577
2. 2,022
3. 1,348
4. 0,977
5. 0,790
R. 3,308
Eindreductie 3.63

Maar er blijkt nog een versie te zijn, de F23WR, voor diesels:

1. 3,577
2. 1,887
3. 1,192
4. 0,848
5. 0,686
R. 3,308
gecombineerd met diverse eindreducties.

En toen herinnerde ik mij opeens dat veel E30 rijders bij ombouw naar trackday wagen een korter diff inbouwen. Nu staat in de lijst een range van 3,63 via 3,74 en 3,84 en 3,95 naar 4,17. De combinatie F23SR met 4,17 is ook gemaakt door Opel. Maar die eindreductie is "maar" 5,5% korter dan van de 2.2 Speedster.

Bron

En dan mijn vragen:

- Hoe veel effect op de acceleratie heeft een grotere eindreductie?
- Hoe moeilijk is het om de eindreductie van de 2.2 aan te passen?
- Klopt het dat de eindreductie in het differentieel zit? Dus zou het veranderen van de eindreductie te combineren zijn met een sperrdifferentieel?

Stel dat een 10% grotere eindreductie plaatsbaar is, dan gaat de topsnelheid terug naar ongeveer 200 km/h - 205 km/h omdat je in de begrenzer loopt. Maar verbeteren je sprinttijden ook met 10%? In mijn geval dus van 6.2 sec naar 5,6 sec.

Kortom, is het veranderen van de eindreductie een betaalbare manier van tuning voor de Speedster?


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

SteV6 zei:
En dan mijn vragen:

- Hoe veel effect op de acceleratie heeft een grotere eindreductie?
- Hoe moeilijk is het om de eindreductie van de 2.2 aan te passen?
- Klopt het dat de eindreductie in het differentieel zit? Dus zou het veranderen van de eindreductie te combineren zijn met een sperrdifferentieel?

Stel dat een 10% grotere eindreductie plaatsbaar is, dan gaat de topsnelheid terug naar ongeveer 200 km/h - 205 km/h omdat je in de begrenzer loopt. Maar verbeteren je sprinttijden ook met 10%? In mijn geval dus van 6.2 sec naar 5,6 sec.
Yes.... Eindelijk weer eens een echt interessante technische vraag :D

Vraag 1: - Hoe veel effect op de acceleratie heeft een grotere eindreductie?

Ik heb daar voor een vriend van me (GT3) eens een rekenmodel voor gemaakt, waarmee je keurig kan berekenen wat er gebeurd, maar helaas is dat niet echt een gebruiksvriendelijk programma om te delen.
Als ik de gegevens van een vermogensmeting van je zou hebben, kan ik voor je berekenen wat het verschil zou zijn in acceleratie.

Vraag 2: - Hoe moeilijk is het om de eindreductie van de 2.2 aan te passen?
&
Vraag 3: - Klopt het dat de eindreductie in het differentieel zit? Dus zou het veranderen van de eindreductie te combineren zijn met een sperrdifferentieel?
Deze zijn eigenlijk in 1x te beantwoorden, dit is niet echt een klein klusje.. De bak zal eruit moeten en 1 van de tandwielen van de eindreductie zit aan het differentieel geschroefd (zie bijgevoegd plaatje), de andere zit op een as die in je versnellingsbak zit.

Een dingetje..
Ook al zal het feitelijke effect niet spectaculier zijn (mijn voorlopige voorspelling), zal de gevoelswaarde al heel snel een superleuk effect geven. De auto voelt vaak veel sneller aan, omdat je gewoon veel sneller door het toerenbereik gaat en de tijd tussen de schakelmomenten afneemt.

Echter..
Het mooie is dat er een hele simpele en goedkope manier bestaat om het effect te proberen.. Dan kan je het in de praktijk voelen en meten..

De truuk is een paar simpele stalen velgjes vinden, bijvoorbeeld 15 inch van een Opel Omega A (of B, weet ik even niet helemaal zeker meer) en daar een paar (oude) bandjes opdraaien met een kleinere afrolomtrek en die op de Speedy monteren :wink: Dit heeft namelijk 100% hetzelfde effect als een grotere eindreductie..

gr,
The Duke
Bijlagen
eindreductie.jpg
eindreductie.jpg (112.64 KiB) 5395 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb een motorisch volledig standaard 2.2 in de Speedster.

Dat de bak eronderuit moet leek me al logisch, dus toch te combineren met een sperdifferentieel.

Maar als ik naar de tekening kijk vraag ik me af hoe makkelijk je de eindreductie door middel van een andere "ring" met tanden kan vervangen ... Die wordt als ik me niet vergis groter, omdat er meer tanden op moeten komen te staan.

En als de bak er toch uitligt kan je meteen een lichter vliegwiel erin zetten :idea:

Marktplaats maar eens bekijken dan, op zoek naar velgjes en bandjes. Velgen moeten dan ongeveer 6x15" en de bandjes 195/45R15 zijn.

Oja, dan komt meteen de volgende vraag op:

- Is de Stack of ECU opnieuw te calibreren om de snelheidsmeter en kilometerteller weer de juiste snelheid te laten weergeven? Of maakt dat niet uit als je de bak aanpast? Met die kleine bandjes klopt het zeker niet meer ... maar dat is toch alleen voor de test ;)

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik heb nog een paar oude 195/45/15 banden liggen.
Die mag je voor niks hebben, als je ze van de velgen afhaalt en de velgen aan me teruggeeft. (velgen passen niet, want zijn 4x100) Misschien is dat wat..

Van de stack herprogrammeermogelijkheden heb ik geen idee, maar vroeger (bv oude Kadett GSI digitale tellers) kon je wel eens andere sensoren krijgen voor je bak die een ander signaal gaven.. Daarvoor, nog oudere bakken, kon je ook wel eens andere tandwielsetjes krijgen voor het dingetje (weet naam even niet) waarom je de tellerkabel aansloot..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Het signaal voor snelheid krijgt de stack niet uit de bak maar van het rechter achterwiel. M.a.w. tijdens je test met kleinere wielen zal er niet veel van kloppen.
Maak je wijzigingen 'slechts' in de bak, zou de stack de goede snelheid moeten aangeven. De omtrek van je wiel is de bepalende factor.

Bij motoren wordt het ook regelmatig gedaan: een groter achtertandwiel monteren. Wheelies worden dan veel eenvoudiger. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Owkee, de aangeboden bandjes houd ik even in mijn achterhoofd.

Voor het testen maakt de afwijking niet zoveel uit. Metingen doen we toch met de PerformanceBox.

Wordt vervolgd :!:

Is voor de compressorboys een dieselbak geen optie? Langere versnellingen en even de gewenste eindreductie erbij zoeken. Dan haal je de 100 wel in de 2e en koppel genoeg om door de toeren te sleuren naar een hogere topsnelheid. Misschien wel door de luchtweerstand ipv de begrenzer.


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ik snap jou wel Stephan.......

Jij een korte overbrenging zodat je op de alpenpasjes sneller bent en ons dan een langere overbrenging aanpraten, zodat wij langzamer worden op de bergpasjes........
:wink:

Maar serieus, ook met de compressor wil je in de speedster een close ratio bak hebben, omdat dat veel sportiever rijdt. Daarom heeft de Speedster turbo ook alleen maar een langere 5 en niet de bak van de diesel.
Final drive zou op een standaard 2.2 iets korter kunnen zonder in de begrezer te gaan in de 5, maar je moet dan (nog) vaker schakelen en je merkt nog meer dat de standaard 2.2 geen toeren motor is. Korte overbrengingen past goed bij hoog toerental motoren (VTEC, VVTL-i).
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik zou het denk lekker laten voor wat het is Stephan. De gemiddelde 325 trekt lekker door bovenin. De Speedster is juist een koppelblok. De vraag is dan wat al het geschakel gaat opleveren. Ik heb momenteel een ultrakorte bak en zal niet ontkennen dat ik het niet leuk vind. Integendeel!
Echter, schakel ik me zo nu en dan echt helemaal suf.

Courtenay verkoopt een korte eindoverbrenging. Je kunt daar eens mee aan de gang gaan, als je het persee wilt. Imho stop ik hetzelfde geld liever in wat nokkenassen en eventueel een kopbewerking. Daarmee valt veel meer winst te behalen. Tevens verhelpt het ( de in mijn ogen ) 't enige zwakke punt van een Speedster. Z'n ietwat saaie motorkarakter.

--
edit: sorry niet gelezen Maarten. Ik denk dat het 't mooiste zou zijn als je zelf alles kunt samenstellen voor een motor met sc. Relatief lange eerste versnelling, om vervolgens de 2 tot 5 kort te houden. Een zesde verzit acht ik niet zo nodig. Ik gok dat je de auto dan lekker rijdbaar houdt en dat je de kortere overbrengingen boven leuker kunt benutten als je wat meer lucht moet verplaatsen met je Speedster.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Re: Kortere eindoverbrenging (?) of (!)

Bericht door Speerke »

SteV6 schreef:Tijdens een zoektocht naar de mogelijkheden van het monteren van een 6-bak kwam ik er achter dat dat voor de 2.2 geen goede optie is.
Kun je misschien toelichten waarom een 6-bak geen goede optie is voor een 2.2? Wat betreft de overbrengingen lijkt het me wel een verbetering:
Getrag F28/6:
1st Gear Ratio 3.57:1
2nd Gear Ratio 2.16:1
3rd Gear Ratio 1.45:1
4th Gear Ratio 1.10:1
5th Gear Ratio 0.89:1
6th Gear Ratio 0.74:1
Reverse Gear Ratio 3.23:1
Final Drive Ratio 3.72:1
Less Is More
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Heel simpel, de kosten en inspanningen die nodig zijn om deze bak in te bouwen zijn mij teveel. Volgens de "kenners" zou een M32 nog de betere optie zijn.

Even simpel aangeven kan ik het niet, want de Duiters zijn net zo goed in offtopic lullen als wij hier op dit forum. Maar na 1,5 uur lezen heb ik voor mijzelf besloten om niet naar een 6-bak te gaan.

Daarna ben ik gaan nadenken over de hogere eindreductie.
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: Kortere eindoverbrenging (?) of (!)

Bericht door Maarten »

Speerke schreef:
SteV6 schreef:Tijdens een zoektocht naar de mogelijkheden van het monteren van een 6-bak kwam ik er achter dat dat voor de 2.2 geen goede optie is.
Kun je misschien toelichten waarom een 6-bak geen goede optie is voor een 2.2? Wat betreft de overbrengingen lijkt het me wel een verbetering:
Getrag F28/6:
1st Gear Ratio 3.57:1
2nd Gear Ratio 2.16:1
3rd Gear Ratio 1.45:1
4th Gear Ratio 1.10:1
5th Gear Ratio 0.89:1
6th Gear Ratio 0.74:1
Reverse Gear Ratio 3.23:1
Final Drive Ratio 3.72:1
M32 koppelingshuis en het subframe moet worden aangepast, dan nog de bediening aangepast.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ok, duidelijk.

Een kortere eindoverbrenging zie ik persoonlijk niet zo zitten. Ik zie liever een langere 1 en de rest wat korter op elkaar zodat de gaten tussen de versnelling wat kleiner worden, ik kom nu vaak niet lekker uit met de huidige 2e en 3e versnelling.

Weet iemand hier of de tandwielen tussen de versnellingsbak typen uitwisselbaar zijn?
Of zijn er misschien tandwiel sets te krijgen waarvan de verhoudingen wat dichter bij elkaar liggen? Dus een langer 1 en de rest wat korter.
Ik heb zelf al eens zitten denken om de 2e versnelling van de diesel variant te gebruiken, maar hierdoor wordt het gat tussen 1 en 2 weer te groot.
1. 3,577 <- Deze zou dan 3,000 of zo moeten zijn.
2. 1,887 <- Van de diesel variant.
3. 1,348
4. 0,977
5. 0,809
Less Is More
denny
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:14
Locatie: baarle naasau
Contacteer:

kortere eindoverbrenging (finale drive) 4.6

Bericht door denny »

wij hebben er een speciaal laten maken voor de autocross. zal +/-1000euro kosten (excl. montage)

voor meer info 06-18343216 mvg denny verberk
de perfecte auto om mee te crossen
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Interessant :!:

Is dit een set met rechte vertanding of zoals origineel met schuine vertanding :?:
En wat zijn de overbrengverhoudingen of mag je die dan zelf kiezen :?:
Less Is More
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

op het engelse forum ben ik dit ook recent tegenkomen
heb even geen link
maar als je techieboy of vocky
een mailtje stuurt kunnen ze je wel verder helpen. succes
PS
gewoon iets meer power om en een iets hoger max rpm doet volgens mij meer voor de beleving
om te beginnen een mooie sc met 220 230 pk>> ik wist het wel :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Plaats reactie