LoT Croix-en-Ternois & Abbeville 2 en 3 oktober 2009

Na praten over een evenement.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

LoT Croix-en-Ternois & Abbeville 2 en 3 oktober 2009

Bericht door Spider »

Afgelopen week heb ik twee dagen op Croix en Ternois en Abbeville gereden met Lotus on Track (LoT), donderdagavond ben ik richting Lille(reistijd 3uur vanuit Nieuw Vennep) gereden 45 km noord van Croix en ternois en stapte na een prima nachtrust en ontbijt vol goeie zin om 8 uur in de auto dacht nog 45km, dat is een minuutje of 20, op tijd voor de briefing om 0830, tegenvaller het verkeer in Frankrijk op de snelweg en binnenwegen is zo mogelijk nog beroerder dan in Nederland. 10 voor half elf! Kwam ik aan op het circuit, inclusief twee omleidingen en een TOmTom die croix en Ternois niet kent. Volgende keer echt in de buurt van het circuit slapen!!

Maar het was inmiddels fantastisch weer en na een briefing zat ik om kwart over elf op de baan, uurtje totaal gereden inclusief een instructie sessie, voor de nettere lijntjes. Daarna een uur pauze met koffie en baguette van de organisatie, goed geregeld allemaal hoor. Waren een aantal engelse lotussen, drietal Caterhams (veel sleutelen die mannen), twee turbo speedsters en een met throttlebodies en een imhoff? set up en een Nederlandse Elise rijder, kende ik nog van een GPelite trackdag.

Smiddags lekker gereden, tijden gingen ook omlaag begon met 1:15 en later naar 1:10 misschien niet spectaculair maar voor mij goed genoeg. De speedster turbo reed 1:05 dus ik was blij en ik kon redelijk meekomen met de elises.

Wel smeren de R1R s veel rubber op het profiel over de band, wat ik op de rechte stukken, al leken het stenen in de wielkasten, weer kwijtraakte. Moest op dag 2 de innerliner van de wielkast achter vasttapen om dat ie los was geslagen door loslatend rubber.

De volgende dag heb ik de drukverhoogd naar 2.2 warm! op aanraden van de andere rijders (zie ook (http://www.vx220.org.uk/forums/Track-Da ... 62497.html)) Toen werd het minder en reed met nog met genoeg grip, de grip is sowieso uitstekend met deze banden.
Maar na twee dagen ben ik toch 40 % profieldiepte kwijt, denk ik, heb nog niet gemeten.

S avonds door naar Abbeville en met de engelsen in het hotel geslapen op het vliegveldje naast het circuit, les geleerd. Samen met een man of negen daar gegeten, gewoon relaxed en gezellig, maar je moet goed je best doen om alles te begrijpen, wat een uitspraak en snelheid, af en toe ‘unreadable’, en dan heb ik toch al redelijk wat engels aangehoord!

Prima geslapen en volgende ochtend lekker ontbeten en om negen uur stonden we op het circuit, weer was die dag iets minder, harde wind maar droog s middags heeft het even gemiezerd, baantje is veel meer idee van Malmedy maar veel ruwer qua wegdek, maar ook leuk, veel gereden, aantal keer meegereden, Exige NA Elise en speedsterturbo, ook om de drift techniek te masteren van een van de Elises, gaf weer veel vertrouwen.

Tussen de middag weer gelunched en getankt, gelukkig op tijd gezien dat er mobiele snelheidscontrole in het dorp was!! Lekker tot vijf uur doorgeboenderd met af en toe een pauze of meerijden met de anderen.

Via Boulonge Sur Mer (is om maar rijdt wel door), Calais, Gent en Antwerpen naar huis kon nog even omrijden via Utrecht en Amsterdam vanwege de A13 dicht bij Rotterdam Denhaag, half elf thuis na een tussenstopje bij de Mac, met een voldaan gevoel , top!

Ga ik vaker doen, LoT prima club.:thumbup:
Bijlagen
021009-0849 web.jpg
021009-0849 web.jpg (54.9 KiB) 5801 keer bekeken
021009-0786 web.jpg
021009-0786 web.jpg (69.52 KiB) 5802 keer bekeken
021009-0763 web.jpg
021009-0763 web.jpg (58.31 KiB) 5798 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Spider op 08 okt 2009 8:30, 5 keer totaal gewijzigd.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Je hebt je zo te horen goed vermaakt! :lol:

Goeie foto zeg! :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

3 uurtjes maar? Dat is lekker. Dit soort berichten maakt me langzaam warm om straks toch ook maar lid te worden van LoT.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Leuk verhaal en heel herkenbaar allemaal.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

bedankt!
zal nog even de betere versies van de fotos plaatsen,
er was een professionele fotograaf aanwezig,
maakt fraaie platen, waren niet goedkoop maar heb er toch maar drie gekocht op papier en hij drukte ze daar gelijk af, heb net de webversies ontvangen.

zet er ook nog een foto bij van de R1R achter na een uurtje sturen.

@Ruben echt een aanrader hoor zeker als je 2 dagen achter elkaar plakt,
als je bedenkt dat je de meeste tijd het circuit alleen hebt voor pakweg 100 euro per dag. gemiddeld maar vier autos! op de baan in wisselende samenstelling :wink:

Ja, het is absoluut de kers op de taart van autos zoals de speedster,ik vind het helemaal goed, ik zeg doen!
Bijlagen
band met rubber deposits croix 021009.jpg
band met rubber deposits croix 021009.jpg (90.73 KiB) 5803 keer bekeken
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zo zien mijn R1R er ook uit na een tijdje op het circuit en ik doe het vrij rustig aan.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

geloof ik,
maar in de middag toe het warmer werd, werden het gewoon 'ballen' van 1 cm dik en ong 2 bij 4 cm, op een gegeven moment dacht ik dat ik lek had gereden,
zoveel herrie kwam er uit de wielkasten, de andere rijders weten het mogelijk ook aan het feit dat de R1R veel meer 'blokjes' in het profiel heeft dan de 888 waardoor dit effect van smeren wat sterker is. :|
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Altijd leuk om zo`n verhaal te lezen + een paar lekkere foto`s! Dat zou eigenlijk verplicht moeten worden na iedere trackday :wink:

Ik ga me nu even op glad ijs bevinden (dit is in de motorsport zo):
Straatbanden hebben een hogere luchtdruk nodig, dit zit in de bandontwikkeling/productie.
Circuitbanden hebben aanzienlijk lagere druk nodig voor hun optimale prestatie. Circuit band kun je op 1,3 bar zetten terwijl je een straat band echt wel op 2,4 bar moet hebben met de motor! Een veel gemaakte fout is dat beginnend circuit rijders instellingen over nemen en dus met veel te lage bandenspanning de baan opgaan. Wat resultaat in enorme (zinloze) slijtage en een motor die totaal anders aanvoelt als tijdens die straat kilometers...

Dat idee heb ik op dit moment ook bij auto banden.
Tijdens Wimedo heb ik ook m`n bandenspanning verlaagt naar 1.6 ongeveer. Dit resulteerde in een vreemde auto met weinig grip achter en een spin in het gras. Het leek wel of je in de sneeuw reed, bouwde geen grip op en alles gleed...
Bandenspanning koud ruim boven de 2 bar gezet en gaan rijden. Achter brak die niet meer uit. Nadat ik klaar was was de spanning 2.1 voor en 2.2 achter.
Kanttekening: TR-1 (echte straatbanden en ze worden niet warm met 1 rondje)

Op straat rij ik dus ook boven de 2 bar en dat bevalt beter. Auto doet geen gekke dingen en je hebt gevoel wat hij doet. Echter bij een hobbel springt de achterkant wel erg ver omhoog, maar dat is eigenlijk een vering probleem.

Zoals vele van jullie met Nitron`s zal het wel iets anders zijn, aangezien de vering dan minder opvangt en het dus de band moet gaan doen, wat extra warmte oplevert...

Een band moet netjes tekenen, de brokken mogen er absoluut niet af vliegen!
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

het enige risico als je de thread leest op vx220 is dat bij een druk boven de 2.1 2.2 (30-32psi)
is een volledig grip verlies op een abrupte manier.
veel is afhankelijk van de combi weer temp en hoelang je rijdt lees hoe warm de band kan worden door je gebruik, hoge snelheid of veel bochten etc.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Spider schreef:het enige risico als je de thread leest op vx220 is dat bij een druk boven de 2.1 2.2 (30-32psi)
is een volledig grip verlies op een abrupte manier.
veel is afhankelijk van de combi weer temp en hoelang je rijdt lees hoe warm de band kan worden door je gebruik, hoge snelheid of veel bochten etc.
Eens, maar ook dat hangt weer van het soort rubber af. Bij motorbanden geeft bridgestone veel beter aan wanneer er grip verlies gaat komen, terwijl michelin bijna nooit grip verlies heeft, maar geeft geen waarschuwing als het grip gaat verliezen en breekt dus echt in 1 keer volledig uit. Niet zo fijn dus ;)

Het gaat zozeer niet om de druk, maar om de temperatuur van het loopvlak. Als het loopvlak overhit raakt ben je erg snel grip kwijt.

Persoonlijk vraag ik me af of die 2.1 a 2.2 bar wel klopt zeker als het warm gemeten wordt. Volgens mij zijn dat minimum waarde die je in elk automerk boekje leest, behalve bij de speedster... Bij veel auto`s moet je naar 2.4 of 2.5 koud als de auto wat zwaarder wordt beladen.... Dan ben je toch ook niet meteen griploos? Veel hangt ook weer af wat voor band het is.

Het is gewoon erg lastig om van te voren zeggen wat het beste is. Achteraf kan je veel meer zien aan de slijtage van de band/ervaringen tijdens het rijden. Temperatuur meten is het beste, maarja wie doet dat nou.... en wie weet wat de beste bandbreedte qua grip is van z`n straatbandje?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Een speedster is ook niet te vergelijken met een doorsnee familiebak natuurlijk :wink:
Het heeft allemaal te maken met de vervorming van de band. Bij een lichte auto moet er nu eenmaal minder druk in om de goede vervorming (en dus het juiste kontakt oppervlak met het wegdek) te krijgen.
Een seat leon FR van bijvoorbeeld 1300kg op 225 bandjes heeft een 60-40% v-a gewichtsverdeling, dus zeg 390kg druk op 1 wiel/band.
Een speedster van 850kg met een 42-58% gewichtsverdeling heeft 247kg op eenzelfde 225band. Even lineair teruggerekend naar vervorming en druk (beetje kort door de bocht, maar geeft een indruk), zou dit betekenen dat als 2.4bar goed werkt voor een FR, 1.52bar goed zou zijn voor een speedster.
Gewicht doet een hoop in deze :wink:
Sommige caterhamspeelgoedautorijders rijden zelfs op 1.3bar rond op het circuit...
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

1,3 bar???!!!!!!! :shock:



Oh ja, ik dus! :lol:



Mooi dat het is bevallen. Mijn ervaringen met die lot dagen zijn ook louter positief. Ik hoop Abbeville in november nog even aan te doen. 8)
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

misschien ook!
nog even kijken hoe mijn vrije dagen vallen :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

En vergis je niet in het spanningsverschil tussen koud en warm gemeten.

Koud heb ik voor op 1.5 en 1.6 bar achter. Als de boel voor mijn doen op de openbare weg goed heet is, dan meet ik warm (!) voor 1.8-1.9 en 1.9-2.0 bar achter ...


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

LOT is altijd super!

Volgend jaar ga ik nog veel vaker!
Plaats reactie