Lotus fabriek

Na praten over een evenement.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Lotus fabriek

Bericht door Hendrik-Jan »

Hoe is de trip naar Lotus geweest? Nog leuke foto's voor op de site?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja, ik ben ook wel benieuwd.
Met hoeveel mensen van de club zijn jullie allemaal gegaan uiteindelijk?

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

zéér geslaagd!

Bericht door Dutch Boy »

Beste vrinden,
Het bezoek aan LOTUS GROUP PLC was zéér geslaagd :!: Niet zo zeer v.w.b. het weer (typische Brits; liet ook geen 'track experience' toe) maar wel v.w.b. de ontvangst: 2 hosts (Keith en Roger) en 2 engineers (Bert en John) stonden ter beschikking aan 13 enthousiastelingen uit België en Nl. 'Kost wat maar dan heb je ook wat!'
Foto's helaas geen: 'inleveren bij de portier' :? zelfs mobi's met camera :twisted:
De ontvangst was prima, je merkt dat je zowel als klant als als enthousiasteling voor hun product door deze LOTUS mensen zeer werd gewaardeerd.
Komt ook omdat er zojuist een 'lay off' (van personeel) was geweest en men is nu hard op zoek naar nieuwe markten
Om dit niet te lang te maken plaats ik zo dadelijk nog enkele speciale entries v.w.b. 'wheels and tyres', 'engine upgrading' en niet te vergeten 'blisters in the paint', een probleem waarmee mijn Tornado (nb: want dat is de interne naam voor de Turbo) kampt.
Enkele vrinden, zoals Piet, Maarten, Marcel en Wilbert zijn op dit moment nog in the UK. Gisteren brachten we een bezoek aan het circuit in Snetterton, geen activiteit, maar vandaag is er een TVR trackday en zij proberen zich daarbij aan te sluiten.
Zo dadelijk meer :o
Bijlagen
entry pass
entry pass
pass.jpg (94.76 KiB) 7812 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dutch Boy op 15 apr 2005 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

tyres and wheels

Bericht door Dutch Boy »

Waarschijnlijk typische Brits maar de LOTUS engineers promoten uitsluitend eigen producten c.q. die producten die men heeft getest :!:
Wat betreft andere wielen en banden is hun stelling een eenvoudige: 'voor het beste resultaat' gebruik slechts de standaard BRIDGESTONE banden.
Ook adviseren zij (toch) smalle band voor en brede band achter, zoals huidige configuratie; andere combinaties leiden volgens hen tot afwijkend rijgedrag.
Ze beseffen dat er veel aanbieders zijn die zich op deze markt richten maar ze kennen de kwalificaties onvoldoende. Bij voldoende interesse (met VX club?) zijn ze graag bereid om tests uit te voeren met andere combinaties (maar ze hebben zo hun twijfels... :roll: )
Het enige andere exemplaar dat zij adviseren, en dat door hen is getest, is de VXR combinatie van wielen en banden (YOKOHAMA, 'bijna slicks': 'mind the rain!') weer: smal voor, breed achter én met een aangepaste ABS unit :idea: :!: (NB: ze adviseren om, als je toch kiest voor een andere combinatie, ook na te laten gaan of je ABS unit dan nog voldoet :!: )
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van deze VXR combinatie, zwarte 5-spaaks en '5 bolt' velg, binnenkort ontvang ik een bericht met de laatste typenrs.; daarover dus meer. 8)
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

engine upgrading

Bericht door Dutch Boy »

De LOTUS engineers zijn zichzelf er (gelukkig :wink: ) voldoende van bewust dat de 2.2 en de TORNADO zich bij uitstek leent voor handarbeid, tuning of upgrading :!:
Gezien de constructie van de auto houden zij zelf een marge aan van 15% en vinden ze de upgrade van de TORNADO naar de (nb. uit 60 stuks bestaande en waarvan 57 stuks rode) VXR versie met 225 pk al ruim voldoende.
Mocht je meer willen dan die 15% dan adviseren ze om je auto 'slechts' te gebruiken op de openbare weg en niet op het circuit 8) :twisted:
('needless to say that there isn't any guarantee from us anymore'.....)
Wat ze (wel) adviseren is de VXR suspension :!:
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

blisters

Bericht door Dutch Boy »

Bij mijn TORNADO heb ik last van kleine blaasjes onder de lak, de vorige 2.2 had dit probleem niet :roll:
Nu zijn er al enkele plekken overgespoten, zoals een nagenoeg volledige achterzijde, maar het is wederkerend probleem; 'so what's the cause?'
'Onze' engineer Bert, een heel vriendelijke Belg 'by the way', zegt daarover het volgende:

Het probleem is bekend, het doet zich ook voor bij enkele series ELISES. De 'bodyparts' worden geproduceerd in Frankrijk (met de Franse slag :?: :twisted: ) en sommige onderdelen worden nat aangeleverd. Bij een ELISE doet zich dit probleem, over het algemeen, 'pas' na enkele jaren voor. De reden: de GM (of Speedy/VX) rijder blijkt een ander 'soort' rijder te zijn dan de Elise rijder: de ELISE is vaak een 3e of zelfs 4e auto die 'slechts' bij mooi weer wordt gebruikt. De VX / SPEEDY wordt het gehele jaar door gebruikt.
Het 'blisters' probleem komt naar voren na de winter, de 'vorst is over de auto heen gegaan en voila'; voor mij na 2 winters volledig herkenbaar.
LOTUS geeft (wellicht daarom?) slechts 1 jaar garantie op de lak; GM geeft 2 jaar garantie.

Oplossing van het probleem: de lak volledig verwijderen, het betreffende bodypart gedurende 4 dagen :!: onder hitte lampen droog laten worden en vervolgens opnieuw behandelen c.q. spuiten. Bij hardnekkige verschijnselen is er maar één advies: volledig vervangen van de betreffende bodyparts :!:

'Goed dat ik het weet'.... :(

Overigens, ze hebben nog geen idee wat de levensduur eigenlijk is van dit type carosserie :roll: Dat kan 'levensbedreigend' lijken voor de SPEEDY, het kan natuurlijk ook marketing zijn voor volgende modellen ELISES (NB: er komt hiervandaan géén Speedy / VX Mark II meer!)..... :roll:
Laatst gewijzigd door Dutch Boy op 15 apr 2005 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

enkele getallen

Bericht door Dutch Boy »

In de hal stonden nog enkele TORNADO's, n.b. géén 2.2 meer, al dan niet gereed op hun eigenaar te wachten; er worden geen nieuwe TORNADO's meer in bestelling genomen :!: :oops:
Van de VX / Speedy zijn er dan in totaal ca. 9.500 stuks geproduceerd waarvan ca. 2.000 T's of TORNADO's (en nog een stel VXR's). De nummering (zie je dashbord) deze is niet 'opvolgende' gebeurd maar los van elke logica behale: de nrs. beginnend met een 0 zijn de afgelopen jaren in het 1e halfjaar gefabriceerd, de nrs. zonder 0, in de 2e helft van die jaren.
Dankzij GM heeft LOTUS zich v.w.b. efficiency en logistiek een stuk kunnen verbeteren: de weekproductie lag, met 2 ploegendiensten, voorheen op 80 stuks, nu is dat met 1 1/4 ploeg 125 stuks / week. :!:
De nieuwe markt voor de ELISE is nu duidelijk de VS :!:
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

tot slot

Bericht door Dutch Boy »

Ik heb enkele foto's maar door 'hardware problemen' laat dit nog even op zich wachten....
Ongetwijfeld hebben de andere Brittannië gangers ook exemplaren en wellicht nog aanvullingen / verbeteringen op dit bericht :?: :idea:

Nog een tip van onze Belgische vrinden 19 juni a.s. is er een bijeenkomst in DINANT; zie ook: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=341
Laatst gewijzigd door Dutch Boy op 16 apr 2005 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

raamlijst

Bericht door Dutch Boy »

Zo terloops herinner ik me nog allerlei opmerkingen zoals: de raamlijst (nb: van de voorruit!).

We zagen de productie van de raamlijst en die is, zo zonder raam, toch nog heel licht :idea: 'No problem', volgens 'the engineers', want de lijst doet toch wat ie moet doen als het nodig is (vul zelf maar in :twisted: )

Eén tip hadden ze nog wel: als je nu te zwaar bent (sorry Wilbert, iedere overeenkomst met de werkelijkheid was volgens mij zuiver toeval :roll: ) dan raden ze je NIET aan om d.m.v. het vastgrijpen van de raamstijl uit te stappen :idea: :!: 'Op den duur' zou dit problemen op kunnen leveren m.b.t. de 'stevig- c.q. duurzaamheid'.

De techniek die je het beste kunt toepassen is: jezelf er uit laten rollen :lol:
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

toch veilig

Bericht door Dutch Boy »

Tijdens het bezoek aan LOTUS blijkt dat de Speedy toch nog héél veilig is :lol: zo lang als je maar in het gelijmde alu frame blijft zitten :!: :shock: (zie foto)
Alles daarbuiten, zoals motor en wielophanging is te repareren :!: Kost misschien wat maar dan heb je 'm weer terug 8)
Wel belangrijk nu de Speedy Mark I niet meer besteld kan worden :!:

Meer foto's van LOTUS GROUP vind je o.m. op:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 0&start=15
Bijlagen
zo ongeveer....
zo ongeveer....
red arrow.jpg (184.59 KiB) 3308 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dutch Boy op 16 apr 2005 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

niet op de drempel!

Bericht door Dutch Boy »

Nog een tip uit The UK:
Ga niet op de drempel staan / zitten e.d. zodra je de deur opent :!: :!:

Dit kan op 'korte / lange' termijn (haar) scheurtjes opleveren waardoor dan regenwater naarbinnen kan en uiteindelijk kan zelfs licht metaal corroderen :!:
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

net één van je ('would be') kinderen....

Bericht door Dutch Boy »

Beste vrinden,

Het lijken nu zoveel waarschuwingen uit The UK dat je bijna niet meer met je Speedy de garage uit wilt :?: :roll:

Zo erg is het volgens mij toch niet. Zie het maar zo: voor de engineers bij LOTUS is (ook) de Speedy i.c. Tornado (net als m.n. de ELISE) hun kindje :D en voordat je je kindje met een 'vreemde' het pad opstuurt geef je eerst nog een handleiding aan waarschuwingen mee.

En wat gebeurt er: net datgene waarvoor je waarschuwt :twisted:
(nb: ik spreek uit ervaring)

Veel Speedy fun :P
Gebruikersavatar
blue speedster
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
Locatie: gelderland

Bericht door blue speedster »

Beste Willem,

Met veel plezier heb ik je ervaring en je antwoorden gelezen van je trip
naar de fabriek van lotus/speedster.

Ik heb nog een vraag ?

Nu blijkt dat de speedster niet meer geproduceerd wordt, heb jij misschien
nog aan de fabriek gevraagd hoe het bij voorbeeld over twee jaar zal
zijn met de verkrijgbaarheid van onderdelen zoals bodyparts wanneer
een van onze speedster vrienden schade zal rijden ?

met vr. gr.

Blue speedster :roll:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik ben niet mee geweest maar ik weet dat Opel de spullen gewoon blijft leveren. Wat dat betreft is het goed dat het een Opel is.

Lotus heeft in het verleden met de Elan M100 (die van de jaren '90) een fout gemaakt door alle rechten en de mallen e.d. te verkopen aan Kia. Kia heeft de auto echter nooit gemaakt (mondjesmaat) waardoor er nu bepaalde onderdelen niet meer worden gemaakt.

Bij de Speedster blijft de verantwoording bij Opel liggen.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

blijkbaar is er voldoende voorraad...

Bericht door Dutch Boy »

Blue Speedster, Hendrik Jan heeft gelijk: het ziet er naar uit dat de diverse onderdelen van de Speedy nog voldoende tijd geleverd kunnen worden :!:
Of dit dankzij OPEL of dankzij LOTUS is, dat weet ik niet. Wel meldden de 'engineers' dat ze volledige voorraad, smalle en brede, BRIDGESTONE banden hebben opgekocht :P Lijkt mij een grapje, maar dat terzijde.

Maar: kijk eens naar al die vooroorlogse modellen die nog steeds 'up & running' zijn; er zijn (dus) voldoende bedrijven die dan in die markt duiken, zal bij de Speedy t.z.t. wel niet anders zijn / worden :roll:

NB: voor de geïnteresseerde, waarschijnlijk weet je c.q. hoorde je ook over verzamelaars c.q. opkopers die van een bepaald model alle voorraad opkopen (nb: hiet niet ver vandaan zit er ééntje met een hele JAGUAR voorraad) en die vervolgens aanbieden (tegen een iets hogere prijs) aan de liefhebbers. :!: :idea: ('Gat in de Markt :?: ')
Plaats reactie