Pagina 1 van 2

Alweer een nieuw probleem

Geplaatst: 01 nov 2009 8:48
door Sir_Bongiovi
Na een 2-tal weken de bougies te hebben veranderd vermits een waarschuwingslampje begon te branden had ik gisteren alweer een nieuw probleem.

Ik zit in Sint-Pieters-Leeuw en rij terug huiswaarts (drukke steenweg waarbij de temperatuur boven de 100° uitloopt) wanneer er plots een vloeistof op mn raam vooraan spuit en een lichte damp uit de voorste rooster komt, ik direct op kant (rijbaan voor bussen).

Vooraan onder de wagen een enorme 'water'plas, (koelvloeistof?). effe nadien de politie dat achter mij stopt. 2 van die politie-grapjassen: awel jong problemen? Tja da hebt ge met opel hé zegt ie :roll:

Hij stelt voor dat ik me daar in een café in de buurt een fles water ga halen om in het vaatje achteraan te gieten, zodat ik me daar 100m verder op kant kan zetten (opel Showroom toevallig :p )
Eens ik de motor doe draaien loopt het hele goedje er vooraan weer uit.

Nadien iemand gebeld, die me is komen helpen slepen huiswaarts (via sleepoog vooraan, het werkt :lol: )

Blijkbaar staat de chauffage los, geen enkele van de 4 bouten nog aanwezig (chauffage die de vorige eigenaar na een klein accident heeft laten vervangen bij opel, samen met de linkerkoplamp)
Mss zijn die bouten losgekomen op de een of andere manier, chauffage gezakt en een darm losgetrokken?
Als ik onderaan de wagen kijk zie ik dat de plaat van de voorclam net onder de chauffage ook 1 bout mist en daar staat deze dus een beetje gebogen (was volgens mij nog niet)

Welke bouten hebben ik voor de chauffage nodig? en voor de voorclam onderaan? Waar kan ik deze het best bestellen?

Geplaatst: 01 nov 2009 8:50
door Sir_Bongiovi
moet de hele voorclam er terug af om er deftig aan te kunnen werken?

blijkbaar hebben er nog hetzelfde probleem gehad:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 72&start=0

radiator stuk?

Geplaatst: 01 nov 2009 9:41
door YvoTuk
Klinkt inderdaad als een geplofte radiator of een losgeschoten slang.

Dat laatste is te controleren door even de voorwielen te verwijderen en de wielkuipen een beetje om te buigen (is flexibel plastic). Dan met een lampje naar binnen schijnen. Bovenin zie je aan weerszijden een slang voor de radiator.
Even voelen of die nog vast zit.

Als dat niet het geval is heb je geluk, als het wel het geval is ben je aan een nieuwe radiator toe.

Dat de radiator los ligt klinkt als een vervanging door iemand die niet begrepen heeft dat je onderdelen van de oude radiator over moet zetten of dat je nieuwe c-clips moet gebruiken om de radiator vast te schroeven. Op zich geen groot probleem; de radiator kan geen kant uit, maar hij ligt dan wel een beetje los te schuiven / rammelen.

Je doet er verstandig aan dan direct een aluminium radiator te kiezen zoals deze:
Afbeelding Die je hier kan vinden voor 229.95 Euro ex. BTW

Deze radiator biedt buiten aluminium zijkappen meer koel capaciteit. Gezien het kleine prijsverschil hebben we op een bepaald moment besloten om de standaard 32mm radiator te vervangen voor dit exemplaar. In het volume maakt het geloof ik nog een tientje uit.

We hebben ook nog andere modellen die je hier kan bekijken.. De tripple pass is echt voor zwaar vermogende motoren en de Pro Alloy is erg mooi gelast en in elkaar gezet, maar is technisch gelijk aan het basis model. Als het goedkoop moet hebben we ook de OE radiator.

Geplaatst: 01 nov 2009 10:32
door Sir_Bongiovi
ok bedankt, alweer wat wijzer geworden. Hopelijk een losgeschoten stang.

Geplaatst: 01 nov 2009 11:53
door vauxhall
ik denk dat er koelvloeistof op de radiator geraakt is waardoor deze verdampt en dampen geeft


als ik de wagen was of als het regent (nadat ik gereden heb), komt er ook wel even damp uit de roosters vooraan

100graden lijkt me wel véél voor deze tijd van het jaar
de mijne komt bij normaal gebruik en enkele sprintjes tot 160km/h nooit boven de 87graden (en daarna terug stilstaan)

Geplaatst: 06 nov 2009 18:12
door Sir_Bongiovi
wagen is hersteld, ik kan er morgen achter gaan.

Blijkbaar was er een scheur in de verwarming en ze hebben er een nieuwe ingestoken, verschillende bouten/vijzen zijn blijkbaar veranderd omdat dit de originele niet meer waren.

Gelukkig ga ik nieuwe achtervelgen krijgen (terugroepactie was blijkbaar toch nog niet gedaan, terwijl volgens de mail van opel zelf dit wel al gedaan was) ook zou er nog een terugroepactie met de airbag blijkbaar moeten gebeuren.

resultaat:
786 euro armer :roll:
(incl. 20% korting dat ik via via krijg)

(het had nu wel goedkoper uitgekomen als ik de radiator via elise-shop had besteld denk ik; hopelijk steekt er een deftige radiator in)

Geplaatst: 06 nov 2009 20:59
door Spider
en jammer genoeg waarschijnlijk weer 1 met plastic eindkapjes :cry:

maar je kunt weer heel wat kilometertjes maken voor ie weer ploft :wink:

Geplaatst: 07 nov 2009 8:26
door Denthrax
Zoals de britten zeggen "you can't run a vx on a £5" :roll:

Ik zal ook maar beginnen sparen voor een pro-alloy radiator. Nu ik er mee met ga tracken heb ik geen zin dat net daar de kapjes gaan ploffen :x

Ik zit toch in mijn hoofd om een SC conversie te gaan doen :lol:

Geplaatst: 07 nov 2009 10:01
door Sir_Bongiovi
ben erachter gegaan, het is idd de originele radiator.
Na hoeveel km. loop je zoal het risico op ploffen?

ik heb voor de radiator 588,66 - 20% 470,93euro betaald

volgende week remklauwen en velgen terugroepactie

Geplaatst: 07 nov 2009 10:13
door Denthrax
Die opel onderdelen prijzen... ze blijven me verbazen :shock: :shock: :shock:

Geplaatst: 07 nov 2009 10:20
door Smiley
De enige keer dat ze mij bij de opel dealer zien, is om onderdelen te bestellen, die NERGENS maar dan ook NERGENS anders verkrijgbaar zijn.

Geplaatst: 07 nov 2009 12:43
door Dominique
Sir_Bongiovi schreef:ben erachter gegaan, het is idd de originele radiator.
Na hoeveel km. loop je zoal het risico op ploffen?

ik heb voor de radiator 588,66 - 20% 470,93euro betaald

volgende week remklauwen en velgen terugroepactie

Meestal ploffen ze na 28567km. :lol:

Helaas valt hier geen pijl op te trekken. Weet dat de meeste gewoon heel blijven.
Het is gewoon een van de zwakke punten van de Speedster.

Geplaatst: 07 nov 2009 13:02
door Sir_Bongiovi
als ie heel blijft ben ik tevreden :lol:

kvraag me af of ik er garantie op heb (normaal 2 jaar toch?)

Geplaatst: 07 nov 2009 13:49
door Denthrax
Dominique schreef:
Meestal ploffen ze na 28567km. :lol:
Oei, ben net over de 28000 getikt :lol: :lol:

Geplaatst: 07 nov 2009 17:58
door sooike
Ploffen?

Ik dacht ergens op dit forum gelezen te hebben dat het te maken heeft met lucht in het radiator. Goed op druk brengen van het koelsysteem na het vullen, en dan via de daarvoor voorziene ontluchtingnippels de lucht uit het systeem laten............. :wink:

Het vullen van het koelsysteem, op druk brengen en het ontluchten is duidelijk geillustreerd op de instructievideo bestemd voor de "Opel werkplaats". Hopelijk heeft de Opel dealer deze raad gevolgd. 8)