2.4 inlaatspruitstuk Kit

Voordelige aankopen voor leden.
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Spruitstuk zit er eindelijk in. Wat een gevloek met een 120A alternator!!

Nog maar een 25km met kunnen rijden en tot hiertoe nog geen positief verschil merkbaar (ik vind dat de motor zich inhoud). Dit zal wel te verklaren zijn door de ECU die nog een leermodus zit. Vooral in de hogere toeren durft hij stotteren.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

"During driving it was pretty clear the ECU was very busy adjusting the amount of fuel to inject. The long term fuel trim didn't fall under 25% for the first 25km"

Bron: http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

Kapje en pinnetjes van de 120 afslijpen was voldoende?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef: Kapje en pinnetjes van de 120 afslijpen was voldoende?
Dan heb je een goede versie van de Speedster. Bij Gonzalis moest echt de zaag in het spruitstuk + in de dynamo...

In de eerste 25 km is de echt nog aan het regelen. Ik zou pas na 50 km wat meer op hogere toeren gaan rijden. Dus niet vaak volgas tot de begrenzer...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Dennizz schreef:
Smiley schreef: Kapje en pinnetjes van de 120 afslijpen was voldoende?
Dan heb je een goede versie van de Speedster. Bij Gonzalis moest echt de zaag in het spruitstuk + in de dynamo...

In de eerste 25 km is de echt nog aan het regelen. Ik zou pas na 50 km wat meer op hogere toeren gaan rijden. Dus niet vaak volgas tot de begrenzer...
Dit is echt shit zeg... waar zit dat verschil dan in, zijn er ook nog verschillende 120A dynamo's ??
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Manta79 schreef:
Dennizz schreef:
Smiley schreef: Kapje en pinnetjes van de 120 afslijpen was voldoende?
Dan heb je een goede versie van de Speedster. Bij Gonzalis moest echt de zaag in het spruitstuk + in de dynamo...

In de eerste 25 km is de echt nog aan het regelen. Ik zou pas na 50 km wat meer op hogere toeren gaan rijden. Dus niet vaak volgas tot de begrenzer...
Dit is echt shit zeg... waar zit dat verschil dan in, zijn er ook nog verschillende 120A dynamo's ??
Ik weet het echt niet... Maar er zit behoorlijk verschil in de auto`s iig. Ik had/heb een 100A dynamo, maar mijn kabelboom liep over het spruitstuk heen en de ruimte tussen de motor en de achterwand was aanzienlijk kleiner dan bij Gonzalis.
Hij had weer geen kabelboom over z`n inlaatspruitstuk lopen en kan het spruitstuk "zo" er tussen krijgen om te passen. Alleen moest de GEHELE bobbel aan de zijkant van het spruitstuk eraf en wat van de dynamo (120A).
Ook bij de EGR-klep zit verschil. Bij Gonzalis kon je die zo losschroeven en bij mij had je daar ook weer geen ruimte voor om dat zo even te doen...
Ik had een dik naar dunne vacuum slang, Gonzalis dik-dik.

Zo kan het lijstje nog wel langer worden :wink:

Bij ons beide startte de auto meteen, wel met een behoorlijke hik, maar hij bleef net aan lopen :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Zoals op het Z22SE forum vermeld heb ik de dremel in mijn 120A dynamo moeten zetten. En wel een stukje meer dan daar was aangegeven. Ik heb ook een kleine groef in het spruitstuk moeten maken, maar dit is amper 2mm diep.

Buiten dat had ik bij mijn wagen geen last van andere dingen in de weg zoals kabelbomen. Na veel wring en dremel werk is het spruitstuk op zijn plaats geraakt.

Ik heb trouwens de originele ontstoorder van de alternator perfect opnieuw kunnen gebruiken.

Met de dingen die ik nu weet zou het de volgende keer een pak sneller gaan. :wink:

Bij de eerste maal starten liep de motor meteen perfect. Geen gehik in het stationair toerental.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Nou, dat word dan een verrassing !

Halen jullie de dynamo er uit voor de aanpassingen ? Daar heb ik eigenlijk niemand over gehoord.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

De dynamo heb ik niet gedemonteerd. Ik kon er perfect aan met de dremel.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

2,4 inlaat spruitsuk kit

Bericht door S. Gonzales »

Wij, Dennis en ik + op zaterdag hulp van MartinB, hebben de dynamo niet gedemonteerd. Je kan hem redelijk goed van bovenaf bewerken. Bij Dennis (100 A uitvoering) hoefde alleen het zwarte kapje eraf waar de condensator in verwerkt zit en een nieuwe ontstoringscondensator erop. Bij mijn auto was er idd meer ruimte en zat er geen kabelboom in de weg. De drie dunne slangen die aan de bovenkant van het schutbord lopen moeten even uit de weg gehangen worden, een van de drie (van de carterontluchting) verdwijnt al met de demontage van het het luchtfilter met aanzuigbuis. De andere twee slangen (een haal je uit de twee plastic clips) bind je een stukje omhoog zodat je meer ruimte hebt. Ze hoeven niet los.
Wij hebben de motorkap ook verwijderd, dat geeft ook meer zicht.
Wat bij mijn auto veel tijd heeft gekost is het telkens passen van het nieuwe spruitstuk en dan weer constateren dat je nog steeds een paar millimeter tekort komt. Wij probeerden te voorkomen dat het nieuwe spruitstuk bewerkt moest worden. Dus dan werd de dynamo weer onder handen genomen. Die is bewerkt zoals al eerder op foto's is getoond, dus ook de scherpe uiteindjes van de diodes afknippen (dus niet de beugeltjes waar ze tussen geklemd zitten, alleen een kort stukje draad van de diode zelf. Uiteindelijk viel daar niets meer te winnen qua ruimte en kwamen wij nog steeds een millimeter of 2 a 3 tekort. In een voorkomend geval zou ik van tevoren het spruitstuk al bewerken. Dus bij een 120 ampère dynamo maar meteen de "bobbel" eraf zagen, vlak schuren, braampjes en losse "flinters" aan de binnenkant van het ontstane gat verwijderen, een dun aluminium plaatje pas maken en erop kitten. Ik heb zwarte Pattex Power Fix gebruikt (dit is geen Spam hoor! ;-) Alu plaatje aan de binnenkant even schuren voor het lijmen. Waar ook nog tijdwinst te behalen is merk je tijdens de montage van de ECUsteun. Daar kun je beter zogenaamde C clips i.c.m. M6 boutjes voor gebruiken of "parkerplaatjes" (lijken op C clips maar dan zonder schroefdraad) i.c.m. parkers met 6 kant kop. In het voorbereidend werk dus de ECUsteun " al een keer passen en monteren op het spruitstuk. Eventueel i.p.v. C clips een moertje met Pattex op z'n plaats lijmen.
Het oude stukje vacuumslang van het spruitstuk naar het terugslagklepje was bij mij ook al erg slecht geworden, dat is dus een aandachtspunt voor meerderen.
De groene bijgeleverde TB pakking en alle overige pakkingen passen iig prima. (Goed gedaan Stefan!)
Zoals Dennis al aangaf was bij beide Speedster 1 klein "hikje" waarneembaar maar de motor draaide bijna direct mooi rond.
Tijdens de eerste 25 km merkte je echt dat het allemaal nog niet lekker liep, tot 3500 rpm gaat het iig probleemloos. Inmiddels heb ik er ruim 100 km opzitten sinds de ombouw, vandaag woon-werkverkeer gereden.
Vanochtend merkte ik eerst nog een dip rond de 3500 rpm, dus dan doe ik meteen weer rustig aan. Even later nog een keer geprobeerd en toen bleef de dip weg. Het zal vanzelf beter worden maar ik forceer niets en 100km is natuurlijk nog niet veel.
Helaas heeft Dennis wel heel veel pech de laatste tijd waardoor hij nog niet van de ombouw kunnen genieten. Foto's volgen nog maar Dennis heeft nu uiteraard andere prioriteiten en MartinB is ziek.
@Manta79: Je moet je niet af laten schrikken Ries, met een juiste voorbereiding gaat het je prima lukken. En niet vergeten: het is hobby.... dus het mag wat tijd kosten, toch?Trouwens tot op heden nog geen problemen met de coolfan gehad ;-) Thanks!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Okay Joop, voelt al weer wat beter aan, ik denk dat ik er al voor kies om de bult er meteen vanaf te halen. Ik zal er langzaam aan ook aan beginnen.

Nou heb ik de OPCOM gekocht (een TECH2 achtige kloon), werkt perfect, al wat leuke dingen mee gedaan, zoals (nieuwe) sleutels programmeren en een nooit gekregen sleutel verwijderen. Daar heb je ook de optie om de ECU te resetten, is het misschien verstandig dit meteen na de nieuwe inlaat monteren te doen ? Wellicht kan het ook met de de scangauge ?

p.s. top van de coolfan ;-)
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Bult er volledig af zagen van te voren voorkomt een hoop "ergernis en tijd" tijdens de ombouw. Een uurtje of 5 werkelijk bezig zijn heb je er wel voor nodig de eerste keer (100 A versie ombouw). Tel daarbij koffie/lunch/spullen pakken/opruimen/120 Ampere dynamo bij op en je bent nog veel langer zoet :wink:

Mijn sleuteltijd (egr klep verwijderen, cheater solderen, 2.4 installeren, zomerbanden verwisselen met winterbanden, spullen klaar zetten/opruimen, lunch, koffie ect. ect.): 7 uur met 2 man (14 uur)! Echt pure sleuteltijd is natuurlijk veel minder.
Gonzalis z`n ombouw: daar hebben we het maar niet over :oops: Gaat ruim over de 20 uur heen...
Als je van te voren hebt gezaagd en je weet wat je moet doen kan je het binnen 3 uur voor elkaar krijgen met 2 man, (sleutel tijd).

Het is niet "moeilijk" als je "handig" bent, maar ff snel kan je op je buik schrijven :lol:

De ecu reset je al tijdens de ombouw, aangezien je de spanning eraf haalt. Misschien dat er wel wat foutcodes inspringen bij de eerste keer starten/rijden... Bij ons gaf het geen brandend lampje op het dashboard in ieder geval. (misschien bij mij wel foutcodes, maar dat weet ik niet. Die van mij doet sowieso raar)

Ik heb ook het idee, dat mijn auto een stuk beter liep dan die van Gonzalis, ik merkte weinig van het inregelen en dipjes (alleen bij volgas). Ik moet wel zeggen dat ik de eerste 50 km echt rustig heb gereden...

Oja, de achterklep moet je echt demonteren! Daardoor krijg je een stuk meer licht en ruimte en die tijd win je zo weer terug 8)
Laatst gewijzigd door Dennizz op 07 dec 2009 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Dennizz schreef:aangezien je de spanning eraf haalt.....
ja.... dat was wel een beetje dom van me :lol:

motorkap eraf, verder nog dingen verwijderd zoals onderbeplating ? wiel ? binnenscherm ?

hebben julie een nieuwe condensator gebruikt ? zo ja welke waar vandaan ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Onder het spruitstuk zaten bij mij 3!!! kabels vast ge-ty-rapt (uh.. vastgesjord geen idee hoe je dat schrijft) aan het spruitstuk. Dat was ook een kl#te klus om dat los te maken.
Ik heb dat gedaan met een spiegeltje vasthouden met 1 hand onder het spruitstuk en dan ondersteboven in spiegelbeeld de ty-rap te zoeken met je tang die je met 2 vingers vast hebt met je andere hand en dan knippen.
Ik lag dus op de auto (voetjes van de vloer) om even aan te geven, hoe fijn je er van boven af bij kon.
Een gewone kniptang past weer niet, dus heb zo`n hele fijne gebruikt van m`n elektronica draadjes verleden. (waar je die draadjes van printplaten en pennetje mee knipt)

Onderplaat hebben we er niet af gehad. Maar zou wel makkelijker zijn voor die ty-raps. Gonzalis had bij zijn versie daar wat minder moeite mee. Met 3 van die ty-raps kan je dus zo een 5 tot 30 min bezig zijn.

Die ontstoorder kon ik niet vinden bij Rijsbergen/Brezan. Gonzalis heeft deze bij een dynamoboer gehaald.

Oja, zorg dat je geen hoofdpijn hebt als je begint. Ik knapte er niet van op als je telkens met je hoofd naar beneden staat en ben daarna ook direct naar bed gegaan :roll:

Foto-verslag komt nog wel (dit jaar :lol:). Probeer wel eerder hoor. Dan zal er ook wat tekst bij zitten. De meeste punten zijn wel genoemd...

Die ECU steun is ook een "waardeloos" ding om vast te maken... Bij mij zit die maar met 2 boutjes en 1 ty-rap. Dat plaatje vastzetten op het spruitstuk kostte bij ons ook 45 a 60 min en 5 boutjes op de bodemplaat... Lachwekkend voor 3 boutjes :roll:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik wil niet heel deprimerend overkomen hoor :wink: Ik ben gewoon eerlijk, er kunnen gewoon erg veel dingen net niet gaan zoals je het zou willen. Onze eerste conclusie was: die dingen die wij hebben meegemaakt, daar hebben we heel weinig tot niets over gelezen...

Je moet het gewoon samen doen en er een gezellige dag van maken, dan gaat het allemaal prima. Gewoon een hobby dag van maken :D Het was een lang weekend, maar wel een gezellige en leuke!!!

In je eentje kom je echt handen te kort en gaat je humor VEEL sneller achteruit. Dit is misschien wel de grootste tip: samen sleutelen en van te voren weten dat het echt gaat voorkomen dat je een tyrap niet los krijgt of een moertje op een boutje wat niet wil en die je 6 keer laat vallen.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

1 voordeel, de Speedster staat in huis en zodra de lol eraf is gooi ik de deur dicht en later weer verder. Het moet gewoon denk ik geen haastklus zijn...

Is het slim om de ECU bracket inclusief de ECU vooraf op de inlaat te monteren ?
"A je to !" #0047
Plaats reactie