Nieuwe velgen besteld

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

speedster schreef:Je kan bij mij komen kijken hoe het is met de originele veren en straks met de verlaging. We wonen vlak bij elkaar. Voor het doe het zelf aan de auto print dit (even) uit. http://www.speedsterclub.nl/documentatie/speedster.pdf
Thx, ik zal het ff in gedachten houden.

Ja dat handboek kende ik al, maar ben geen monteur en ook geen kennisen in die kringen, dus even minder.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

:cry: net even gebeld, ze zijn er nog niet :cry:

Morgen en overmorgen mooi weer, dus het had zo mooi kunnen zijn :D
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooi, als het goed is zijn de velgen maandag of dinsdag binnen.

Afspraak gemaakt voor woensdag 10:00 :lol:

Wordt passen en kijken wat voor spoorverbreders nodig zijn, om ze gelijk met spatborden te leggen.
Dan laten ze de spoorverbreders op maat draaien ergens..........dus paar dagen later definitief resultaat :D
Ze laten ze op maat draaien omdat je dan per milimeter kan verstellen, en standaard verbreders gaan per 5 mm :!:

Hij liet er een paar zien die ze toevallig hadden liggen, ze werken het liefst met lange bouten, die door de verbreders heen gaan in de originele wielophanging gaten (tot een bepaalde dikte dan, dacht 30 mm), ipv de wielen in de verbreders te bevestigen.

Techneut :? als ik ben klonk het goed, dus ze zullen we wel verstand van hebben :P
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hallo Marcel

Had ik eerst ook, met 5 lange bouten!
Maar vind het zelf beter om de spoorverbreders d.m.v. 5 korte bouten
vast te zetten aan de ophanging. Dan kun je d.m.v. de 5 orginele bouten
de wielen op de spoorverbreders schroeven.Vind dit persoonlijk beter.
Bijkomend voordeel is dat je de wielsloten dan óók weer kunt gebruiken :!: Zoals jij dat wilt gaan doen , kan dat niet.

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Hallo Marcel

Had ik eerst ook, met 5 lange bouten!
Maar vind het zelf beter om de spoorverbreders d.m.v. 5 korte bouten
vast te zetten aan de ophanging. Dan kun je d.m.v. de 5 orginele bouten
de wielen op de spoorverbreders schroeven.Vind dit persoonlijk beter.
Bijkomend voordeel is dat je de wielsloten dan óók weer kunt gebruiken :!: Zoals jij dat wilt gaan doen , kan dat niet.

jans
Hoi Jans,

van die wielsloten weet ik maar had in de onderhandelen al een nieuwe set mee genomen...........verder zie ik het wel.

Is de tweede keer dat ik andere wielen onder een auto laat leggen, normaal koop ik ze af fabriek gelijk.

De vorige keer is zeer slecht bevallen (september 2004). was onder een mercedes SLK, er bleef een ligte trilling in de auto zitten die ze er niet uit kregen, uiteindelijk die klote velgen eronderuit gegooid :x en verkocht.

Hoop dat het nu beter gaat, in ieder geval een ander bedrijf genomen, dus als hij zegt dat dit volgens hem het beste is, doe ik het zo, voelt het daarna weer niet goed, kan ik erover gaan zeuren :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

:cry: De velgen zijn door een foutje in één of ander distributiecentrum helaas nog niet bij de dealer :( lange brief met verontschuldigingen etc.

Nu voor de zekerheid pas maandag 2 Mei afgesproken........ik hoop niet dat het weer een slecht begin van een hoop ellende wordt.

Maar we hebben nog even geduld.......... :roll:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee, hier de story van vandaag, de nieuwe velgen :?

9:00 thuis weg.(ongeveer 45 minuten rijden)
9:40 telefoon piept, oproep gemist, voicemail ingeproken, de velgenboer of ik even terug wil bellen. :shock:
9:45 Aankomst bij de velgenboer :)
9:50 ik krijg te horen dat de velgen niet zijn zoals op de foto en kleurverschil hebben, ze hebben geen brede rand maar eigenlijk geen rand, zowel de 7J als de 8J niet, zit bijna geen verschil tussen, is dus niet mooi vindt ik :cry: en vond hij dus ook.

Kortom, ik heb er tot circa 12:00 gezeten, hij heeft de leverancier nog gebeld voor me, ze wilden uiteindelijk 5% mij tegemoet komen als ik andere velgen bij ze zou bestellen........is dus NIKS, het heen en weer rijden is net zo duur.....

Diverse andere velgen bekeken, en niet echt iets kunnen vinden, als je iets gezien hebt is het altijd zo moeilijk.

Kortom, Marcel heeft nog steeds zijn standaard velgen, en kan weer op zoek................ :evil:

De dealer deed wel heel erg zijn best voor me moe tik zeggen en gelukkig hadden ze lekkere koffie :D
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Hoi Marcel,

Het zit niet echt mee, he?

Maar nu je toch weer verder gaat kijken even een tip: let op dat je met je nieuwe velgen incl evnt spoorverbreders niet veel van de standaard ET maat van de orginele velgen afwijkt (is voor 26 en achter 29 als ik het zo uit mijn hoofd zeg).
Achter zijn de gevolgen voor het weggedrag niet zo heel groot, maar voor op de gestuurde as wel, bovendien wordt de belasting op de wiellagers veel groter als je de velgen verder naar buiten brengt (ET veel hoger maakt)

de ET waarde staat voor de afstand tussen het hart van de velg en het aanlegvlak dat tegen de naaf komt (dus waar de bouten doorheengaan).

Dus mijn advies is niet veel van de ET waarde afwijken om alleen maar het wiel mooi op het spatbord te laten aansluiten.
Maar met voor 7J (1.5 " breder als standaard, 1.5x2,54/2 = 1.9 cm) kom je met dezelfde ET al 1,9 cm verder naar buiten (en naar binnen!) als de standaard velg. Meet eens op je auto of 1,9 cm verder naar buiten wel mooi oogt, dan kan je dezelfde ET waarde meteen bestellen bij je nieuwe velgen.

Succes en hopelijk snel meer geluk !

Maarten
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

nee het zit niet mee met de velgen.
Het ergste is dat je je er echt op verheugd......:(

bedankt voor de tip over de ET waarde, maar ik vrees dat bij mij de looks toch voor gaan ;)

Ik heb hem nu gevraagd wat mij de ASA velgen kosten als ik die via hem bestel, zien er ook goed uit.
Maar heb liever dat één bedrijf ze levert en monteert, scheelt weer gezeur als het niet goed gaat.
http://lotus.freudhoefer.de/roadstercon ... dster.html

Zowel 17" als 18" en dan voor met 8J (215band) en achter met 9J(255band) volgens hun moet dat kunnen.

We wachten de prijs even af, het moet wel leuk blijven.

groet Marcel.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik kreeg van www.roadster-concept.de een offerte voor de ASA's (let wel op; echt geen BBS, alleen de pers/gietmal is van BBS geweest!) voor 7x17" en achter 8x17" + adapterschijven en verzendkosten, maar zonder banden voor E 850,-

Jammer trouwens dat die Barracuda's totaal niet lijken op de foto's in de folders. Op www.seat-online.nl was ook al te lezen dat de kwaliteit niet overhield. Nogmaals jammer, want ze zagen er echt goed uit
:cry:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

de ASA velgen kunnen ze niks van vinden, is dus waarschijnlijk geen Benelux importeur meer :!: kan een slecht teken zijn :?

Hij is nu een offerte aan het maken voor me voor Barracuda Epos, die hadden ze daar liggen en zagen er wel heel mooi uit :roll:

Voor: 7J x 17 met 215/45 banden
Achter: 9J x 18 met 255/35 banden

Hij heeft ook nog contact gezocht met de barracuda importeur hoever ze willen gaan om de klant tevreden te houden, ik hoop dat het een redelijke prijs wordt, want ik vond ze heel mooi.

We wachten weer even af ;)
Bijlagen
Deze lagen er 8j x 18
Deze lagen er 8j x 18
Afbld(15).jpg (19.34 KiB) 4846 keer bekeken
Van de site van barracuda
Van de site van barracuda
epos18_hbs_3.jpg (31.58 KiB) 4843 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Tja...prijs valt toch wel tegen :(
want voor voor konden ze geen 17"leveren, wordt dus ook 18".

Dan schrik je even van de prijs, de importuer had er wel € 100,- afgehaald.

Hij heeft nog gekeken met andere banden, Falken, zegt mij niks zijn volgens hem goede banden, kent iemand ze ? scheelde € 175,-

Hij heeft ook nog naar OZ's superleggera gekeken voor me, komt net zo duur als de barracuda's met falken, maar staan de voorwielen te ver naar binnen :( en omdat de steek 5 x 112 is moet hij met schuifbouten werken, en dat is lastig met spoorverbreders, of ze moeten heel dik worden.

Tja het lijkt soms zo makkelijk :roll:
Laatst gewijzigd door Marcel op 03 mei 2005 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee even testen, of ik het nu echt snap het ET verhaal icm verbreders.

De originele wielen voor:
ET 26 en 5,5J
wil zeggen 26 mm naar binnen.

Jans zijn wielen voor:
ET45 en 7,5J met 25 mm verbreders.
Wiel valt 45 mm naar binnen maar door de verbreders nog maar 20 mm.

Dus 6 mm komen je wielen meer naar buiten.

Dan de breedte van het velgbed.
Origineel is 5,5 x 2,54 = 13.97 cm
Jans zijn velgen 7,5 x 2,54 = 19.05 cm

19.05 - 13.97 = 5.08 cm verschil in breedte velgbed.
Delen door twee is aan beide zijden gelijk als het goed is = 2.54 cm

Dus Jans zijn wielen komen 2,54 + 0,6 = 3,14 cm meer naar buiten dan de originele, wat dus mooi gelijk loopt met de zijkant.

1 vraag nog, als je dus een velg hebt met ET waarde 20, past die dan altijd ? als je een 7,5J velg zou hebben.

Groet Marcel.

p.s. Jans ik heb jou als voorbeeld genomen om dat ik de maten van jouw velg weet.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je rekencapaciteiten gaan erop vooruit Marcel! :)
Het klopt nu helemaal wat je zegt.
ET 20 zou dus moeten kunnen, maar wat iemand (Jans?) al eerder zei, de ene speedster is raar genoeg de ander niet, dus waar iemand anders nog 4mm overhoudt kan bij jou de band wel aanlopen, maar of het zo kritisch is bij een ET20 7.5J velg weet ik niet...

Mooie link trouwens: http://lotus.freudhoefer.de/roadstercon ... dster.html

Die zet ik gelijk even bij het algemene velgentopic :wink:

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Als je dan een velg gevonden hebt met ET 20, kan je er toch spacers tussen zetten van 6mm dan heb je weer ET 26 zoals orgineel (en dus ook 6 mm verder naar buiten en dus minder kans dat de band het chassis raakt met max insturen).
Plaats reactie