Pagina 1 van 14
animo check voor 2.4 inlaat hobbybob weekend...ofzo
Geplaatst: 07 sep 2009 19:47
door Smiley
Nu dat speerke de mapping klaar heeft, en alleen de 2.4 inlaat ideaal is als basis, is het knutseltijd.
(uitlaat kan ook later, want met 2.4 en standaard uitlaat alleen zit je aan een geschatte 190pk met 250nm

)
Ik ben zelf niet zo handig, maar wil graag leren en faciliteren.
Is er animo voor een group-buy voor van die 2.4 inlaten, en dan een knutsel weekend(en) te prikken voor de inbouw?
Ik heb de afmetingen van een nieuw frame voor de ecu bijgesloten. (op een 2.4 is geen ruimte voor de huidige ecu)
Weet iemand of die dingen nog te koop zijn, of is er iemand die een kennis met een freesbank heeft, waar we er wat kunnen laten maken?
Ook de oliepeilstok houder zit op de 2.2 inlaat, en is na de verbouwing weg.
Zie ook
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
mischien ook handig hier al iets voor te maken, zodat het allemaal wat vlotter gaat.
Geplaatst: 07 sep 2009 21:10
door jan
pick me \o/
kost dat eigenlijk?
Geplaatst: 07 sep 2009 21:54
door Smiley
In de USA ongeveer 200$ voor de inlet alleen. (dan heb je nog wat gasket spul nodig, en de shipping)
Thorney in de UK heeft een complete kitt voor 330 pond (ook ex shipping)
http://www.thorneymotorsport.co.uk/prod ... ts_id=2714
Tevens heb je een egr afsluiter of cheater nodig (10$)
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
http://www.z22se.co.uk/shop
Als de animo voldoende is, ga ik eens kijken wat handig is.
Als ik de enige blijf

dan ga ik voor die thorney kit (lekker makkelijk)
Geplaatst: 08 sep 2009 5:56
door Arno
Smiley schreef:
Tevens heb je een egr afsluiter of cheater nodig (10$)
Met de ECU aanpassingen van Speerke hoeg je geen EGR cheater meer te kopen. Deze is hier in helemaal uitgeschakeld in de software.
Enige wat je dan nog hoeft te doen is zo'n afdekplaatje te kopen +pakking en die in plaats van de oude EGR klep zetten om de kanalen af te dichten.
De oude klep dan loshalen en weggooien.
Bye, Arno.
Geplaatst: 08 sep 2009 6:05
door Dennizz
Arno schreef:Smiley schreef:
Tevens heb je een egr afsluiter of cheater nodig (10$)
Met de ECU aanpassingen van Speerke hoeg je geen EGR cheater meer te kopen. Deze is hier in helemaal uitgeschakeld in de software.
Enige wat je dan nog hoeft te doen is zo'n afdekplaatje te kopen +pakking en die in plaats van de oude EGR klep zetten om de kanalen af te dichten.
De oude klep dan loshalen en weggooien.
Bye, Arno.
Je moet dan toch de periode overbruggen tussen 2.4 inlaat inbouwen en software aanpassing van Speerke? Die tijd geeft de Speedy dan toch een foutcode?
Kan je er dan wel mee rijden? Het gevaar is dan toch dat je niet kan zien wanneer er een tweede foutcode bij komt die dus wel schadelijk kan zijn, toch?
Speerke adviseerde bij een geheel standaard Speedster toch echt eerst de 2.4 inlaat te doen en dan de software. Alleen de software brengt eigenlijk niets op... 2.4 inlaat en daarna software rond de 40 pk.
Als je alleen de afdekplaat hoeft te monteren wordt de klus al iets aangenamer

Ik wil toch op een zaterdag middagje tijdsduur uitkomen

Geplaatst: 08 sep 2009 6:53
door Exmantaa
Het scheelt ook al een heel stuk als je een 100A dynamo hebt, want met de 120A versie moet je het spruitstuk verbouwen.
(Zie ook het Z22SE.co.uk forum voor inbouw tips etc.)
Geplaatst: 08 sep 2009 6:55
door 12Esc
ik heb de egr klep gewoon laten zitten, maar 180 graden gedraaid en gat afgedicht met afdekplaatje. Werkt prima. (totdat de klep kapot zou gaan, dan moet je alsnog de cheater monteren of chiptuning toepassen).
Geplaatst: 08 sep 2009 7:00
door 12Esc
Re: animo check voor 2.4 inlaat hobbybob weekend...ofzo
Geplaatst: 08 sep 2009 7:15
door Maik
Smiley schreef:.....
Ik heb de afmetingen van een nieuw frame voor de ecu bijgesloten. (op een 2.4 is geen ruimte voor de huidige ecu).
.......
Het linkergedeelte met het gat voor de gasklep/inlaatluchtkanaal kan je eraf laten. Het frampje zit stevig genoeg op je inlaat zonder dat deel en je hebt minder kans op lekkages met de aansluiting naar je gasklep (je moet anders ook een pakking daarvoor maken).
@Dennis: je hebt gelijk, het is niet niet heel handig om met een foutcode rond te gaan rijden. Maar na het afblinden kan je je EGR klep aansluiten op de stekker en hem gewoon "los" laten hangen in je motorruim, totdat je de remap hebt laten doen. Niet echt los natuurlijk, even met 2 tiewraps aan iets vastmaken, want het ding is looiig...
Geplaatst: 08 sep 2009 7:17
door Maik
Ohja, als je een beetje handig bent kan je gewoon dat ECU frampje figuurzagen uit een plaatje alu van 2mm dik.... De gaatjes even boren natuurlijk.
Geplaatst: 08 sep 2009 9:08
door Smiley
Dennizz schreef:
Je moet dan toch de periode overbruggen tussen 2.4 inlaat inbouwen en software aanpassing van Speerke? Die tijd geeft de Speedy dan toch een foutcode?
Exact. En niet iedereen heeft de centjes voor speerke's mapping, maar wil wel de 2.4, met de voordelen die het ding standaard al heeft.
Je wordt wat makkelijker de begrenzer ingeblazen met al die extra adem die hij heeft. Als dat geen probleem is, kun je de remap ook missen denk ik.
Geplaatst: 08 sep 2009 10:25
door Dennizz
Smiley schreef:Dennizz schreef:
Je moet dan toch de periode overbruggen tussen 2.4 inlaat inbouwen en software aanpassing van Speerke? Die tijd geeft de Speedy dan toch een foutcode?
Exact. En niet iedereen heeft de centjes voor speerke's mapping, maar wil wel de 2.4, met de voordelen die het ding standaard al heeft.
Je wordt wat makkelijker de begrenzer ingeblazen met al die extra adem die hij heeft. Als dat geen probleem is, kun je de remap ook missen denk ik.
Bij elkaar is de 2.4 inlaat en de "dure" mapping totaal gezien wel een goedkope manier om 40 pk erbij te krijgen. Zeker als je de 2.4 inlaat zelf monteert. In geld "goedkoop" en redelijk snel. Zeker de mapping stelt natuurlijk weinig voor.
Als je een demper/uitlaatsysteem koopt en laat monteren val je achterover van de prijs en je wint er lang geen 40 pk mee. Het voordeel is wel dat er geluid uit de auto komt.
Ze lachen mij maar uit hoor met m`n elektrische speedy

Ik vind het wel prettig dat er niet zoveel herrie is. Ik wordt al gek van het windgeruis... Daarbij maakt mijn andere speeltje al 120 dB
Het is jammer dat de mapping alleen geen 20 pk winst geeft. Niets sleutelen, zo klaar en wat pk`s erbij.
Geplaatst: 08 sep 2009 10:33
door Smiley
De pk's en koppel komen uit die 2.4 inlaat.
De speerke remap optimaliseerd je bestaande hardware tuning (in verschillende vormen mogelijk)
Het is dus niet te vergelijken met wat de huidige tuners aanbieden aan remaps.
qua centjes is puur de 2.4 de ideale mod.
Of je daar ook je uitlaatsysteem, en ecu op wilt aanpassen/optimaliseren, is natuurlijk persoonlijk.
Geplaatst: 08 sep 2009 10:40
door Dennizz
Mooi topic voor mijn vraag:
Ik heb al een inlaat liggen

Echter met een beschadigd ventiel. Zie hieronder:
Het ventiel is dus afgebroken op het punt waarover je een slangetje schuift. Ik dacht die föhn ik wel even warm en draai ik hem er zo uit. Zoals je ziet wordt het ventiel wel lekker warm en is van veel zwakker plastic dan de inlaat en draai je dus aan gort. Temperatuur van de inlaat was 90 graden.
Als ik door ga draaien draai ik het ventiel stuk en scheurt het open waar het schroefdraad begint. Dit werkt dus niet. Weet iemand met hoeveel graden die "lijm" los breekt of vloeibaar wordt?
Ik zat er aan te denken om de inlaat maar in de oven te leggen, maar ik weet niet op hoeveel graden? Met de föhn op 1 plek verwarmen is niet echt ideaal aangezien die föhn 200 graden uitblaast en het ventiel weg smelt.
Graag u ideeën? Komt er veel druk op dit slangetje te staan?, anders kan ik misschien op het afgebroken stuk iets fabrieken?
Geplaatst: 08 sep 2009 10:50
door Piet
Misschien dat je moet vragen of iemand er 1 heeft liggen. Bij een sc conversie word de inlaat tenslotte vervangen. (als ik goed heb opgelet)