Bij mijn TORNADO heb ik last van kleine blaasjes onder de lak, de vorige 2.2 had dit probleem niet
Nu zijn er al enkele plekken overgespoten, zoals een nagenoeg volledige achterzijde, maar het is wederkerend probleem; 'so what's the cause?'
'Onze' engineer Bert, een heel vriendelijke Belg 'by the way', zegt daarover het volgende:
Het probleem is bekend, het doet zich ook voor bij enkele series ELISES. De 'bodyparts' worden geproduceerd in Frankrijk (met de Franse slag

) en sommige onderdelen worden nat aangeleverd. Bij een ELISE doet zich dit probleem, over het algemeen, 'pas' na enkele jaren voor. De reden: de GM (of Speedy/VX) rijder blijkt een ander 'soort' rijder te zijn dan de Elise rijder: de ELISE is vaak een 3e of zelfs 4e auto die 'slechts' bij mooi weer wordt gebruikt. De VX / SPEEDY wordt het gehele jaar door gebruikt.
Het 'blisters' probleem komt naar voren na de winter, de 'vorst is over de auto heen gegaan en voila'; voor mij na 2 winters volledig herkenbaar.
LOTUS geeft (wellicht daarom?) slechts 1 jaar garantie op de lak; GM geeft 2 jaar garantie.
Oplossing van het probleem: de lak volledig verwijderen, het betreffende bodypart gedurende 4 dagen

onder hitte lampen droog laten worden en vervolgens opnieuw behandelen c.q. spuiten. Bij hardnekkige verschijnselen is er maar één advies: volledig vervangen van de betreffende bodyparts
'Goed dat ik het weet'....
Overigens, ze hebben nog geen idee wat de levensduur eigenlijk is van dit type carosserie

Dat kan 'levensbedreigend' lijken voor de SPEEDY, het kan natuurlijk ook marketing zijn voor volgende modellen ELISES (NB: er komt hiervandaan géén Speedy / VX Mark II meer!).....
